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學問의 自由와 大學의 自治

Title
學問의 自由와 大學의 自治
Other Titles
(A) Study on Academy Freedom
Authors
尹相恩
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
학문자유대학자치
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장양춘
Abstract
學問이란 인간사회의 諸表象에 관하여 그 眞理를 追求·究明하려는 것으로 그러한 精神作業은 知識 또는 思想이 체계화된 모습으로 외부에 표현된다. 이러한 知的·創造的·探究的인 精神作用은 일반의 表現行爲와는 질적으로 다른점이 있다. 사실 眞理探究는 自由精神에서 비롯되고 學問的 眞理는 상식적인 견지에서 판가름 될수 없기 때문에 學問에 있어서 學者의 自主 獨立性이 尊重이 요구되는 것이다. 學問의 進步나 新發見이 상식적인 世界觀이나 宗敎觀에서 보아 迫害, 彈壓을 받던 사실은 얼마든지 볼 수 있다. 이러한 어리석은 일을 저질러서 인류의 共同財産인 學問的 성과를 말살시키지 않기위해서도 精神의 自由 중에서 學問의 自由는 특히 두텁게 보장되어야 한다. 그런데 이러한 學問의 自由를 누리는 자는 보통 개개의 硏究者와 大學, 學術硏究機關을 든다. 또한, 우리가 現代科學의 硏究를 볼때에 고립된 개인에 의해서 연구되는 것이 아니라 大學등 의 組織體속에서 진행될 수 있다는 것을 알아야 한다. 따라서 學問의 自由는 大學의 自治라는 制度的 保障을 통하여 비로소 참되게 그모습을 지닐 수 있다. 政治權力은 旣成의 秩序 및 그것을 지지하는 思想體系의 유지를 강력히 요구하고 이를 힘들여 유지하려고 하는 속성이 있기 때문에 새로운 진리의 등장을 기대하는 것은 그리 간단하지 않다. 따라서 眞理의 探究는 바로 이 旣成의 觀念에 도전하는 것이고 學問硏究라는 것은 개인이 자기 집에서 제마음대로 생각하고 硏究하는 것으로 그치는 것이 아니라 複數의 硏究者 사이에 혹은 敎師와 學生사이에 精神的 相互交涉으로서 이루어지는 사회적 과정이기 때문에 學問硏究의 自由는 市民의 個人的 自由 이상으로 특별히 制度的으로 保障 되어야 할 必要가 있다고 생각되어 本 論文에서는 學問硏究와 大學의 自治를 중점적으로 다루어 보았다.;The basic theory of the academy freedom had been provided by Bacon and Milton around the 17th century. And the academic freedom orginates from "akademische Freiheit", which was admitted in German universities in the 19th century. And so It was the Frankfurt constitution in 1849 than began to spitulate the academic freedom on a constitutional basis, after the introduction of the constitution. Nowadays in most of the countries in the world, the academic freedom is secured constitutionally. The academic freedom include the freedom of research, the freedom of academic speech and press, the freedom of academic assembly and association, the freedom to teach, and the autonomy of university. This academic freedom is securrd on one condition that it can be 1 limited by law only for the maintenance of order and public welfare. And the concept of academic freedom, like the concepts of most of our other freedoms, never remains static. It is continually reinterpreted in the light of changing events and conditions. Of recent years it has been extended in two notable and important directions. It was held until about twenty-five years ago that academic freedom related chiefly to colleges and universities. Now, with increased awareness of the vital significance of each stage in the whole educational process, we realize that all educational institution must be assured of reasonable freedom. It was earlier held that academic freedom concerned only the interests of professors and that it only incidentally touched upon interests of students. Now to recognize that the indispensable basis of this liberty is freedom of inquiry and discussion within the whole institution and we realize that the distinction between professor-freedom and student-freedom is artificial and should be descarded. It is to the interests of the public as a whole that this freedom be maintained for both students and professors. And there, academic freedom and responsibility are here defined as the liberty and obligation to study, to investigate, to resent and interpret, and to discuss facts and ideas concerning man, human society, and the physical and biological world in all branches and fields of learning. They imply no 1imitations other than those imposed by generally accepted standards of art, scholarship, and science. They include the right within and without institutions of learning to be free any special limitations of investigation, expression, and discussion. As citizens, students and professors have the right accorded to all citizens.
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