View : 520 Download: 0

Johannes Brahms의 String Sextett No. 2, op. 36 에 대한 분석 연구

Title
Johannes Brahms의 String Sextett No. 2, op. 36 에 대한 분석 연구
Other Titles
Analytic Study on J. Brahms String Sextett No. 2, op. 36
Authors
李淑敬
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Johannes BrahmsStringSextett
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Johannes Brahms (1833-1897)는 낭만주의 시대의 작곡가이지만, 그의 작품은 본질적으로 고전주의 양식에 깊이 뿌리를 내리고 있으며, 고전적인 기반위에 그의 서정적이고 낭만적인 풍부한 감정을 혼합시켜 '낭만적 고전주의자'로서 독창적인 그의 음악 세계를 구축 하였다. 그의 창작 시기는 넷으로 구분 되어 지는데, 제 2 시기인 1858-1875년에 작곡된 그의 작품에는 선배 작곡가들의 기법을 답습 하는데서 벗어나 독일의 전통을 재 확립하며, 교향악적 색채가 강한 자신의 세계를 이입시켰다. 본 연구의 목적은 Brahms의 실내악곡증 제 2 시기의 작품인 String Sextett No. 2, op 36을 자세히 분석해 봄으로써 그의 작곡 기법과 음악적인 특징을 이해하는데 도움이 되고자 한다. 연구 방법은 각 악장 별로 형식과 선율 구조, 화성 진행의 특징, 리듬 구조의 특징을 위주로 살펴 보았다. op. 36은 모두 4 악장으로 구성되었으며, 제 1 악장은 2부 구성의 소나타 형식, 2 악장을 스케르쪼(Scherzo) 형식, 제 3 악장은 주제와 6개의 변주, 제 4 악장은 론도 (Rondo) 형식으로 고전주의 소나타 구조를 모방하고 있다. 선율은 서정적이고 감상적으로 진행 되며, 서주부를 도약 4도 음정으로 시작하는 경향이 많은데, 그것은 민요 가락에 근본을 두고 있기 때문이다. 각 음형이나 동기의 전개 방식은 대위법적 기법 즉 모방 진행, 반복 진행, 동형 진행 등이 주를 미룬다. 그리고 전 악장을 통해 동기나 선율이 통일성을 이루어 순환적 기능을 갖는다. 리듬은 당김음, 셋 잇단음, 교차 리듬 등 다양하게 구사하고 있다. 화성 구조에 있어서도 감 7화음, 딸림 7화음, 부속 화음 등을 사용 하였으며, 음향의 충실함, 분산 화음, 옥타브나 3도 6도에 의한 선율선의 중복 사용 등도 그의 작품의 특징이라 할수 있다.;Johannes Brahms(1833-1897) is a composer in the period of Romanticism. But his works are essentially based on the classical style. He composed his works very lyrically and romantically as a romantic classicist and he established his unique music world on the classicism. His creation period could be divided into four part. And in the second period(1858-1875), he broke the style like elder composer and he tried to established German tradition again and be could finally import his symponic music all of his works. The purpose of this study is to analyze String Sextett No.2, op.36 which is one of Brahms's chamber musics in the second period and to understand Brahm's compose style and musical peculiarities. We could examine each movement form, melody, structure, the distictive features of harmony and the special feature of rhythm structure in this study. Op.36 is composed of 4 movements and it imitates the contruction of classical sonata, that is, the first movement is the form of sonatine, the second movement is the form of scherzo, the third movement is the theme and six variations and the fourth movement is the form of rondo. The melody of op.36 is lyrical and sentimental. In this work, it is very general that the prelude part is started with quarten because it is based on fork music. The development method of each figure or motive is mainly counterpart technique, namely, imitation, repitation, sequential progression and so on. And the motive and the melody are unificative and circulative through all of the movement of this work. Brahms used various rhythm form, that is, syncopation, trilet, cross rhythm and so on, and as the harmony structure (construction), he used diminished 7th chord, dominant 7th chord and secondary dominant chord. The peculiarities of this work are also substantial sounds, arpeggio, duplicate use of melody through octive, third degree or sixth degree.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE