View : 41 Download: 0

초·중·고등학교 생물영역에서 「물질대사」에 대한 비교 분석

Title
초·중·고등학교 생물영역에서 「물질대사」에 대한 비교 분석
Other Titles
(A) Comparative Analysis Study on 「Metabolism」 in Biology Curricula of Elementary, Middle and High School
Authors
장현옥
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
초중고등학교생물영역물질대사생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이인규
Abstract
교육은 교과서에서 제시되고 있는 교과내용을 매개로 교사와 학생의 학습으로 이루어지는 것으로서 현장에서 행해지고 있는 교육활동 방향을 이끌어주는 역할을 한다. 그러므로 앞으로 보다 나은 생물교육의 토대를 마련하기 위한 참고자료가 될 수 있도록 하기 위하여 본 연구에서는 제 5차 교육과정에 의해 개편된 국민학교 자연(5-1), (6-1)의 2종, 「중학교 과학」의 검인정 교과서 5종과 고등학교 「생물」 검인정 교과서 7종을 선택하여 「효소와 산화·환원」, 「유기물의 합성」 및 「호흡과 에너지」 중단원에 대한 내용을 비교 분석하였으며, 그 결과로부터 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 3개의 중단원에 대한 총론적인 분석 결과를 종합해 보면 총론적으로는 면수, 실험 및 관찰수에서 국민학교와 중학교의 경우 「유기물의 합성」 중단원의 비율이 높았으며, 고등학교의 경우는 「유기물의 합성」과 「호흡과 에너지」 중단원이 면수에 있어서는 같은 비율로 높게 나타났고, 실험 및 관찰수는 「호흡과 에너지」 중단원이 조금 더 높았다. 그림과 표수는 중·고등학교 모두 「유기물의 합성」 중단원이 높은 비율을 나타내었다. 2. 「효소와 산화·환원」 중단원의 경우 효소에 대해서는 국민학교, 중학교 모두 소화 효소의 작용을 중심으로 다루었고 산화 환원 내용은 언급이 없다. 고등학교에서는 생체 내외의 화학반응, 효소의 구조와 특성을 높은 수준으로 다루고있었다. 3. 「유기물의 합성」 중단원에서는 국민학교의 경우 식물체의 구조와 기능에서 물의 이동, 증산작용, 광합성 등을 실험, 관찰을 통하여 이해하게 하였고, 그 주제는 중·고등학교를 거치면서 점차적으로 심화·발전되면서 연속성과 계열성의 측면에서 연계가 잘 이루어지고 있었다. 그러나 중학교에서 단일한 식으로 표현된 광합성 과정이 고등학교에서는 집중적으로 물리, 화학 반응식으로 유도되는 다소 추상적인 개념으로 다뤄져서 난이도의 측면으로 볼 때 다소 비약되는 문제점을 시사하였다. 4. 「호흡과 에너지」에 대한 내용은 국민학교에서는 호흡기 위주로 다루고 있었다. 중학교에서는 호흡기, 가스교환, 호흡과 에너지로 그 내용이 넓혀졌으며, 에너지 전환과 이용에 대해서는 간단히 설명하고 있었다. 고등학교에서는 ATP생성과 에너지전환을 중점적으로 다루고 있었다. 5. 초·중·고등학교에서 다룬 공통된 내용 중 연계가 잘 이루어진 부분은 「유기물의 합성」에서 식물체 내의 물질수송 분야, 광합성과 환경요인 분야이며, 광합성 과정과 「호흡과 에너지」, 「효소와 산화·환원」 단원은 초·중·고등학교 간에 내용의 심화 정도에서 연계성이 잘 이루어지지 않았다. 따라서 타 교과와의 연계성, 학교별. 학년별로 학습자의 지적 발달 수준에 맞게 점진적으로 연계된 교과 과정이 마련될 수 있도록 구체적인 검토가 이루어져야 한다고 판단되었다.;As education is carried out by the study of both teachers and learners by means of text contents, the textbooks have a role leading a direction of the education activities on a spot. I chose two textbooks of elementary school science (5-1, 6-l ), five officially approved textbooks of middle school science, and seven textbooks of high school biology, published by a revision of the fifth educational curriculum. To become the reference materials based on better biology education in the future, I compared and analyzed the contents of 「Metabolism」, e.g., enzyme and oxidation deoxidation, synthesis of organic substance, and breath and energy in the text books. As the results, the following conclusions were obtained. 1. As synthesizing the result analyzed the introduction of 3 chapters, the numbers of pages, experiments and observations were mostly taken on in elementary and middle schools. In high school, the number of pages was taken on and . The numbers of figures and tables were high by taken on in both middle and high schools. 2. The effect of digestive enzyme is dealt with elementary and middle school but on oxidation and deoxidation are not. In high school, chemical reaction in living things, and the structure, quality of enzyme are dealt with higher degree. 3. The synthesis of organic substance In elementary school is connected well to middle and high schools with continuation and order. The transfer of water, production increase process and photosynthesis are understood in plant stucture through experiments and observations in elementary school. They are deepened and expanded in middle and high schools. However, the photosynthesis process appeared as one formula in middle school is dealt with substract content led by chemistry reaction formula in high school, This it doesn't have an order by the large difficulty. 4. On breath and energy. respiratory organ is mainly dealt with elementary school. Respiratory organ, gas transfer, breath and energy are dealt with middle school, and the transfer and use of energy are simply described in middle school education. The ATP creation and the transfer of energy are mainly dealt with the curriculum of high school. 5. Of the common contents dealt with elementary. middle and high schools, good ordered parts are material transport in plants , photosynthesis and environmental elements. whereas not enough ordered parts are photosynthesis process, breath and energy and enzyme and oxidation, deoxidation by the large difficulty. Therefore, in the future revision of educational curricula, considering the integration with other subjects, developed educational curricula is prepared fitting to schools. grades and learners.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE