View : 25 Download: 0

M. J. Ravel의 Trio for Violin, Cello and Piano에 관한 분석 연구

Title
M. J. Ravel의 Trio for Violin, Cello and Piano에 관한 분석 연구
Other Titles
(An) Analytical Study on Trio for Violin, Cello and Piano of Maurice Ravel
Authors
배금선
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
M. J. RavelViolinCelloPiano
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
Maurice Joseph Ravel(1875~1937)은 새로운 음악양식이 많이 나타나기 시작했던 20세기 초에 Debussy와 더불어 인상주의를 대표하는 작곡가로 알려져 있으나 전통적인 기법을 토대로 한 형식구조와 악장구성을 고수한 작곡가이다. 또한 여러나라의 민속선율, 무곡리듬, 선법 등의 사용과 관현악에 새로운 음색변화를 추구하는 등 그의 음악적 기법들을 확립시켜 나갔다. 본 논문을 Ravel의 음악어법을 이해하기 위해서 그의 음악에 나타난 전반적인 특징을 알아보고 의 구성, 선율, 화성, 리듬, 셈여림에 관하여 살펴보았다. 이곡은 실내악곡 중 가장 원숙한 작품으로 알려진 곡으로서, 1914년에 작곡되었으며, 제1악장은 소나티네 형식, 2악장은 스케르쪼, 3악장은 파사깔리아, 4악장은 론도소나타형식의 전4악장으로 되어있다. 선율은 각 악장에서 제시된 주선율들이 변형·반복되거나 또는 동기적 요소가 이용되어 연결되며 반진행, 병진행, 순차적인 상·하행선율과 함께 캐논, 모방, 동형진행등 대위법적인 기법이 사용되었다. 화성은 3화음을 비롯하여 7, 9, 11, 13화음들이 해결없이 자유롭게 사용되었으며, 또한 전통적인 화성진행과 7, 9화음의 연속진행 그리고 2, 7도의 불협화 음정과 3, 7화음의 병진행이 자주 나타난다. 리듬은 점음표와 여러형의 잇단음표, 복합리듬등이 사용되었으며 혼합박자의 불규칙 분할, polymeter, multimeter의 사용으로 곡의 다양성을 추구했다. 또한 자주 변하는 빠르기와 박자는 리듬에 불규칙적인 액센트의 이동을 주며 폭넓고 세밀한 셈여림은 곡을 보다 정교하게 한다. 이상과 같이 이곡은 고전주의적인 형식과 인상주의 색채감에 적절히 융합되어 있어서 Ravel의 음악적 특성을 이해하는데 좋은예가 되었다고 생각한다.;Maurice Joseph Ravel (1875~1937) is known as the composer who represented Impressionism, with Debussy. at the beginning of the 20th century when many fresh musical styles began to appear. But, he is also a composer who adhered to form structure and movement composition based on traditional techniques. In addition, he established his musical techniques through such means as the use of the folk melodies of various countries, dance rhythms, and modes, and in the pursuit of new tone color for orchestral music. In this thesis, so as to understand the music expression of Ravel, the general features which appear in his music, and the form, melody, harmony, rhythm and dynamics of "Trio for Violin, Cello and Piano" were examined. This music was composed in 1914 as a piece known as the most mature work among his chamber works. This composition consists of 4 movements being sonatine form for the 1st movement, scherzo the 2nd movement, passacaglia for the 3rd movement and rondo sonata form for the 4th movement. As for the melody, the main melodies presented in each movement are transformed and repeated, or the motive - like elements are used and linked, and contrapuntal techniques such as canon, imitation and sequence are used, with contrary motion, parallel motion, and conjunct upward and downward melodies. Harmonically triads are used as well as 7th, 9th, 11th and 13th chords which are used freely without resolution. In addition, traditional harmonic progressions, continuous progressions of 7th and 9th chords, 2nd and 7th harmonic dissonant intervais and parallel motion of triads and 7th chords frequently appear. Rhythmic characteristics include dotted notes, various types of continuing note and polyrhyhm. The diversity of the music is seen also in the irregular division of mixed meter and the use of polymeter and multimeter. In addition, frequently changing tempo and meter give the movement of irregular accent to the rhythm, and the wide and detailed dynamics make the music more elaborate. Form the above considerations, if can be seen that this music is a good example for understanding the features of Ravel's music as the classical form and impressionistic color sense are well fused.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE