View : 875 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor서정화-
dc.contributor.author윤연숙-
dc.creator윤연숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017262-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197401-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017262-
dc.description.abstract교원은 교육의 성패를 좌우하는 가장 핵심적 요인이다. 사회가 급속하게 변화하고 지식의 팽창이 이루어질수록 교육의 질적 고도화가 요청될 것이고 그에 따라 교직에 대한 역할기대가 더욱 크게 될 것으로 전망된다. 따라서 교원으로 하여금 그 능력을 효율적으로 발휘하게 하여 교육발전을 가속화할 수 있도록 그 힘의 원천이 되는 교권을 신장시키는데 힘써야 할 것이다. 이에 본 연구는 초·중등 교원들의 권리와 의무에 관한 인식을 조사·분석하여 교권신장에 필요한 기초자료를 확보하려는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 내용을 연구하였다. 1. 교원의 권리 및 의무에 관한 이론적 고찰 2. 교원의 권리 및 의무의식에 관한 조사·분석 3. 교원의 권리확충 및 의무수행을 위한 과제 제시 본 연구는 문헌연구와 조사연구를 병행하였다. 분석을 위한 표집대상은 서울시내에 근무하는 초·중등학교 교원 400명을 표집하였고, 이중 자료처리가 가능한 301부를 분석하였다. 조사·연구결과는 다음과 같다. 1. 교원의 권리의식은 매우 높은 편이며 특히 생활보장을 위한 권리의식이 높게 나타났고 신분보장을 위한 권리의식은 상대적으로 낮았다. 2. 교육의 자율성·전문성 보장을 위한 권리에 대한 교원의 의식은 매우 강한 편으로 학부모의 부당한 간섭 배제, 손해배상 청구로부터의 보호, 연구회 설립과 활동의 보장, 교과서 개발 및 선정과정에의 참여, 학생성적 평가, 학생체벌의 순으로 강한 의식을 나타내었다. 3. 교원의 신분보장을 위한 권리의식은 강한 편으로 근무평정의 객관성, 쟁소제기권, 징계기준의 명료화, 단체교섭귄, 교원단체결성의 자유, 근무평정결과의 공개, 정치활동의 보장, 신분보유권에 대한 의식은 강하게 나타났고 단체행동권, 공직취임권에는 낮은 찬성도를 나타내었다. 4. 교원의 생활보장을 위한 권리에 대한 의식은 매우 강한 편이며 학급규모의 적정화, 교육설비의 확충, 교원을 위한 편의시설 제공, 수당청구권, 보조직원의 배치, 봉급우대권의 순으로 나타났다. 5. 교원의 의무의식은 강한 편이나 권리의식보다는 약하게 나타났으며 공직적 특성에 따른 의무보다는 전문직적 특성에 따른 의무의식을 강하게 나타내었다. 6. 교직의 전문직적 특성에 따른 의무의식은 윤리강령의 준수, 계속연수, 엄격한 자격기준의 적용 순으로 높게 나타났는데 전체적으로 볼 때 매우 강한 의식수준을 나타내었다. 7. 교원의 공직적 특성에 따른 의무의식은 강한 편이며 집단행위의 금지, 공무원의 의무에 준하는 의무이행, 품위유지·청렴의 의무, 정치적 중립의무, 복종의 의무 순으로 높게 나타났으며 영리업무의 금지의무는 상대적으로 낮게 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 교원은 교육전문인으로서 교육과정 전반에 걸쳐 참여가 조장되어야 하고, 교원의 제 권리확보를 위하여 단체교섭권이 인정되어야 하며, 교원의 봉급이나 근로조건 등에 있어서는 교원우대원칙에 적응되어야 한다. 또한 교원의 자격기준을 강화하기 위한 방법으로 공개임용에 의한 교원 채용방식이 정착되어야 한다. 한편 교원은 교권을 확립하고 신장시키기 위하여 강력한 권위를 유지할 수 있도록 끊임없이 노력해야 한다.;Teachers are the most core factor who take the failure and success of education at their hand, As the society changing rapidly and the expansion of knowledge becomes higher, the high qualification of education will be required, and accordingly the role expectation to teaching job is viewed as more higher. Accordingly, for the purpose of urging teachers to display his ability effectively and accelerate the education development, we should make an effort to extend teacher's right which being the basis of that power. So, the purpose of this study is, by investigating and analyzing the perception about right and duty of primary, middle and high school teachers, to secure basic data which is necessary to the expansion of teacher's right. For this, the followings were studied: 1. Theoretical consideration about the rights and duties of teacher. 2. Investigation and analysis about the right and duties of teacher. 3. Subject presentation for right expansion and duty execution, Article survey and research study were done at the same time in this study. As collecting objects for analysis 400 teachers of elementary, middle and high school teachers, teaching in Seoul City, were collected and 301 sheets of these, whose data control was possible, were analyzed. The investigated and studied results are as followings: 1. Teacher's perception of right was very high, especially the perception of right for living guarantee appeared as high and the perception of right for social position's guarantee was relatively low. 2. Teacher's perception of right for guaranteeing education's autonomy and speciality was very strong, - and they showed strong perception in the order of removal of unjust intervention from parents, guarantees from the claim for damages, guarantees of research institute foundation and activity, participation to the process of text development and selection, estimation of student's marks and punishing students. 