View : 1271 Download: 0

「그림상징 책(Picture Symbol Book)」이 유아의 읽기흥미와 능력에 미치는 영향

Title
「그림상징 책(Picture Symbol Book)」이 유아의 읽기흥미와 능력에 미치는 영향
Other Titles
(The) effect of picture symbol book reading on children's reading interest and abiliy
Authors
林沅信
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아읽기흥미그림상징 책유아교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
본 연구는 그림상징 책을 이용한 책 읽기 활동이 유아의 읽기흥미와 읽기능력 발달에 미치는 효과를 밝히는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 그림상징 책 읽기 활동 후 유아의 읽기흥미가 변화하는가? 2. 그림상징 책 읽기 활동 후 유아의 읽기능력은 증가하는가? 2-1. 그림상징 책에 대한 유아의 읽기능력은 증가하는가? 2-2. 기존의 책에 대한 유아의 읽기능력은 증가하는가? 3. 유아의 읽기능력 발달은 그림상징 책과 기존의 책에 있어 차이가 있는가? 4. 읽기의 물리적 맥락의 단서로서 그림상징에 대한 유아의 반응은 어떠한가? 본 연구의 실험대상은 서울 시내에 위치한 S유치원에 재원 중인 만 4세 유아 30명이었다. 연구기간은 6주로써, 10회에 걸쳐 그림상징 책 읽기 활동을 실시하였다. 실험절차는 유아의 읽기흥미와 읽기능력을 알아보기 위한 사전 검사, 실험처치로서 책 읽기활동, 유아의 읽기흥미와 읽기능력을 알아보기 위한 사후 검사의 순서로 이루어 졌다. 사전·사후 검사에서 유아의 읽기시도 과정은 녹음, 기록되어 3명의 채점자에 의해 평정 되었다. 책 읽기 활동에 사용된 그림상징 책은 Mills가 연구 개발한 것을 본 연구자가 번역·수정하고 첨가한 것이다. 읽기흥미 검사도구는 Askov(1973)가 개발한 primary pupils attitude toward reading을, 읽기발달 검사도구로는 Sulzby(1985)의 연구에서 나온 유아의 읽기발달단계를 기준으로 실시하였다. 수집된 자료는 두 종속 표본 t검증과 공변량 분석(ANCOVA)에 의해 분석되었다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 1. 그림상징 책 읽기 활동 후 유아의 읽기에 대한 흥미는 증가하였다. 2. 그림상징 책 읽기 활동 후 유아의 읽기능력은 증가하였다. 그림상징 책에 대한 유아의 읽기능력과 기존의 책에 대한 유아의 읽기능력이 함께 증가하였다. 3. 그림상징 책에 대한 유아의 읽기능력이 기존의 책에 대한 읽기능력보다 더 많이 증가하였다. 4. 유아들은 읽기시도에 있어 그림상징을 물리적 맥락의 단서로서 이용하는 경향을 보였다.;The purpose of this study is to fine out the effect of picture symbol books on the development of young children's reading interest and ability. To this end, the research questions established in this study are as follows: 1. Does the activity of symbol book reading change young children's reading interest? 2. Does the activity of symbol book reading improve young children's reading ability? 2-1. Is young children's ability in reading picture symbol books improved? 2-2. Is young children's ability in reading existing books improved? 3. Are the reading abilities of picture symbol books and the existing books improved differently? 4. What are young children's reaction to picture symbols as cues of physical context for reading? For this study, 30 children of four years old at S Kindergarten in Seoul were randomly selected. The picture symbol reading activities were conducted ten times over the period of six weeks. The experimental procedures consisted of pretests to distinguish young children's reading interest and reading ability, picture symbol reading activities as treatment and post-tests to retest their reading interest and reading ability. The objectives' reading were recorded and evaluated by three readers. The experimental tools were picture symbol books created by LePage and Mills(1990) and I modified and translated them for this study. Primary Pupils Attitude toward Reading created by Askov(1973) was used for reading interest tests and the reading ability tests were based on 'classification scheme for emergent reading', the study by E.Sulzby(1985,1988). The data were analyzed by matched pair t-test and ANCOVA. The findings of this study are as follows: 1. After the activity of symbol book reading, the children came to favor reading activities. 2. After the activity of symbol book reading, young children's reading ability of both the picture symbol books and the existing books were improved. 3. The children's reading ability of picture symbol books was improved more than that of the existing books. 4. The children tended to use picture symbols as cues of physical context for reading.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE