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國民學校 歷史敎育 內容에 關한 硏究

Title
國民學校 歷史敎育 內容에 關한 硏究
Other Titles
(A) research into the contents of history education in the elementary school
Authors
趙瑞衍
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
국민학교역사교육내용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
전인영
Abstract
국민학교 아동이 그들의 知的수준에서 역사 교과를 학습할 수 있는가에 대한 문제는 교육과정에 사회과가 포함되면서 제기되어 왔다. 역사는 현재 이전의 모든 일로, 경험이 짧은 아동에게는 학습하기 어려운 교과목이라 여겨졌다. 본 연구는 아동의 역사의식 수준이 역사를 학습할 수 있는 정도로 발달해 있는가를 기존 이론을 통해 살펴보고, 국민학교 아동의 역사의식 발달 단계를 조명하고자 한다. 이와 아울러, 5차 교육과정의 교육목표와 지도내용 그리고 현행 사회 교과서에 나타난 역사 교육 내용을 분석하여 국민학교에서의 역사 교육 가능성을 타진하고 앞으로의 역사교육 내용 선정에 도움을 주고자 한다. 이를 위해 역사의식에 관한 이론과 역사의식 발달 단계를 살펴본 뒤 국민학교 역사 교육의 동향을 알아보았다. 그리고 사회 교과서에 서술된 역사 교육내용을 학년 별로 나누어 분석하고, 6학년 내용은 국사를 체계적으로 다뤘기에 서술 상의 문제점과 바람직한 서술 방향을 모색하여 보았다. 연구 결과, 국민학교 아동도 그들 나름대로 역사를 바라보는 눈이 있음을 알게 되었다. 이런 이유로, 충분한 역사 교육 효과를 얻기 위해, 아동의 역사의식 수준에 적합한 내용을 선정하는 일이 필요하다. 역사 교육 내용을 이야기 즉, 문학을 이용하여 구성하자는 제안이 여기서 당위성을 얻게 된다. 바람직한 역사 교육을 위해서는 시대사로 짜여진 현행 방식에서 벗어나 아동의 흥미를 유발할 수 있는 이야기를 도입, 주제 별로 주요한 역사 사실에 관해 배우도록 서술함이 요청된다.;The question, whether if the elementary school children are able to understand history as a subject with their own intellectual level, arises as soon as the curriculum of the elementary school includes the sociology subject. History, which is all of the affairs happened before the present, is regarded as a difficult subject to the intellectually unmatured children. In this paper, we'll research that the children's History-Concept-Level is sufficiently developed enough to follow up the history class and illuminate the developing steps of the children's History-Concept-Level. Futhermore, we'll analysis the educational purpose and contents of "the 5-th Education-Process" and the educating contents appeared in the current sociology text book, for the purpose of prescribing the possibility of educating history in the elementary school and then supporting better choice of contents which will be appeared in the texts. Under this purpose we'll discuss the theories about History-Concept and about the steps of children's History-Concept-Development, and then tendency of history education currently performed in the elementary school. And up to the 5-th school year's contents, we classify those by the school year. Especially for the 6-th year's text, which is somewhat systemically described, we try to find and criticize the problems on the descriptions and then show the substitutions for the respective cases. As a reporting result we'll get a conclusion that children have their own views for the history. For this reason it is necessary to choose an adequate contents with children's intellectual level for the more educational effect. Now, our suggestion, of which contents of the current text should be replaced with stories, that is texts' contents would rather be composed by using literatures, gets its necessity. To the desirable history educating, we must escape from the current educating way such as teaching chronicles. On the other side, we must introduce "Story" to the curriculum so that the elementary children come to learn the major historical events through the stories.
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교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
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