View : 60 Download: 0

중학생을 대상으로 한 이산수학의 소개 실험연구

Title
중학생을 대상으로 한 이산수학의 소개 실험연구
Other Titles
(THE) INTRODUCTORY AND EXPERIMENTAL STUDY OF DISCRETE MATHEMATICS FOR THE STUDENTS OF MIDDLE SCHOOL
Authors
엄경애
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
중학생이산수학수학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이영하
Abstract
본 연구는 요즈음 세계적으로 수학 분야에서, 이산수학의 중요성이 대두되고 있으며 여러 영역에서 활용되고 있는 이때, 이 이산수학에 대하여 중학교 학생들에게 소개가 가능한 기초적이면서도 중요한 몇 영역을 선정하여 실제로 중학교 학생들에게 소개하였을 때 학업 성취도가 어느 정도이며 어떻게 이산수학을 받아들이게 되는지를 알아보기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하고 분석하였다. 첫째, 이산수학의 여러 영역중에서 우리나라 중학교 학생들에게 소개할 수 있는 영역을 6개 선정하여 중학교 2학년, 3학년 학생들에게 소개하였을 때 학생들의 학업 성취는 어떠하며 그 성취도에 있어서 학년간 차이가 있는가? 둘째, 학생들의 수학성적과 이산수학에 대한 학업 성취간의 상관도는 어느 정도 인가? 셋째, 학생들의 이산수학에 대한 정의적인 태도와 반응은 어떠하며 정의적인 태도와 반응에 있어서 학년간 차이점은 있는가? 이상의 연구결과를 분석하기 위하여 이산수학의 6개 영역을 소개하고 난 후 학력고사와 태도검사를 실시하였고 통계적 검증을 통하여 결과를 분석하였다. 위의 연구결과 학업 성취도에 있어서 학년별 차이는 다소 있는 것으로 볼 수 있으며 태도와 반응에 있어서는 2, 3학년간의 여러 문항에서 유의적인 차이가 있었으며 2학년 학생들이 3학년 학생들보다 훨씬 호의적으로 반응하였다. 그리고 수학성적과 이산수학에 대한 학업 성취간의 상관계수는 약 0. 5로서 양의 상관관계를 갖고 있었다. 점차 사회가 정보화되어가고 컴퓨터 시대로 되어가면서 교육과정에 이산수학의 도입이 점차 필연적으로 되어가는 이 때에 학생들이 이산수학에 대하여 호의적으로 느끼고 더 공부하고 싶은 학생들도 제법 있는 것은 아주 고무적이라 하겠다.;Today, Discrete Mathematics has grown more and more import ant as a field of mathematics and has been applied to various areas. This paper analyzes the degree of scholastic achievements and the responses of middle school students who have been introduced to some areas of Discrete Mathematics. In the course of this study, students in the second and third grades of middle school learned six areas of Discrete Mathematics which were chosen in light of their fundamentality, significance and suitability of the students. Scholastic achievement tests and attitude tests were then given to student participants and the results verified through statistical analysis. This paper focuses on the following three major questions. First, what is the degree of achievement in Discrete Mathematics and is there any significant difference in that degree between the two grades? Second, how strong is the correlation between the scores in mathematics and Discrete Mathematics achievent tests? Third, what are the students emotional attitudes and responses toward Discrete Mathematics and is there any significant difference in attitudes and responses between the two grades? The results of this study show that there is a little difference in the degree of scholastic achievement in Discrete Mathematics between the two groups. Also, he correlation coefficient between the scores in mathematics and Discrete Mathematics achievement tests was .5(r=0.5), a relatively positive correlation. Significant difference was found, however regarding students responses to questions on the attitude tests. Here, second graders gave more favorable responses that third graders. It is an encouraging sign that many students have favorable attitudes toward Discrete Mathematics and want to learn more about it given the computerized, information-based orientation of society, where the need for introducing Discrete Mathematics into the school curriculum is very great.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE