View : 1014 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조동섭-
dc.contributor.author윤보녀-
dc.creator윤보녀-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:29Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:29Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000018842-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197375-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018842-
dc.description.abstractTexts in textbooks, manuals, magazines, newspapers, etc., are presented in a variety of forms, i.e.. in printed form on paper, through audio-visual materials, or through computers. Texts printed on paper are readily accessible, can be studied over long periods of time, and can be easily accessible. A scheme is required to make more efficient use of such paper media, to maximize the advantages, in the education sector. In this thesis, a method to utilize a barcode computer input system has been designed and implemented. In particular, methods of inputting Korean characters and scientific modes of educational evaluation in the barcode system were emphasized in the thesis. Methods used to input Korean characters using a barcode are as follows, One method is to make up vowels and consonants in Korean characters by reading with a barcode scanner codified barcode symbols attached to a keyboard displaying character elements based on the correct sequence of Korean consonants and vowels. Another method is to make up vowels and consonants in Korean characters by recognizing vowels and consonants passing through pertinent standard lines assigned for all letter strokes used for each vowel and consonant, to which barcode symbols are attached. The paper and pencil test method generally used currently is applied to the barcode system for scientific evaluation of education. It is processed using a pen scanner, and designed as a barcode scanner, in place of the pencil used in paper and pencil test. Question paper and answer sheet configurations have been rearranged to suit the barcode system, and to enable a pen scanner to be utilized.;교과서, 매뉴얼, 잡지, 신문등과 같은 텍스트들은 다양한 형태로 제시되어진다. 즉, 종이에 인쇄되거나 기타 시청각 매체를 통해서 제시되거나 또는 컴퓨터에 의해 제시되어진다. 종이에 인쇄된 텍스트는 오랜시간을 보더라도 눈이 편안하고, 주위에서 쉽게 접할 수 있다. 이러한 장점을 가진 종이매체를 교육분야에서 좀 더 효율적으로 사용하기 위한 방안이 요구된다. 본 논문에서는 컴퓨터의 입력장치중 하나인 바코드를 활용하여 종이매체의 특성과 결합하는 방법을 설계및 구현하였다. 그 중에서도 바코드시스템내에서 한글입력 방법과 교육평가의 과학화에 중점을 두었다. 바코드를 이용한 한글입력방법은 다음과 같다. 첫번째 방법은 한글의 자모순을 기본으로 한 자소나열판 위에 코드화된 바코드 심벌을 부착하여 그 심벌을 바코드스캐너가 읽어들여 한글의 자모를 만든다. 두번째 방법은 각 자모에서 사용될 수 있는 모든 획의 기본선을 만들고 그 위에 코드화된 바코드 심벌을 부착하여, 해당 기본선을 지나는 자모를 인식하여 한글의 자모를 만든다. 교육평가의 과학화를 위하여 현재 많이 사용되고 있는 지필(紙筆)검사법을 바코드시스템에서 적용하였다. 지필검사에서 사용되는 연필대신 바코드스캐너의 하나인 펜 스캐너를 이용하여 처리하였다. 펜 스캐너를 사용하기 위하여 문제지 및 답안지의 구성을 바코드시스템에 맞추어 재배치하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 구성 = 2 Ⅱ. 바코드를 이용한 한글 구현원리 = 4 A. 한글의 구성원리 = 4 B. 한글입력과 바코드판 = 6 Ⅲ. 교육환경에 적합한 바코드 설계 = 18 A. 학습평가의 과학화 = 19 B. 선택형유형의 코드화 = 21 C. 코드화한 심벌의 인쇄위치 = 24 Ⅳ. 구현 = 29 A. 바코드심벌을 인쇄할 수 있는 프로그램 = 29 B. 한글 입력 프로그램 = 32 C. 문제지 프로그램 = 37 Ⅴ. 결론 = 42 참고문헌 = 43 ABSTRACT = 45-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent978021 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject학습지 개발-
dc.subject바코드시스템-
dc.subject전자계산-
dc.title효율적인 학습지 개발을 위한 바코드시스템의 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and Implementation of Barcode System for Generating the Efficient Learning Sheet-
dc.format.page54 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 전자계산교육전공-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE