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韓國·日本 社會科 敎科書의 經濟 領域 內容 比較 分析

Title
韓國·日本 社會科 敎科書의 經濟 領域 內容 比較 分析
Authors
張珍姬
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
한국; 일본; 사회과 교과서; 경제 영역; 산업화; 국민학교 교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
전숙자
Abstract
민주 시민의 자질이 합리적인 의사결정을 할 수 있는데 달려있다고 할 때, '산업화'라는 변화가 사회과의 교육내용에 적절히 반영되어 체계화되는 것이 바람직하다. 본 연구는 한차일본 현행 국민학교 5학년 사회과 교과서의 산업화 관련내용 비중과 내용 서술 방식을 검토하고 사회과에서의 산업화 교육에 관한 비교를 통해 한국 국민학교 5학년 사회과 교과서의 산업화 교육의 체계화를 위한 토대를 마련하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구방법으로 한·일 국민학교 교과서를 비교분석하였다. 산업화의 기초이론에 비추어 산업화 영역을 공업, 정보산업, 운송, 공해문제, 장래산업 분야로 분류하고 각각 그 하위 내용을 선정하여 이를 내용분석의 기준으로 삼았고, 결과는 다음과 같다. 첫째, 경공업 분야에서 한국은 식품섬유산업에 큰 비중을 두었고(91%) 일본은 식품산업을 한 가지 예로 들어 후계자 양성문제와 생산유통문제까지 포함해서(92%) 산업구조를 강조하는데 비중을 두었다. 중화학 공업 분야는 한국이 제철화학(45.7%)에 비중을 둔 데 비해 일본은 자동차제조업(79.3%)과 중소공장의 역할(12,4%)에 비중을 두었다. 둘째, 정보산업에서는 한국이 출판업에, 일본이 방송업에 각각 큰 비중을 두었고 운송업에서는 한· 일 모두 수송과 무역에 많은 비중을 두였다. 세째, 공해관련영역에서는 한국이 인구문제에, 일본은 인구문제 외에 대기오염, 하이테크 공해문제를 많이 다루었다. 장래산업 분야에는 한국이 컴퓨터 산업에, 일본이 하이테크 산업에 비중을 두었다. 네째, 내용서술 방식에서 보면 진행현황을 서술하는 방식이 가장 많은 공통점이 있으나, 일본이 한국의 약 2배 정도 많이 제시하였고 단순언급은 비율이 한국이 일본의 8배가 많다. 이러한 사실을 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 내용서술 방식상 한국은 산업화의 상장을 비교적 간단히 언급하였고 일본은 상당히 구체적으로 언급했다. 따라서 한국 국민학교 5학년 사회과 교과서의 산업화 영역 내용의 서술방식이 문제시된다. 둘째, 한국 사회과 교과서가 단순히 언급하고 지나친 내용이 일본의 교과서보다 8배 많은 것은 구제척인 서례중심으로 산업화 현상을 인식하지 못하고 일반적인 개념만 파악하도록 함으로써 적합성이 부족하다. 결국 현행 한국 국민학교 5학년 사회과 교과서는 산업화 사회를 인식하고 합리적으로 의사결정을 해가는 능력을 기르도록 하는 시민적 자질 육성에 및은 한계를 가지고 있다.;When we say that natural disposition of democratic civilian depend on the capacity of rational decision-making, it is desirable that the change of 'industrialization' should be reflected on the social studies education and should be re-organized. This study was written for building up the foundation of organization of the education about industrialization through study of the social studies of the fifth grade in Korean elementary school. The method of study for this was used analysis and comparison between the text of Korean elementary school and that of Japanese. In the light of the basic theory of industrialization, I classified the part of industrialization into the manufacturing industry, information industry, transport, the problem of public nuisance, and future industry. I selected sub-contents in the each part and I use them of the basis of content analysis. The conclusion is this The first, in the part of light industry, Korean textbook valued the food industry and the textile industry(93.1%) and Japanese textbook give value on the industrial structure including training of successor, product-circulation in the food industry, Korean attached importance to iron chemistry(45.7%), in the contrary Japan set a high value on car manufacturing and role of the middle and small factory(12.4%). The second, in the part of information industrym, Korea valued on the publishing business Japan valued on broadcasting industry and transport industry, Both Korea and Japan give much weight to transport and trade. The third, in the part of the problem of public nuisance, Korea emphasized on the population problem, but Japan felt with air pollution made from high-tech industry. The forth, in the part of the style of content description, progressive present condition descriptive style was used mainly in both country. Japanese textbook felt with it twice as Korean textbook have simply-mention as eight times as Japanese textbook. So I see the truth like this, I can get the conclusion like following. The first, in the style of the content-description, Korean textbook mentioned the state of the industrialization. I think the part of industrialization in the social studies text in the fifth grade of Korean elementary school has wrong in the style of the content-description. The second, the amount that Korea social-studies textbook mentioned the contents briefly is as eight times as that of Japan. This truth show she doesn't recognized the industrialism from the concrete example, and she only shows general concepts, So suitability is insufficient in that. Finally the present social studies textbook of fifth grade in Korean elementary school has big limittation, in the recognization of industry society and to bring up the capacity of the civic natural disposition rationally decision-making.
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