View : 40 Download: 0

중국연변 초급 중학교와 한국 중학교 과학 교과서중 생물영역에 대한 비교 분석적 연구

Title
중국연변 초급 중학교와 한국 중학교 과학 교과서중 생물영역에 대한 비교 분석적 연구
Other Titles
(A) Comparative Analytic Study on the Biological Field in Science Textbook of the Primary Middle School in Yeon Boen, China and Korean Middle School
Authors
이영숙
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
중국연변초급 중학교한국 중학교과학교과서생물영역
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순자
Abstract
사회주의 국가권인 중국 연변 자치주의 우리 민족이 배우고 있는 초급중학교 교과서 생물 영역인 식물학과 동물학의 내용을 검토하고 한국 중학교 과학 교과서 5종의 생물 영역과 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 중국 연변 초급중학교 과학 교과서 식물학은 식물자원의 개발 이용 및 재배 식물의 수확을 높이기 위한 목적으로 식물의 생활, 습성, 특징 외에 생산성, 경제적 가치를 강조하고, 탐구력을 신장시키는데 역점을 두지 않고 있다. 2. 중국 연변 초급중학교 과학 교과서 동물학은 동물자원의 과학적 관리 및 양봉, 양어, 가금 및 가축 사육의 생산량과 질을 높이기 위한 목적으로 동물의 특징, 구조, 생활습성, 양식법, 경제적 가치를 주로 다루고 있으므로 탐구하는 과학 교과서로서의 면모를 갖추고 있지 않다. 3. 중국 연변과 한국 교과서에서 사용하는 생물명과 생물구조에 대한 용어에도 많은 차이가 있었으며 중국 연변 교과서는 한자어로 된 명칭이 많았다. 4. 중국 연변 초급중학교 식물학과 동물학은 생식세포 분열, 발생, 유전의 기본 법칙, 생태계의 구성 및 환경 오염 단원이 다루어지지 않고 있으며, 한국 교과서와 공통으로 다루고 있는 학습 내용에도 많은 차이점이 있었다. 5. 중국 연변 교과서에서 강조된 수준은 개체, 개체군, 조직·기관 이었고 한국 교과서에서 강조된 수준은 개체, 조직·기관, 생물권이다. 6. 중국 연변 교과서의 주제는 다양성과 단일성, 구조와 기능에 편중되어있고 그 외 주제에 대한 강조도는 매우 낮았으며, 한국 교과서의 주제는 다양성과 단일성, 구조와 기능, 생물과 환경, 유전적 연속성의 4가지 주제를 비슷한 비중으로 다루고 있다. 7. 실험에 있어서 연변 교과서는 실험을 교과서 맨 끝에 일괄 배치하고, 한국 교과서는 단원 내용 중에 실험이 배치되어 있다. 또한 실험수, 지면을, 그림, 사진 등은 한국 교과서가 연변 교과서보다 2배 이상 많았으며, 기구, 재료, 약품수는 교과서가 한국 교과서 보다 훨씬 빈약했다.;As a result of comparing and analyzing the contents of the plantbiology and the animalbiology in science textbooks of the primary middle school in Yoen Boen, China with the biological field in five kinds of Korean science textbooks, the following conclusion are obtained: 1.The plantbiology in science textbooks of the primary middle school in Yoen Boen is written for attaining the socialism's achievement and the development of nation's economy. Therefoe, the plantbiology is stressed mainly an agricultural productivity, the way for an abundant harvest, life hibits, economic value besides plant life. 2. The plantbiology in science textbooks of the primary middle school in Yoen Boen is written for the same purpose as plantbiololgy. Therefore, the animalbiology is dealt mainly with harm and preventation for parastic insects, life habits, economic value, artificial cultivations, characteristics, in addition to animal classification, structure and function. 3. In using biological terms in the plantbiology and the animalbiology of Yoen Boen science textbooks, Chinese characters are frequently used, and there are some very different terms from the biological field in science textbooks of the middle school in Korea. 4. In the common contents in the biological field in science textbooks of the primary middle school in Yoen Boen, China and Korea, there are animal and plant life, classification, structure and function, evolution. In the biological field in the primary middle school textbooks of Yoen Boen, China the follwing contents are omitted: miosis, genesis, genetic fundamental law, ecosystem, environmental pollution, which are the contents of three grade Korean science textbooks, while in Korean science textbooks didn't deal with lichens, flora, nematod, amphioxus, the origin of human and geographic distribution of animals, which are the contents of Yoen Boen science textbooks. 5.comparing the level emphasis degree, Yoen Boen textbooks emphasized individual, individual population, tissue and organ, while Korean textbooks stressed individual, tissue and organ, biosphere. 6. In the plantbiology and the animalbiology in Yoen Boen science textbooks, themes are especially emphasized diversity and unity, stucture and function.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE