View : 685 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이영하-
dc.contributor.author吳仁淑-
dc.creator吳仁淑-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:06Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019311-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197752-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019311-
dc.description.abstractIn this research, the following subjects were studied to find out when the primitive concepts of probability and statistics are formed and whether it is possible to expedite them through instructions. 1. When is basic concept of probability is formed of the children's growth? 2. How these concepts are developed in quality and in quantity along the growth? From the study on the above, followings are found. 1. Children of preoperation period are able to comprehend the basic concepts of probability more or less. And it is found that pre-school children may learn the number of possible cases through games and plays. 2. The concept of accidental events could be understood to children of concrete operation. But it is recommended to start with children's familiar substances and games. 3. The concept of distinguishing advantageous or disadvantageous instances with experienced games could be instructed to the children of preoperation, grade 1. Therefore, it is important children's various experiences on probabilistic games in preoperation period. 4. The concept of proportions could be understood by children of grade 5 or above But those of grade 3 - 4 may also be taught some elementary concepts of proportion. 5. The concept and terminology of probability and its simple calculations could be instructed from grade 6. As the above results, it is necessary to adjust the curriculum to fit the formative period of probabilistic concept, but the method of teaching them in each step should be decided through more wide researches.;본 연구는 각 확률 개념이 어느 시기에 형성되는지를 알아보기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 아동의 성장과정에 있어서 여러가지 주요한 확률 개념이 최초로 형성되는 시기를 언제쯤으로 생각할 수 있는지 각 개념별 형성시기를 알아본다. 둘째, 그렇게 형성된 개념들이 성장과정에 따라 어떻게 질적으로 혹은 양적으로 심화되어 가는가? 위의 연구 문제를 조사하기 위하여 14개의 문항을 작성하였고 7문항씩 3개의 문제 set으로 나누었다. 한 문제 set은 나머지 두 문제 set의 문제들과 동일한 문제들로 구성되었다. 그리고 이들 문제를 유치원과 국민학교 1, 2학년 학생들은 인터뷰를 하고 국민학교 3-6학년과 중학교 1학년 학생들은 시험 형태로 테스트를 하였다. 위의 연구 문제에 대하여 분석한 결과 각 확률 개념의 형성시기는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 전조작기의 아동은 다소의 확률 개념을 이해할 수 있으며 취학 전 아동에게 개념의 형태에서 출발하는 경우의 수에 대한 이해 지도가 가능한 것으로 나타났다. 둘째, 우연의 개념은 구체적 조작기의 아동에게 형성 가능하리라 생각되는데, 이것은 아동이 익숙해 하는 생활 주변의 문제나 게임의 형태로 시작하는 것이 좋다고 본다. 셋째, 유리·불리의 개념은 경험해 본 게임을 통해서는 전조작기인 국민학교 1학년도 이해 가능한 것으로 나타났다. 따라서 전조작기의 아동에게 다양한 확률적 게임의 경험이 중요함을 알 수 있다. 넷째, 비례 개념은 국민학교 5학년 이상에서 이해 가능하리라 생각되며 국민학교 3-4학년은 비례 개념이 부분적으로 형성되는 단계로 매우 기초적이고 경험적인 예에서 비롯되는 비례 개념은 형성 가능하리라 생각된다. 다섯째, 확률 개념은 국민학교 6학년에서부터 형성 가능할 것으로 생각된다. 이러한 연구 결과를 토대로 확률 개념의 형성시기에 맞추어 교육과정의 수정에 대한 필요를 느낄 수 있다고 보며, 각 단계에서 형성된 확률 개념을 어떻게 가르쳐야 하는지의 문제는 좀 더 광범위한 연구가 필요하다고 생각된다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 아동의 확률 개념의 발달에 관한 심리학적 연구 = 5 A. 아동의 확률 개념의 발달에 관한 Piaget의 연구 = 5 B. 아동의 확률 개념 발달에 관한 Fischbein의 연구 = 9 C. 기타 = 12 Ⅲ. 확률·통계 개념지도의 실제에 관한 분석 = 16 A. 교과 과정에 나타난 확률·통계 개념의 구성 = 16 B. 확률·통계 개념 지도의 실제 = 19 Ⅳ. 연구의 방법 = 24 A. 방법 및 절차 = 24 B. 개념별 검사 문항의 구성 = 28 Ⅴ. 연구의 결과 및 해석 = 40 Ⅵ. 결론 및 제언 = 61 참고문헌 = 63 ABSTRACT = 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2462281 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject확률-
dc.subject개념-
dc.subject형성시기-
dc.subject수학교육-
dc.subject.ddc500-
dc.title확률 개념의 형성시기에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Research on the formative peiod of promamilistic concept-
dc.format.page75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE