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교사의 수업행동에 대한 교사평정과 학생평정, 학업성취와의 관계

Title
교사의 수업행동에 대한 교사평정과 학생평정, 학업성취와의 관계
Other Titles
(A) Study on the Relation among Teacher Rating, Student Rating and Degree of Study Achievement about the Teaching Behavior of Teacher
Authors
김난령
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
교사수업행동교사평정학생평정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
본 연구는 교사의 수업행동에 대한 교사평정(자기평정)과 학생평정간의 관계, 학생평정과 학업성취와의 관계를 알아보기 위하여 교사평정과 학생평정 결과를 분석하여 교사의 수업행동 개선에 대한 기초 자료와 시사점을 제시하고자 하는 데 목적이 있다. 연구의 구체적인 내용은 다음과 같다. 1. 교사의 수업행동에 대한 교사평정 결과는 어떠한가? 2. 교사의 수업행동에 대한 학생평정 결과는 어떠한가? 3. 교사의 수업행동에 대한 교사평정과 학생평정의 관계는 어떠한가? 4. 교사의 수업행동에 대한 학생평정과 학업성위도와의 관계는 어떠한가? 위 문제를 규명하기 위하여 인천시내에 소재한 2개 국민학교 6학년 15개 학급 교사 15명과 학생 708명을 대상으로 질문지를 통하여 교사평정과 학생평정을 실시하였으며, 수집된 자료는 Pearson의 적률상관계수(r), t검증 및 변량분석을 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 수업행동에 대해 교사들은 거의 자신을 긍정적으로 평정하고 있어 교사 들이 자신의 수업행동을 효과적이라고 판단하고 있음을 알 수 있었다. 교사자신이 가장 우수하다고 평정한 요인은 열의, 공정성, 온정성이며 설명능력을 가장 낮게 평정하고 있었다. 영역별로 보면, 지적영역보다 정의적 영역을 더 긍정적으로 평정하고 있었다. 2. 학생들은 교사의 수업행동을 변별력을 가지고 평정하고 있었으며, 모든 요인을 긍정적으로 평정하였다. 수업행동 요인별로 보면 교과지식, 교과 조직력, 설명능력, 온정성, 상호작용, 동기유발순으로 높게 평정하였으며 계획과 준비, 공정성은 가장 낮게 평정하였다. 영역별로는 지적 영역을 정의적 영역보다 높게 평정하고 있었다. 3. 수업행동에 대하여 교사와 학생평정이 전체적으로 일치정도가 높았으며 수업행동요인별로 보면 설명능력을 제외한 모든 요인에서 교사와 학생간에 일치하는 정도가 높았다. 설명능력은 교사는 낮게 학생은 높게 평정하는 경향이 있었다. 영역별로는 교사는 정의적 영역을 높게 평정하였고 학생은 지적영역을 높게 평정하였으나 교사평정과 학생평정간에 유의한 차는 없었다. 4. 학생평정과 학업성취와는 거의 상관이 없어 학생평정이 학업성취에 영향을 받지 않는다고 볼 수 있다. 그러나 설명능력과 열의는 학업성취와 통계적으로 의의있는 정적상관을 나타냈으며(r=.19, r=.09) 교과에 대한 지식과 온정성은 학업성취와 통제적으로 의의있는 역상관을 나타냈다. (r=-.11, r=-.08) 즉, 설명능력과 열의 요인은 학업성취가 우수할수록 높게 평정하였고 교과에 대한 지식과 온정성은 학업성취가 우수할수록 낮게 평정하였다.;The goal of this study is to try to present the basic data and suggestion point about the improvement of teaching behavior of teacher, by analyzing the result of teacher rating and student rating, so as to examine the relation between teacher rating(self-rating) and the relation between student rating and study achievement about the teaching action of teacher. The concrete contents of study is as follows: 1. How is the result of teacher rating about the teaching behavior of teacher? 2. How is the result of student rating about the teaching behavior of teacher? 3. How is the relation between teacher rating and student rating about the teaching behavior of teacher? 4. How is the relation between student rating and degree of study achievement about the teaching behavior of teacher? For examining above questions closely, this researcher executed the student rating and teacher rating through questionnaire on 15 teachers and 708 students of 15 classrooms of the 6th grade at 2 primary schools located in Incheon. And, about the collected data, this researcher executed Peason Co-efficient of correlation(P), t - tests and ANOVA. The result of study is as follows: 1. As teachers are valuating themselves affirmatively about the teaching, it could be seen that teachers are judging that the teaching behavior of themselves is effective. The factors that teachers themselves valuated most excellent are zeal, fairness nature and paternalistic nature. And, they were valuating explanation ability lowest. To see the classification by ranges, they were valuating the just range more affirmatively than intellectual range. 2 Students were valuating the teaching behavior of teachers with distinction power, and they valuated all the factors affirmatively. To see the classification by the factors of teaching behavior, they valuated subject knowledge, structure power of subject, explanation ability, paternalistic nature, interaction and motive induction high in order. And, they valuated plan, preparation and just nature lowest. To see the classification by ranges, they were valuating the intellectual range higher than just range. 3. About the teaching behavior, the rating of teacher and student was showing the considerable consistency generally. And, to see the factors of teaching action, teachers and students were showing the considerable consistency in all the factors except explanation ability. About the explanation ability, there was the tendency that teachers were valuating it low and that students were valuating it high. To see the classification by ranges, teachers valuated the just range high, and students valuated intellectual range high. But, there was not any significant difference between teacher rating and student rating. 4. There was not any correlation between student rating and study achievement. So, it can be seen that student rating is not influenced by study achievement. But, explanation ability and zeal showed statistically significant static correlation(r=.10, r=.09) with study achievement. And, the knowledge about subjects and the paternalistic nature showed statistically significant reverse correlation(r=-.11), r=-.08) with study achievement. In teaching behavior, explanation ability and zeal factor were valuated high, according as the study achievement is excellent. And, the knowledge about subject and the paternalistic nature were valuated low, according as the study achievement is excellent.
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