3. Perception of right for teacher‘s social position guarantee was on strong side: and the objectivity of efficiency rating, the right to strike, clearness of punishment yardstick, collective bargaining right, freedom of teacher's group organization, opening to the public of possessing right of one's social position appeared as high, while the right of group behavior, right for taking public site showed low agreement. 4. The perception about the right for teacher's living guarantee was on strong side, and they appeared in the order of appropriation of class structure (size), amplification of education equipment, providing convenience for teacher, right for claiming allowance, arrangement of coworker and right for codial treatment with salary. 5. Teacher's perception of duty was on strong side the weaker than perception of hight, and the perception of duty showed strongly according to special job's character than to public job's character. 6. The perception of duty according to teacher's special job's character showed as high in the other of observance of ethics principle, continuous training, application of strict qualification standard: when we see it on the whole, they showed strong perception level. 7. Teacher's perception of duty according to the public official character was on strong side, and appeared as high in the order of prohibition of collective behavior, performance of duty corresponding to public servant's duty, dignity maintenance, duty of integnity, duty of political neutrality and duty of obedience, while prohibiting duty of profit-making enterprise appeared as relatively low. From these studied results, following conclusion can be made: Teachers, as specialist of education, should be encouraged participation in whole education processes, and collective bargaining right should be acknowledged to secure teacher's several right, and coalitive treatment principle for teacher should be applied to teacher's salary and working condition. Also, as a method of reinforcing system by open employment should be fixed. While, teachers should continuously exert themselves to maintain highest authority for establishment and expansion of teacher's authority.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅲ 논문개요 = Ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구목적 및 연구내용 = 4 C. 연구방법 및 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적배경 = 6 A. 교권의 개념 = 6 B. 교원의 권리 = 10 C. 교원의 의무 = 22 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 29 A. 조사대상 = 29 B. 조사도구 = 29 C. 자료처리 = 29 Ⅳ. 연구결과의 분석과 해석 = 33 A. 교원의 권리의식 = 33 B. 교원의 의무의식 = 64 Ⅴ. 요약과 결론 = 79 A. 요약 = 79 B. 결론 및 제언 = 82 참고문헌 = 85 부록 = 88 ABSTRACT = 94-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3521219 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject교원-
dc.subject권리-
dc.subject의무의식-
dc.subject교육행정-
dc.title교원의 권리와 의무의식에 관한 조사 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Teacher's Perception of Right and Duty-
dc.format.page108 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육행정분야-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE