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幼稚園에서의 臨床奬學의 適用에 관한 硏究

Title
幼稚園에서의 臨床奬學의 適用에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Application of Clinical Supervision to the Preschool
Authors
尹慶順
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
유치원임상장학적용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오은경
Abstract
유치원 교육은 유아의 발달적인 특성이나 유아교육과정 및 방법의 특수성을 고려할때 유아교육의 성패가 유아교사의 자질에 의존하는 비율이 높다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 교사들의 전문적 자질 향상과 교수·학습개선을 목적으로 하는 임상장학이 유치원교육 현장에서 어떻게 영향을 미치는가 그 적용을 탐색해 보려는데 연구 목적이 있다. 연구방법으로는 문헌연구와 사례연구로써 문헌고찰은 관련된 선행연구를 중심으로 저서, 학위논문, 전문연구지등이며 임상장학을 적용한 사례연구는 본 연구자가 근무하는 경기도 소재 S유치원으로 학급규모는 2학급이며 실시기간은 1986년 2학기부터 1989년 2학기까지 4년간 총 실시 횟수는 13회였다. 1회당 소요시간은 3시간 30분 이였고 장학방법은 원내 동료 임상장학으로 장학담당자는 원장과 동료 교사 1인으로 총 2명이였다. 지도내용은 등원에서 하원까지의 하루 수업 전과정이며 임상장학의 모형은 Acheson과 Gall의 모형을 본 연구자가 수정하여 구성한 것을 사용하였다. 임상장학시 수업관찰을 위한 도구로는 일화기록법을 사용하였다. 장학실시 결과 최종 확인방법으로 전화인터뷰를 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유치원교육은 교육과정이 다양하고 복잡하며, 교육내용 및 방법에 대한 체계적 지침의 부족함과, 교사의 직전교육 및 현직교육의 미흡, 높은 이직률로 인한 교사경력의 부족등의 이유로 교사의 자질향상을 위한 장학지도가 필요하다. 2. 유치원장학은 원내장학 수준으로 내려와야 할 것이다. 유치원 장학사들은 극소수를 제외하고는 유아교육 비전문가로 유아교육에 관한 전문적 자질이 미흡하며, 실제 일선 장학업무를 담당해야할 각 교육(구)청에 전담 장학체제가 구성되어 있지 못하고 초등교육 장학사 1인이 겸직하고 있어 과중한 업무와 인력부족으로 장학 본래의 기능을 발휘하지 못하고 있다. 또한 유치원은 초임교사가 많으며 교사는 교실현장에서 즉각적으로 활용할 수 있는 여러가지 세세한 수업방법을 알아야하고 또 유아의 행동에 대한 원인을 진단하는 통찰력도 가지고 있어야 하기 때문에 장학자는 교사와 가까이 있는 원장이나 선배교사등이 좋을 것이다. 3. 유치원장학은 원대(동료)임상장학을 적용함으로써 유치원 교사의 질을 향상시키는데 효율적일 것이다. 임상장학은 장학사와 교사가 일대일의 친밀한 대면적관계의 동료의식을 가지고 교사의 실제 수업행위에 대하여 계획협의회, 수업관찰, 피이드백 협의회의 체계적 순환과정을 통해서 교사의 교수·학습개선과 전문적 자질을 향상시킬수 있기 때문이다. 4. 유치원 수준의 임상장학이 이루어질 수 있도록 능력있는 원장, 원감, 교사를 장학요원으로 훈련시켜 원내 (동료)임상장학 혹은 타 유치원과 협동적 동료임상장학을 하게 하여야 할 것이다. 5. 유치원에서의 임상장학의 적용 가능성에 관한 사례연구 결과 원장이나 교사들이 임상장학의 목적이나 방법 기술등에 대한 충분한 연수와 Audio, Video등의 객관적인 관찰도구를 병행한다면 유치원교육 현장에서의 임상장학이 좀더 효율적으로 이루어질 수 있을 것이다.;It seems that the success or failure of infant education depends very largely upon the quality of infant education teachers when talking into account the growing characteristics of the infant or the specificity of infant course of learning of teaching methods. The objective of this study, therefore, consists in inquiring into how clinical supervision can be applied to and has effects upon the practical preschool education for the purpose enhancing the speciality of teachers as well as for improving teaching and learning. The methodology of study had recourse to inquiries with literature and records, and case studies. The former included books, degree-seeking theses, learned journals, etc., while the latter were conducted on the basis of S. Preschool located in Kyongki-do with which the writer of this study works. This case study project covered two classes, the term ranged for three years from the second semester of 1986 to the second semester of 1989, with 13 session in total. On session lasted for three and a half hours, it utilized intramural supervision, and those who took charge of supervision were two staff members, including the superintendent and one teacher. The contents of direction comprised the entire schoolwork from attendance to dismissal from school. A clinical supervision model was created by the writer of this study on the basis of Acheson and Gall's models, with come additions and corrections in order to effectively execute the study. An anecdote recording method was utilized as a tool for observing classroom observation of teaching when in clinical supervision. The final confirming method of the results of the practical supervision depended upon telephone interviews. The resultant finding are as follow: 1. Preschool education is diversified and complex in its courses of study, and needs supervisory direction for improvement in the quality of teachers, especially on account of shortage of systematic guidelines in educational contents and methodology, insufficient preliminary and in-service training of teachers, and a lack of experience of teachers because of a high separation rate. 2. It is recommended that preschool supervision should descend to the level of intramural preschool supervision. Most supervisors except for a minority are neither infant education specialists nor have sufficient speciality pertaining to infant education. In practice, every educational ward office that is to be in charge of practical supervision has not its systematized supervision organization, and merely one elementary school education supervisor holds an additional post of preschool education supervision. This condition leads to dysfunction of supervision due merely to too heavy work and a shortage of manpower. Preschools in general have many newly appointed teachers. It seems recommendable that the supervisor in preschool should be the superintendent or a senior teacher inasmuch as he or she not merely needs to be well aware of teaching methods in detail that can be applied to educational realities but to have insight by which they can diagnose the causes of infant behavior. 3. It would be very effective in enhancing the quality of preschool teachers to apply peer clinical supervision to preschool. This is because clinical supervisors can improve teacher' teaching, and capabilities together with interpersonal and friendly comradeship between supervisor and teacher, especially through planning conferences on teachers' teaching activities, observations of classroom teaching, systematic circulation process of feedback conferences. 4. It is needed that we train preschool superintendents, head teachers, and teachers to serve as supervision member and simultaneously lead we them to achieve preschool intramural peer clinical supervision or combined comradeship clinical supervision together with other preschools. 5. Findings from case studies of possibilities of the application of clinical supervision to the preschool reveal that clinical supervision in a preschool can be more effectively preformed if the superintendent and teachers are fully trained by effectively using objective observation tools such as audio and video tools, with emphasis on the objectives, methodology and techniques of clinical supervision, etc.
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