View : 22 Download: 0

환경문제에 대한 국민학생과 중학생의 태도 연구

Title
환경문제에 대한 국민학생과 중학생의 태도 연구
Other Titles
(A) study on elementary school students' and middle school students' attitudes towards environmental problems
Authors
우현경
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
환경문제국민학생중학생태도환경인식환경교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
환경교육의 필요성과 목표를 살펴볼 때, 환경교육에서는 특히 정의적 영역의 목표 달성과 평가가 중요하다고 생각된다. 그러나 학생들이 환경교육의 목표를 정의적 측면에서 달성했는지를 평가할 수 있는, 타당하고 신뢰도가 높은 도구가 거의 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 환경문제에 대한 국민학교 고학년 학생과 중학생에게 적합한 태도 평가 도구를 각각 개발하였다. 감정적 강도(emotional intensity)를 갖추고 있고 신뢰도가 높은 Likert식 평가 도구를 개발하기 위해서, 각 문항의 평균과 표준편차, 반응 빈도 분포, 변별도 지수, 신뢰도를 산출하였다. 그 결과 인식 수준의 21문항과 실행 수준의 14문항이 개발되었고, 개발된 도구의 Cronbach alpha coefficient는 .786으로 산출되었다. 본 평가 도구를 국민학교 5·6학년 학생들과 중학교 1·2학년 학생들에게 실시하여, 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 전체 학생의 태도 점수에서 인식 수준의 점수에 비해 실행 수준의 점수가 낮게 나타난 것으로 보아, 학생들은 환경문제의 심각성을 인식하고는 있지만 환경문제의 해결을 위해 실천하는 정도는 미약하다고 할 수 있다. 2. 학교급별 태도 점수에 대해 t-test틀 설시한 결과, 실행 수준에서 국민학생의 점수가 중학생의 점수보다 높았다(p< .001). 3. 본 평가 도구의 인식 수준의 점수와 실행 수준의 점수 사이에는 유의한 상관이 있는 것으로 보아(r= .386. p< .001), 환경문제의 심각성을 인식하는 학생일수록 환경문제의 해결을 위해 적극적으로 노력한다고 볼 수 있다. 4. 학년과 성별에 따라 환경문제에 대한 태도에 차이가 있는지를 Two-Way ANOVA를 실시하여 알아본 결과, 태도 총점에서는 차이가 나타나지 않았다(p> .05). 그러나 인식 수준에서는 여학생의 점수가 남학생의 점수보다 더 높았고(p< .01), 실행 수준에서는 학년이 올라갈수록 점수가 낮아졌다(p< .001). 남학생이 여학생에 비해서 환경문제에 대한 인식 정도가 낮고, 학년이 올라갈수록 환경문제의 해결을 위해 실천하는 정도가 미약하다고 할 수 있다.;Concerning environmental education as the means of ultimate resolution for environmental problems, we have good reasons to conduct a study which is mainly focused on affective matters. So from that point of view, this study tried to develop an attitude evaluation instrument and surveied elementary school and middle school students' attitudes using the instrument. To develop a reliable Likert-type scale with which emotional intensity could be judged, mean, standard deviation, response frequency distribution, discrimination index, reliability were calculated. As a result, 21 statements for recognition level evaluation and 14 statements for behavioral level evaluation were composed(The Cronbach alpha coefficient of of developed instrument was .786). And this instrument was administered to elementary school students of 5th and 6th grade and middle school students of 1st and 2nd grade(total number of subjects was 980). The results of survey were as follows. 1. Students recognized the seriousness of environmental problems but they did not behave in such a manner as to prevent it. 2. As a result of t-test. behavioral level score of elemenatary school students was significantly higher than that of middle school students (P < .001). 3. This study showed that there was a significant correlation between the recognition level score and the behavioral level score(r = .386, p < .001). 4. Two-Way ANOVA was used to analyze that there was any significant difference according to grade and sex. The results were as fo1lows. (1) No significant difference was found in total score(p> .05). (2) On recognition level, female students' score was signigicantly higher than male students' one(p < . 01 ). (3) On behavioral level, higher-grade students' score was lower than that of lower-grade-students(p < .001).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE