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서울市 觀光事業體의 空間分布와 擴散過程에 관한 地理學的 考察

Title
서울市 觀光事業體의 空間分布와 擴散過程에 관한 地理學的 考察
Other Titles
(A) GEOGRAPHICAL STUDY ON THE SPATIAL DISTRIBUTION AND DIFFUSION OF THE TOURIST INDUSTRY IN SEOUL
Authors
李永嬉
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공지리교육분야
Keywords
관광사업체공간분포확산과정지리학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최운식
Abstract
According to UNESCO report, all the nations will pay the expenditure to the field of tourism more than that to the military expenses by the year 2000. In Korea, with the economic improvement by the economic development and industrialization, many people considered the tourism as a one of the leisure. This thesis attempts to study the process of development, to analyse the pattern of spatial distribution and diffusion of the tourist industry. For the study the standard distance analysis , mean center analysis and nearest neighbor analysis are applied. The result may be summarised as follows; First, the pattern of spatial distribution in Seoul are similar to the patten of the urbanization of Seoul. But, in the future the density of the center area will be getting higher but that of the outskirts will be getting lower. Second, the tourist industry has the difference of the pattern of spatial distribution by industry, owing to the speciality of that businesses. For example, the travel business shows the concentrative form of the pattern distribution in the central business area. On the contrary, the tourist lodging business has the distribution of expansion. And the tourist restaurant business has the concentrative distribution on Kang-Nam area. And the tourist souvenir marketing business has the random distribution. Third, in the process of diffusion on the tourist industry, the mean center move from the central area to the outskirts for the being shortened standard distance. The mean center of the travel business, the tourist lodging business and the tourist restaurant business move to South, but that of the tourist souvenir marketing business center move to West.;UNESCO 보고서는 2000년까지 모든 국가가 군비지출액에 소비하는 금액보다 관광분야에 더 많은 소비를 할 것이라고 전망하고 있다. 우리나라도 경제개발과 산업화로 인해 국민생활수준이 높아지면서 많은 사람들이 여가활동의 하나로 관광을 하게 되어 이제는 관광대중화 현상이 나타나고 있다. 본 논문은 관광사업체의 발달과정과 공간분포패턴 그리고 확산과정을 지리학적으로 고찰하였다. 연구방법은 정량적 분석으로서 표준거리분석, 중심점 그리고 근린분석기법이 사용되었다. 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 관광사업체는 업체의 특수성으로 업종별로 공간분포패턴의 차이를 보인다. 여행업은 중심업무지구에 사무실 위치 의존도가 매우 커 응집형의 분포유형을 나타내다. 반면에 관광숙박업은 시설규모가 크고 입지에 있어 정부의 규제사항이 많아 확산형으로 분포한다. 그리고 관광음식점업은 강남지역에 집중분포하며, 관광기념품 판매업은 랜덤형의 분포유형을 보인다. 2. 서울지역 관광사업체의 時係列 공간분포특징은 도시화 진행과정에 따른 시가지 확산형태와 비슷하다. 앞으로는 UR통상협상에 의한 국제시장개방과 정부의 소비성 서어비스업 분류에 따른 세제지원 감소로 대규모업체의 중·소규모 업체 흡수, 합병이 이루어진다. 따라서 중심지역은 밀도가 더욱 높아지고 주변지역은 밀도가 낮아질 것이다. 3. 관광사업체의 확산과정은 업종별로 모두 표준거리가 짧아지면서 중심점이 중심부에서 주변지역으로 이동을 한다. 다만 이동 방향의 차이가 있을 뿐이다. 즉 여행업, 관광숙박업, 관광음식점업은 중심점이 남쪽으로 이동하고 관광기념품 판매업은 서쪽으로 이동한다. 앞으로도 중심점이 같은 방향으로 이동할 것으로 예상하나 여행업은 대규모 여행사의 중소규모 여행사 흡수, 합병으로 중심점이 다시 중심부로 이동할 것으로 보인다.
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교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
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