View : 681 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이종희-
dc.contributor.author임명희-
dc.creator임명희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:53Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:53Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000018794-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197610-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018794-
dc.description.abstractThis study, by comparing the mathematics textbook of a secondary course of Yeon-beon - an autonomous district in China - with that of Korea, examines the difference in the substance of learning, terminology and symbols used in those textbooks and finally attempts to gain a better understanding of Mathematics education. Herein mathematics is classified by subjects into the sub-domains in order to analyse the substance of the textbooks on algebra of secondary schools in Yeon-beon and in Korea. Numbers & Formulas / Equalities / Unequalities / Functions and Graphs / Trigonometrical Functions / Complex Numbers / Exponents and Logarithms / Probabilities & Statistics / Sequences & Limits / Matrixes The result of the comparative analysis are consolidated as follows. 1. To compare the external properties of the two different textbooks: A. The textbook of Yeon-beon (YB hereafter) is behind that of Korea in printingtypes, the quality of paper, typography, the technique of bookbinding and aesthetic senses and so on. B. With regard to the constitution of the textbook of a secondary course, there find, in YB, two parts - algebra and geometry - divided by its domain as well as its grade, while the textbook of Korea are divided only by grades. C. The size of the testbook in Korea is larger than that of YB. The former is 14.7 centimeters in width and 21 centimeters in length and the latter is 13 centimeters in width and 18.5 centimeters in length. D. They have only one single material as a textbook in YB, whereas Korea provides 5 kinds of middle school mathematics and 8 kinds of high school mathematics textbooks. 2. Much more of essay-type questions, especially proof-type ones, are found in the textbook of YB than are found in that of Korea. 3. When it comes to the unit organization, the textbook of YB in general lacks in presenting the introduction, prior learning, motivation, the aim and object of study. 4. There finds little difference in the contents of textbooks, however, the Flow Chart which is getting importance by the introduction of the computer and the specific contents of Differentials and Integrations are exclusively given in the textbook of Korea. 5. As regards the organization of the contents, the textbook of Korea is structured by spirals, while that of YB is structured by a single linear structure. which means one learning subject is not repeated throughout the curriculum. 6. The textbook of Korea is made up from the viewpoint which integrates geometry. 7. There is a wide difference in using the terms and symbols; the textbook of YB includes fewer loanwords and much more mother tongue than that of Korea.;이 연구는 중국의 조선족 자치주인 연변의 초급·고급 중학교의 수학교과서와 한국의 중등 수학교과서의 비교를 통하여, 중국의 수학교육을 좀 더 잘 이해하기 위한 기초 자료를 제공하고, 같은 민족으로서 오랜 시간의 비교류가 가져온 학습내용의 차이와 용어와 기호의 상이점에 대해 연구하여 우리의 수학 교육과정 개선에 보탬이 되는데 그 목적이 있다. 중국 연변의 초급·고급중학교의 대수 교과서와 한국의 중등 수학교과서의 대수영역의 내용분석을 위해 두 나라가 공통적으로 다루고 있는 학습주제를 아래와 같이 나누었으며, 두 교과서의 외형적인 비교, 지도 내용의 체계 비교, 학습내용의 비교, 용어와 기호의 비교의 방법으로 진행한다. o 수학식 o 방정식 o 부등식 o 함수와 그래프 o 삼각 함수 o 복소수 o 수열과 극한 o 행렬 o 확률과 통계 o 지수와 로그 이 비교 분석의 결과를 정리하면 다음과 같다. 1. 두 교과서의 외형적 특징을 비교해 보면 가. 연변의 교과서에 나타난 활자체, 종이의 질, 인쇄 방법과 제본 기술, 미적감각등은 한국의 교과서보다 훨씬 뒤떨어져 있다. 나. 중등 수학 교과서의 구성에 있어 연변은 학년별과 영역별 즉, 대수와 기하로 나뉘어져 있는데 비해 한국의 교과서는 학년별로만 구별이 되어 있다. 다. 한국의 교과서의 크기는 14.7×21 (가로×세로(㎝))이며, 연변의 교과서의 크기는 13×l8.5(가로×세로(㎝))로 한국의 교과서의 크기가 더 크다. 라. 연변의 교과서는 동북 조선민족 교육출판사 발행의 단일 교과서인 반면에 한국의 교과서는 중학교 5종, 고등학교 8종으로 구성되어 있다. 2. 연변의 교과서에는 한국의 교과서에 비해 문장제 문제를 많이 수록하고 있으며, 특히, 증명 문제를 강조하여 많이 다루고 있었다. 3. 연변의 교과서는 단원 체제에 있어 도입, 선수 학습, 동기 유발, 학습 목표나 방향의 제시가 대체로 결여되어 있다. 4. 두 나라가 다루고 있는 내용에 커다란 차이가 없으나, 연변의 교과서에서 전혀 다루고 있지 않은 내용으로는 순서도와 간단한 programing, 적분개념이며, 행렬의 학습 내용에서 두 나라 교과서의 설명방법에 커다란 차이점을 보이고 있다. 5. 내용 구성상 한국과 연변의 교과 내용이 모두 나선형 구조를 이루고 있는데, 연변의 교과서는 한국의 교과서에 비해 나선형 구조가 빈약하다. 즉,하나의 개을 발전시켜가는 과정에서 한학년 이상에 걸쳐 내용이 반복되는 경우가 드물다. 6. 한국의 교과서는 연변의 교과서보다 기하와의 통합적인 관점에서 구성되었다. 7. 용어와 기호의 사용에서 두 나라간의 많은 차이를 보이며, 연변의 용어는 한자어의 사용이 많다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 나선형 구조에 관한 고찰 = 3 Ⅱ. 연구 방법 및 절차 = 5 A. 연구 대상 = 5 B. 방법 및 절차 = 5 C. 연구의 제한점 = 6 Ⅲ. 분석의 결과 = 7 A. 전반적인 특징의 비교 분석 = 7 B. 한국과 연변의 지도내용 체계비교 = 13 C. 용어와 기호의 비교 = 24 D. 학습 주제별 학습내용의 비교분석 = 33 Ⅳ. 결론 및 제언 = 53 A. 결론 = 53 B. 제언 = 54 참고문헌 = 56 ABSTRACT = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1905090 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중국 연변-
dc.subject한국-
dc.subject중등학교-
dc.subject수학교과서-
dc.subject대수 영역-
dc.subject.ddc500-
dc.title중국 연변과 한국의 중등학교 수학교과서의 비교연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle대수 영역을 중심으로-
dc.title.translated(A) Comparative Study on the Textbook of Mathematics of Secondary Schools between in Yeon-beon of China and in Korea-
dc.format.page66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE