View : 18 Download: 0

현직교사들의 과학교육에 대한 태도 및 의견 조사

Title
현직교사들의 과학교육에 대한 태도 및 의견 조사
Other Titles
(A) Survey on Attitudes and Opinions toward Science Education among the Middle and High School
Authors
박혜경
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
현직교사과학교육교사태도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
허명
Abstract
본 연구는 과학교육에 대한 현직교사의 태도 및 의견을 조사함으로써 현 과학 교육의 문제점을 명확히 진단하고 개선 방안을 모색하여 기초 과학교육의 내실화와 미래를 위한 과학교육 발전에 기초 자료를 마련하는데 그 목적이 있다. 연구의 방법은 서울시, 직할시, 중소도시, 읍·면 소재의 중·고등 학교 과학교사 200명을 집단 무선 표집 방법으로 선정하여(Cluster Random Sampling) 설문조사를 실시하였고 이를 분석 검토하였다. 실시된 결과는 과학교육에 대한 전반적 태도 경향과 범주별 경향, 배경 요인별 경향을 지역과 학교에 대한 이원 변량분석으로 5%의 유의 수준에서 분석하였으며 과학교육에 대한 의견 조사를 위해서는 문항별 빈도를 산출하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 과학교사들의 과학교육에 대한 태도는 비교적 긍정적이었고 특히 과학교육의 중요성에 대한 태도가 가장 긍정적이었다. 2. 지역별로는 서울시 교사가, 학교별로는 고등학교 교사가 더 긍정적인 경향을 나타내었다. 3. 과학교육과정에 대한 의견은 교과의 내용이 많으며 학생의 지적 발달 수준과 능력을 고려할 때 어렵고 비효과적이라고 했다. 4. 과학학습지도에 대한 의견은 실험 시간이 부족하고 시청각 기구의 사용도 저조한 편이라고 했다. 5. 과학교육 여건에 대한 의견을 실험실, 시설, 실험기구 등이 부족하다고 하였으며 과밀 학급으로 효과적인 실험지도가 어렵다고 했다. 6. 과학교육 평가는 주로 과학 지식에 중점을 둔다고 했다. 7. 현재 과학교육의 가장 큰 저해 요인은 입학전형제도라고 했다.;The purpose of this survey is to investigate the status on attitudes and opinions toward science education among the middle and high school teachers and make to plan the basic data for future science education in Korea. After selecting 200 middle and high school science teachers by cluster random sampling, their attitudes and opinions toward science education were examined by survey. The attitude tendency of total, each scale and the contrast of their back grounds were analyzed at the 0.05 level of significance by 2 way-analysis of variance. And frequency and percentage was investigated to survey opinions toward the science education. The results of survey are as follows ; 1. The attitudes toward science education of teachers showed positive tendency. Especially, the most favorable attitude was toward the importance of science education. 2. Teachers in Seoul showed more positive attitudes toward science education than those in any other provinces, and high school teachers showed more interests than middle school teachers. 3. The opinion about science education curricullum is as follows ; a. Considering student's cognitive level and ability, the text book of science was difficult and ineffective. b. The contents of the present science curricullum were exuberant. 4. The lack of experimental class and use of Audio-visual equipment were investigated. 5. The insufficiency of laboratories, experimental equipments and apparatus were examined. Also, because of too many students in a class, the effective guide of experimental classes were impossible. 6. The evaluation of science education was especially based on the knowledge of science. 7. An entrance examination for university was regarded as a cause of the most serious problem in present science education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE