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國語科 敎科書의 體制 分析 硏究

Title
國語科 敎科書의 體制 分析 硏究
Other Titles
(A) Study on Analyzing the System of the Korean Language Textbooks : centering on the comparision between the fourth Korean language text books and the fifth Korean language text books
Authors
金寧娥
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
국어과교과서4, 5차 교과서Korean Language Textbooks
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노명완
Abstract
우리 나라의 國語料 敎科書는 國語科 敎育에 거의 絶對的인 影響을 미치고 있다. 따라서 국어과 교육의 問題點들도 국어과 교과서에서 原因을 찾아보아야 한다. 본 연구에서는 국어과 교과서가 權威만큼의 機能을 하고 있는지를 알아보기 위해 敎科書의 體制를 分析해 보았다. 교과서의 一般的인 機能 일곱가지 - 첫째, 觀點 反映의 기능, 둘째, 內容 提供 및 再解釋의 기능, 셋째, 敎授-學習 資料 提供의 기능, 넷째, 敎授-學習 方法의 提示 기능, 다섯째, 學習 動機의 誘發 기능, 여섯째, 學習의 定着 및 適用 기능, 일곱째, 評價 資料의 提供 기능 - 를 準據로 하여 4, 5차 국어과 교과서를 比較 分析하여 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 4차 교과서는 內容 中心 敎科觀을 많이 반영하였으며, 5차 교과서는 方法 中心 敎科觀을 많이 반영하였다. 2. 교과서의 內容은 4차에서는 知識의 體系가 강조되었으나, 5차에서는 言語 使用 活動을 강조하였다. 3. 資料의 제시는 4차에서는 敎育 課程과 관련이 적었으나 5차에서는 비교적 有機的으로 바뀌었으며, 揷畵의 活用은 주로 "補助 삽화"였던 것에서 "內容 삽화"의 비중이 커지고 활용 方法도 多樣해졌다. 4. 敎授-學習 方法의 제시는 4차에서는 모호하였으나, 5차에서는 實際 言語 活動을 통한 수업이 이루어질 수 있게 변화하였다. 5. 學習 動機 誘發의 기능은 4차에서는 찾기 어려웠으나, 5차에서는 導入面의 效率的 使用으로 동기 유발에 도움을 주게 되었다. 6. 學習의 定着은 4차에서는 知識의 定着을 强調했으나, 5차에서는 言語 使用 技能의 定着을 위한 연습 문제 제시와 제재 선정 등이 이루어졌다. 7. 評價 資料는 4차에서는 內容 分析的인 총괄 평가를 유도하였으나, 5차에서는 言語 活動의 過程을 評價하도록 제시되었다. 이러한 결론으로 보아 國語科 敎料書는 그 技能이 많이 改善되었음을 알 수 있다. 그러나 국과 교과서는 좀 더 敎師와 學生의 立場을 생각하는 체제로 바뀌어야 한다. 교사들도 교과서의 活用 方法에 더욱 많은 關心을 가져야 한다. 교과서를 實際로 사용하면서 발견하는 問題點들은 새로운 교과서 開發에 밑거름을 提供할 수 있을 것이다.;The Korean language text books play an important role in the Korean language education. Therefore the problems of the Korean language education can be found in the Korean language text books. With the seven functions of the Korean language text books, such as reflecting the viewpoint of the subject, offering the contents, the presentation of the teaching-learning materials, the presentation of the teaching-learning methods, the inducement of the learning motive, the acquisition of learning and application, and the offer of evaluating materials, this study aims at comparing and analyzing the Korean language text books of the fourth curriculum(THE FOURTH henceforth) and the Korean language text books of the fifth curriculum(THE FIFTH henceforth). The conclusions of this paper are as follows. 1. THE FOURTH is made from the view of content-centered subject, but THE FIFTH is made from the view of method-centered subject. 2. The content of the systemized knowledge in THE FOURTH is changed into that of the language using activity. 3. The materials are less related in the curriculm in THE FOURTH, but they become related organically to the curriculum. The assistant illustrations are changed into the content illustrations and they are used diversely. 4. The teaching-learning method is presented vaguely in THE FOURTH, but it is presented clearly in THE FIFTH. Therefore the language activity is practically done in class. 5. To induce the motive is difficult in THE FOURTH, but it is easy in THE FIFTH. Especially, the introduction is used effectively. 6. The acquisition of the knowledge is emphasized in THE FOURTH, but that of the language using skills is emphasized in THE FIFTH. The exercises are presented and the materials are selected to improve these skills. 7. The materials of the evaluation in THE FOURTH are made to evaluated the result of learning, but those of the evaluation in THE FIFTH are made to evaluate the process of the language using activity. This conclusion shows that the function of the Korean language text books has been much improved. But all the Korean language text books are not improved. Its system must be altered for the sake of the teacher and the student. And the teachers should have much interest in the method of using text books. The problem which is found in using the text book will contribute to the development of new text books.
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