View : 141 Download: 0

전자계산기구조 교육을 위한 멀티미디어 타이틀의 설계 및 구현

Title
전자계산기구조 교육을 위한 멀티미디어 타이틀의 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Title for Computer Architecture Learning : Centering on High School Curriculum
Authors
김인순
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
전자계산기구조멀티미디어 타이틀실업계 고등학교교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김명희
Abstract
1990년대에 접어들어 정보화사회의 각 분야에서 멀티미디어가 새로운 응용 가능성을 제시하고 있다. 본 논문에서는 실업계 고등학교용 교과서인 전자계산기 일반의 단원중 전자계산기 구조 부분의 학습을 위한 코스웨어 개발에 있어서 여러 매체를 효율적으로 통합시켜 다양한 학습 경험을 통하여 효과적인 학습 체제를 구축할 수 있도록 하는데에 그 목적을 둔 멀티미디어 타이틀을 개발하였다. 개발 도구는 미국 에임테크(AimTech)사의 멀티미디어용 저작도구인 아이콘오소(IconAuthor)Version 4.02를 사용하였다. 개발 환경은 80386CPU 이상의 멀티미디어 PC이며, MS Windows 3.0 이상이다. 그래픽, 애니메이션, 사운드 등 각각의 미디어에 대한 자료는 별도의 편집과정을 거쳐 클립을 작성하고, 이를 통합하여 멀티미디어 타이틀을 완성하였다. 본 논문에서 구현한 멀티미디어 타이틀의 특징은 다양한 학습 자료를 이용하여 학습자의 동기 유발과 상호 작용을 향상시켰으며 나레이션과 텍스트를 병용하여 설명하므로 화면 디자인이 간결하다. 학습한 횟수 및 시간과 평가 결과 등을 데이터베이스화하여 학습 관리 정보로 사용할 수 있도록 하였으며, 미디어 별로 클립을 편집하므로 내용의 수정이 용이하다.;Recently the multimedia for computer is becoming one of the greatest concerns. So research and development are being done actively to utilize the CAI(Computer Assisted Instruction) program. In this thesis, title for computer architecture of high school learning has been designed and implemented for the purpose of the individual earning. This multimedia title has developed by IconAuthor. IconAuthor is an authoring tool used to create interactive multimedia applications that combine text, graphics, animation, full-motion video and audio. The main features of this ,title are the elevation of interaction between a learner and a computer and stimulation of learning motivation. The result of test and duration of learning are stored in database. Therefore, the data of database file can be referenced by the learner for management.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE