View : 649 Download: 0

음악교육에서 CAI의 효율도에 대한 연구

Title
음악교육에서 CAI의 효율도에 대한 연구
Other Titles
(An) Investigation of the Effectiveness of Computer Assisted Instruction in Music Education for the Development of Basic Musicianship Skills in the Class Piano
Authors
이강순
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
음악교육CAI클래스피아노
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장기범
Abstract
The purpose of this thesis is to experiment with a computer assisted instruction to increase the instructional effectiveness of a class piano program in the KangWon University. The MacGAMUT (Graded Aural Music Theory for Macintosh) was chosen to be used as a sample of the computer assisted music instruction for the study. For a period of 12 weeks, the writer has tried to find out the effectiveness of the selected music theory program and an effective way of combining computer assisted music instruction with the current class piano teaching method to increase the musical achievement of 20 prospective music teachers enrolling at the Kang Won University. The writer has undergone the followings : 1. Set up a null hypothesis (Ho: M1-M2 = 0 at a = 0.05) 2. Randomly divided a class into two groups, experimental group and control group, (N = 10 for each group) 3. Two groups took two kinds of pretests, the MLR Test of Ear-to-Hand Coordination and Advanced Music Audiation Test. 4. The experimental group was educated with MacGAMUT whereas the control group was exposed to a traditional class piano experience only. 5. Both groups were educated for 12 weeks by the researcher with the same teaching contents. 6. Both groups took post tests. 7. The writer analyzed the achievement of both groups and compared their scores with that of each other. After conducting 12 weeks of experiments, the writer find out the followings: There was no stastistically significant difference found in the achievement of the two groups. Therefor, the null hypothesis (Ho: M1 - M 2 = 0 )was retained at the probability level of 5 per cent. However, the experimental group has shown a higher level of achievement in the listening, listening and playing, audiation abilities that are critical to be a qualified music teacher. There was no language problem for prospective music teachers in using the MacGAMUT. With the above findings the writer draws conclusions of the study as follows: First, the computer assisted instruction in music could be the most effective way of teaching music literacy. Second, music theory instruction emphasizing the development of listening skills rather than the theory itself has more implications for the development of musical ability. Third, the computer assisted instruction in music helps the learner to develop and pursue his/her own study habit and creativity. Fourth, a good listening skill should be acquired prior to any music lessons. Fifth, the computer assisted instruction in music comes along with the modem philosophy of teaching music--a comprehensive musicianship. The writer also suggested the followings for the future studies: First, the Size of experimental group in the study should be increased and varied including not only college students but also all age groups to generalize the findings of the study. Second, the period of the study should be extended in order to have a significant result. Third, a computer lab should be established and an effective schedule for the lab should be developed to maximize the user's convenience. Fourth, many CAI programs in music (such as music theory programs, piano skills programs, winds instrument programs, music history programs) should be used in the experimental settings to test the effectiveness of CAI in music education.;본 논문에서는 많은 CAI음악 프로그램중에서, 효율도와 타당성이 높은 음악 기초이론 프로그램인 Graded Aural Music Theory for MacIntosh: MacGAMUT를 선택, 이를 클래스 피아노 교육에 12주간에 걸쳐 사용하여 컴퓨터를 이용한 음악학습의 효율도 및 클래스 피아노에 CAI의 접목 가능성을 검토하는 것을 목적으로 하였다. 연구자는 컴퓨터를 사용하는 음악교육 방법을 대학음악교육과정에 접목하려고 시도해 보았고 실제적 적용을 통한 바람직한 교육방법(클래스 피아노교육)을 구상해 보았다. 본 연구에 참여한 연구대상은 강원대학교 사범대학 음악교육과 1학년 클래스 피아노에 등록한 20명 학생들로 구성되었다. 교사들에게 필요한 음악 이론중 화음 감지능력, 음형 인지능력, 리듬 감지능력, 듣고 연주하는 능력 등을 CAI를 사용하여 교육한 방법과 그렇지 아닌 것을 비교함으로써, CAI가 우리나라 음악교사 준비 교육에 사용될때 실효성을 거둘 수 있을지 여부를 비교 연구하였다. 본 논문에서는 상기한 내용을 구체적으로 다음과 같은 절차에 의하여 수행하였다. 1. 실험집단과 통제집단의 능력과 성취도는 같다는 가설을 설정하였다. 2. 상기 가설을 검정하기 위하여, 20명의 학생을 무작위하게 10명씩 나누어, 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 3. 두 집단에 대하여 학습전 검사를 실시하였다. 4. 실험집단에 CAI의 한분야인 MacGAMUT를 교육하였다. 5. 실험집단과 통제집단에 Class piano를 똑같이 지도하였다. 6. 12주간뒤에 학습후 검사를 실시하였다. 7. 두 집단간의 차이점을 비교 분석하였다. 이상의 절차에 따른 연구 결과, 학생들의 음악적 능력(화음감지 능력, 리듬능력, 음형 인지능력, 듣고 연주하는 능력)성취도 비교에 있어서, 연구자는 설정한 가설(Ho:M1-M2=0)을 기각 할 수 있는 통계학적으로 의미있는 차이점을 유의수준 a=0.05 에서 발견할 수 없었다. 그러나, 청음능력, 듣고 연주하는 능력, 내청 능력등 음악 교사로써 반드시 갖추어야할 음악적 능력면에서 실험집단의 성취도는 통제집단의 그것에 비해 분명히 앞서고 있음을 보았다. 뿐만아니라 실험집단에 속한 학생들의 CAI에 대한 반응 역시 매우 긍정적이었다. 연구자가 관심을 모았던 프로그램 지시 용어인 언어의 문제에 있어서도 프로그램 자체가 제한된 문구를 반복적으로 사용하기 때문에 사용자에게는 전혀 장애 요인이 되지아니 하였다. 실험집단의 학생들은 교과시간 이외에도 많은 시간을 컴퓨터와의 학습에 소요하며 설정한 능력의 숙달을 위해 노력했음은 능력위주의 학습에 컴퓨터가 차지하는 비중을 재삼 확인시켜주었다. 본연구에서 얻어진 결론은 다음과 같은 이론적인 배경을 시사하고 있다. 첫째, 음악교육에 있어서의 CAI활용은 개별학습의 가장 효율적인 방법중에 하나가 될수 있다. 둘째, 귀의 발달과 병행되는 음악이론교육은 실음을 먼저 들려주고 뒤에 해당하는 이론을 가르치는 음악교육의 순서에 부합되어 학습효과가 기존의 선 이론 후 실음 교육방법에 비해 효율적이다. 셋째, CAI의 사용은 학습자의 창조성 및 개성있는 수업방법 개발에 도움을 준다. 네째, 좋은 귀의 개발은 각종 음악 학습의 기본으로써, 모든 음악 학습에 있어서 선행되어야 한다. 다섯째, CAI를 도입한 음악이론교육은 포괄적인 음악교육을 효과적으로 실시하려는 현대 음악교육의 동향과도 일치한다. 미국이나 같은 아시아권의 일본에 비해 우리나라는 음악교육에 있어서 CAI의 활용이 지극히 제한되어 있는 실정이다. 미비한 분야에 대한 효시적인 역할로서 필요성을 감안하여 실행한 본 연구는 첫째, 실험대상자(수)의 확대 및 다양화; 둘째, 연구 및 실험기간의 연장; 셋째, 컴퓨터 랩(Lab)의 설치 및 효율적인 운영; 넷째, 프로그램의 내용, 종류 및 정도의 다양화 등의 문제들을 앞으로의 연구과제로 남기고저 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE