View : 44 Download: 0

어린이집의 운영실태 및 교사의 인식에 관한 연구

Title
어린이집의 운영실태 및 교사의 인식에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of the teacher's cognizance and actual conditions of management of day care center
Authors
배경희
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
어린이집운영실태교사인식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
본 연구는 탁아의 질적인 성장을 위하여 어린이집에 대한 운영실태를 알아보고 교사들이 가장 중요하게 인식하고 있는 탁아의 질적 요인들을 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. A. 어린이집의 운영실태는 어떠한가? B. 어린이집 운영에 대해 교사들이 가장 중요하게 인식하고 있는 질적 요인은 무엇인가? B - 1. 교사의 학력에 따라서는 어떠한가? B - 2. 교사의 경력에 따라서는 어떠한가? B - 3. 전체 아동수에 따라서는 어떠한가? 본 연구는 서울시내에 있는 어린이집 18개 시설에 근무하고 있는 교사 170 명을 대상으로 학력으로는 고졸, 전문대졸, 4년대를, 경력으로는 1년이하, 2년, 3-4년, 5-10년, 전체아동수는 60-80명, 100-130명, 130-15O명, 180-230명으로 조사 되었다. 자료처리는 백분율과 X^(2)검증을 실시하였다. 연구문제에 대한 분석결과를 보면 다음과 같다. A. 어린이집에 대한 운영실태를 살펴보면 교사의 자격에서는 '교사가 유아교육 전공자이며 유아교육에 대한 교육을 받았다.'를 높게 응답하였고 경영과 평가에서는 교사가 아동과 떨어져 보낼 수 있는 시간과 공간이 부족하다고 19명(11.1%)이 응답하였다. 교직원과의 상호작용에서는 부모 - 교사회의가 적은것으로 나타났고 교사진에서는 아동과의 상호작용에서 충분한 수의 교사가 부족하다고 응답하였다. 또한 물리적 환경에서는 거의 낮은 응답률을 보였다. B. 교사들이 가장 중요하게 인식하고 있는 질적요인으로는 교사의 자격에서 '교사의 자질 향상을 위해 정규적인 교육의 기회를 갖는다.'(52.4%)와 교육과정에서 '아동의 개별적인 흥미와 욕구에 따라 활동을 계획한다.'(49.4%)를 중요하게 생각하였다. 교사진에서는 '교사와 아동의 비율'(53.5%)을 물리적 환경에서는 '실내.외 환경이 안전하고 깨끗해야 한다.'(48.2%)를 중요하게 생각하였다. 반면에 교사의 기록비치(1.2%)나, 어린이집의 부모방문(0.6%)에 대한 것등은 거의 관심이 없는 것으로 나타났다. B - 1. 교사의 학력에 따른 인식을 살펴보면 교사의 자격에서는 유의한 차이를 보였으나 다른기준에서는 별다른 차이가 없었다. 고졸, 전문대졸인 교사는 '교사의 자질을 향상시키기 위해 정규적인 교육의 기회를 갖는다.'를, 4년제 대졸인 교사는 '교육 프로그램 책임자는 유아교육 전공자여야 한다.'를 고졸, 전문대졸의 교사보다 중요하게 인식하고 있었다. B - 2. 교사의 경력에 따른 인식을 살펴보면 경력에 따라서는 현저한 차이가 없는 것으로 나타났다. 경력에 따른 네 집단의 교사는 교사의 자격에서 '교사의 자질'을 중요하게 인식하였고 교육과정에서는 '아동의 개별적인 흥미와 욕구에 따라 환경에 변화를 준다.'와 교사진에서는 '교사와 아동의 비율'을 물리적 환경에서는 '실내.외 환경은 안전하고 깨끗해야 한다.'를 중요하게 인식하고 있었다. B - 3. 전체 아동수에 따른 교사의 인식을 살펴보면 경영과 평가(P=0.027), 교사진(P=.003), 영양공급 / 건강과 안전 (P=0.003) 에서 유의한 차이가 나타났다. 전체 아동수가 60-80명인 어린이집의 교사는 '아동의 개별적인 흥미와 욕구에 따라 환경에 변화를 준다.'를 중요하게 인식하고 있었으며 나머지 80명 이상의 세 집단 전체 아동수의 교사는 교사의 자질면이나 교사:아동의 비율등을 중요하게 인식하는 것으로 나타났다.;This study is aimed at investigating the actual conditions of management of day care center and quality elements of day care that the teachers recognized to be important. The questions raised in this study are as follows: A. What are the actual conditions of management of day care center? B. What are the best criteria for quality that teachers feel to be important in the management of day care centers? 1. How are the teacher's cognizance of criteria for quality related to the educational levels? 2. How are the teacher's cognizance of criteria for quality related to career levels? 3. How are the teacher's recognition of quality standard related to the number of children? The subjects were 200 teachers of 18 day care center in Seoul. It's investigated as below: In education degree, High school Graduation, Collge Graduation and University Graduation. In experience, below 1year, 2 years, 3-4 years, and 5-10 years. In total number of children. 60-80, 100-130. 130-150, and 200-230. Questions were analyzed by percentile and X^(2)tests. The results of the study are as follows: A. In estimating actual conditions of managrment of day care centers, there was a high percentage who are child education specialists and are educated in child education. nineteen(11.1%) subjects replyed that there is a lack of space and time for teachers to spend apart from the children, for management and evaluation. Teachers answer thet there are few parent - teacher meeting for interaction between teachers and parents. There are not enough teacher for interaction with children. There were few responses pertaining to the physical invironment. B. The quality elements that the teachers believe important are regular educational opportunity for teachers to improve there quality(52.4%), plan the activity according to the children's interests and needs in the educational process (49.4%), Ratio teacher and children(53.5%). A safe physical environment, both indoors and outdoors (48.2%). On the other hand, teachers have little concern with record keeping(1.2%) and parent visitation to day care centers(0.6%). B - 1. To examine the teacher's recognition of quality standards relating to educational level, there are meaningful differences, in teacher's qualification, but other standards have no differences. Teachers who graduated from senior high school and college with 2year programs recognize that it is important to have regular educational opportunity to increase the quality of teachers, University graduates recognize it is important for the director of day care program to be specialized in that field. B - 2. To examine recognition of quality standard related to teacher's careers there are few differences regarding years of serves. All 4 groups of teachers recognize change of the environment according to the children's interests and needs with in the educational proces, teacher to children ration, a safe environment, both indoors and outdoors. B - 3. To examine teacher's recognition of standards related to total number of child, there are meaningful differences between operation and evaluation(p=0.027), teaching staff(p=0.003) and nutririon/health and safety(p=0.003). Day care center teachers with 60-80 children recognize that it is important to change the environment, according to the children's interests and needs .Another 3 groups of teachers, with over 80 children, recognized that teacher's quality and teacher to children ratio to is an important issue.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE