View : 31 Download: 0

인지적·정신 운동적·감정적 영역에 의한 음악감상 수업모형 개발

Title
인지적·정신 운동적·감정적 영역에 의한 음악감상 수업모형 개발
Other Titles
(THE) DEVELOPMENT FOR THE STUDY MODEL OF THE MUSIC APPRECIATION THROUGH COGNITIVE, PSYCHOMOTOR, AND AFFECTIVE DOMAIN
Authors
金英來
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
음악감상인지정신운동감정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미숙
Abstract
본 논문은 음악 교육에 있어서 기초가 되고 있는 감상 활동을 보다 더 효율적으로 지도하기 위하여 인지적. 정신 운동적. 감정적 영역에 의한 음악 감상 수업 모형을 개발하는데 그 목적을 두고 있다. 구체적인 감상 수업안을 제시하기 위해 시대별(바로크, 고전, 낭만, 현대)로 5 곡을 선택하여 각 곡마다 행동 목표를 명시하고 그에 따른 학습활동은 리듬, 가락, 빠르기, 셈여림, 프레이즈, 선율의 방향, 악기, 음색 등의 개념을 중심으로 세분화하였다. 바람직한 음악적 체험은 인지적. 정신 운동적. 감정적 영역을 통해서 이루어지는 것이므로 이 3 가지 영역을 통합해서 수업안을 구성했다. 학생들이 자발적으로 참여하는 효과적인 감상 수업을 위하여 즉흥 연주, 가창, 기악, 창작, 율동, 지휘와 연결시켜 다양한 동기부여와 창조적이고도 흥미있는 수업 방안을 마련하고자 주력하였다. 인지적.정신 운동적.감정적 영역을 통합해서 구성한 수업안의 특징은 다음과 같다. 1. 가창 - 감상곡의 주제를 노래하거나 성부별로 합창을 함으로써, 감상뿐만 아니라 가창 활동에도 참여하게 한다. 2. 기악 - 주제의 멜로디를 악기로 연주하거나 여러가지 악기를 배합하여 즉흥연주나 합주를 함으로써 감상을 뿐만 아니라 기악활동에도 참여하게 한다. 3. 즉흥연주 - 주어진 멜로디에 대하여 악기, 조성, 셈여림, 빠르기 등을 변형시켜 즉흥연주하게 한다. 4. 창작 - 음악을 듣고 글이나 그림으로 표현하거나 주어진 멜로디에 대하여 리듬, 가락, 조성, 화성, 박자 등을 변화시켜 창작하도록 한다. 5. 신체표현 - 음악감상을 통해서 박자나 프레이즈를 몸으로 감득하게 하기 위하여 음악을 들으면서 신체로 표현하게 한다. 6. 지휘 - 음악을 들으면서 지휘함으로써 박자를 감득하게 한다.;The purpose of this paper is to develop the class model of the music appreciation through cognitive, psychomotor and affective domain for the more efficient instruction of music appreciation which is mostly based in the music education. Five musics of each period : Baroque, Classical, Romantic, Modern were selected in order to present the concrete class model for music appreciation, and each music presented activity objects. In this regard, learning activity is subdivided into rhythm, melody. tempo, dynamic, phrase, direction of melody, instrument, tune, etc. Ideal musical experience gets attained through cognitive, psychomotor and affective domain. Thus this paper was composed of three domains. This paper stressed on making creative and interesting music class which causes the students voluntarily participate in because it is associated with various motive : singing, instrumental music, composing, physical expression, and conducting technique. The characteristics of the class model of the music appreciation which consist of cognitive, psychomotor, and affective domain are as follows. 1. Singing : Singing caused the students to sing the subject o f the music they appreciate, or to chorus a melody in different vocal parts. Therefore, by singing the music they appreciate, the students can participate in not only appreciation but also singing activity. 2. Instrument music : Through performing the subject of the music the students appreciate, or performing impromptu with variously mixed instruments. So they could rticipate in instrumental music activity additionally with the music appreciation. 3. Impromptu : Through the change of instrument, composition, tune, and tempo of given melody, the students could perform an impromptu. 4. Creation : After the students listened to the Music, the Music was expressed by their words or painting : the change of rhythm, tune, composition, harmony, and beat of given melody create a new melody. 5. Body expression : During appreciation of the Music, beat or phrase was expressed by body in order to perceive the Music. 6. Conduct : Conduct which is simulateous with listening to the Music helped the students perceive beat.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE