View : 35 Download: 0

유아가 선호하는 노래의 분석

Title
유아가 선호하는 노래의 분석
Other Titles
Analysis of the Song Preferred by Young Child
Authors
黃仁愛
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아노래유아노래유아음악
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The purpose of this study is to analyze the general tendency as favorite songs' sequence, the motive of preference, the process children come to know their favorite songs and the characteristics as the content of the texts of songs, rhythm and time, tonality and form, interval and range of "children's favorite songs. The research questions set up for this purpose are as follows: 1. What is the general tendency of children's favorite songs? 1-1. What is the most favorite songs' sequence preferred by children? 1-2. What motive children prefer the songs? 1-3. What process children come to know their favorite songs? 2. What is the characteristic of children's favorite songs? 2-1. What is the characteristic in the content of the texts of songs? 2-2. What is the characteristic in the composition of rhythm and time? 2-3. What is the characteristic in the composition of tonality and form? 2-4. What is the characteristic in the composition of interval and range (vocal range)? As the subject of this research, total 120 Childrens of 4∼6 years old attending kindergartens in Seoul have been randomly selected into three group of 40 respectively to .age. As the tool of research, certain songs preferred by children at least twice when interviewed three times have been used in investigating, and the collected data after overall interview have been measured into the percentage of frequency and preference level in relation with such factors as the general tendency and the characteristics. The results of this research are follows : 1-1. The most favorite songs preferred by children is "hare", "School", etc. These songs are short musical form as one-piece, and frequently influenced by their home and educational center. 1-2. As for the motive of preference for certain songs, in most cases, children have responded the reason is because 'the song is funny and cheerful', and 'the song is easy and its text is interesting' is another reason of favorite. 1-3. Among the environmental influences on children's preference for certain songs, that of mother is the greatest, and next to it there follows the influence of the educational center for children (kindergarten) and television in that order. 2-1. As for the content of texts of songs preferred by children, most of the songs are about animal. And it is shown that children prefer the song texts which they can feel some interests through direct experience in relation with natural phenomena, plants and play. 2-2. The rhythms of songs preferred by children consist of mostly general musical notes which children can easily recite from memory. and as to the favorite time, the quarter time of cheerful feeling is most preferred one. 2-3. Children favorite songs composed of major keys. and as to the musical form, children mostly like one-piece(eight times) and rather short songs made of below twelve times which take the half majority of the whole. 2-4. As for the interval of songs preferred by children, sext occupied 80% of the whole. And children like a compass that is under the b-d" range.;본 연구는 유아들이 선호하는 노래를 중심으로 가장 좋아하는 노래의 순위와 노래를 좋아하게 된 동기, 노래를 알게 된 경위등 유아가 선호하는 노래에 나타난 일반적 경향과 노랫말의 내용, 리듬 및 박자, 조성 및 형식, 음정 및 음역등에 나타난 특징을 분석하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아가 선호하는 노래의 일반적 경향은 어떠한가? 1-1. 유아가 가장 좋아하는 노래의 순위 는 어떠한가? 1-2. 유아가 선호하는 노래를 좋아하게 된 동기는 어떠한가? 1-3. 유아가 선호하는 노래를 알게 된 경위는 어떠한가? 2. 유아가 선호하는 노래는 어떤 특징을 나타내는가? 2-1. 노랫말의 내용은 어떤 특징을 나타내는가? 2-2. 리듬 및 박자의 구성은 어떤 특징을 나타내는가? 2-3. 조성 및 형식의 구성 은 어떤 특징 을 나타내는가? 2-4. 음정 및 음역의 구성 은 어떤 특징 을 나타내는가? 본 연구의 대상은 서울시 소재 유치원의 4세~6세 유아로 각 연령 40명씩 120명을 대상으로 하였다. 연구도구는 한명의 유아를 총 3회 면접하여 2회 이상 공통되게 선호를 보이는 노래를 도구로 사용하였으며, 면접결과 수집된 자료는 노래의 일반적 경향과 노래에 나타난 특징을 중심으로 분석하여 빈도와 백분위로 환산하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1-1. 유아가 선호하는 노래중에서 가장 좋아하는 노래는 "산토끼", "학교", "코끼리 아저씨", "뽀뽀뽀"등의 순위로 유아들이 좋아하고 있는 것으로 나타났다. 1-2. 유아가 노래를 좋아하게 된 동기는 '노래가 재미있고 신나기 때문'으로 응답한 유아가 가장 많았으며, 노래가 쉽고 노랫말의 내용중에 유아가 좋아하는 대상을 노래하고 있기 때문도 노래를 좋아하게 된 동기로 나타났다. 1-3. 유아가 선호하는 노래를 알게 된 경위는 어머니의 영향이 가장 컸으며 유아교육기관, TV등의 순으로 유아에게 영향을 주는 것으로 나타났다. 2-1. 유아가 선호하는 노래에 나타난 노랫말의 내용은 동물을 묘사한 노래가 가장 많았으며, 자연현상이나 식물. 놀이에 관련된 내용등으로 유아들에게 흥미롭고 직접 경험한 내용의 노랫말이 많이 나타났다. 2-2. 유아가 선호하는 노래에 나타난 리듬은 유아들이 부르기 쉬운 단순한 형태의 민음표 중심이었고 박자의 경우 경쾌한 느낌의4/4박자가 많이 나타났다. 2-3. 유아가 선호하는 노래에 나타난 조성은 모두 장조로 나타났다. 형식에 있어서 한도막 형식 (8마디)이 많았으며, 12마디 이하의 짧은 길이의 곡이 전체의 절반 이상을 차지하였다. 2-4. 유아가 선호하는 노래에 나타난 음정은 6도음정이내가 80%이상을 차지하였다 음역에 있어서는 b-d"의 범위를 넘지 않는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE