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간호사의 약물지식에 관한 조사연구

Title
간호사의 약물지식에 관한 조사연구
Other Titles
(The) Study of Nurse's Drug Knowledge
Authors
이영화
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
간호사약물지식간호교육Nurse's Drug Knowledge
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
변영순
Abstract
As the danger of medication error by nurses is increasing and as more new drugs are applied in these days, it is necessary to provide regular education about drug administration for the nurses. However, there is no such education for the nurses who are taking charge of medicine administration in most Korean hospitals, Therefore, the purpose of this study is to investigate the level of drug knowledge of the nurses and to prevent possible medication errors by providing current medication status. This study was conducted at two hospitals affiliated to K University in Seoul for three days from October 10, 1990. The sample subjects were 199 nurses who are administering medicine to the patients. The questionaire consisted of 34 items from five areas: drug action, side effect, administration method, dosage and education. And the questionaire was content-validated by selecting items which are most frequently used drugs at clinical ward. The This study mainly investigates the knowledge of nurses about drug and analyzes the. differences. among several demographic background. The major finding are as follows: (1) 2% of 199 nurses scored more than 80 points , 63% scored between 60 and 79 points , while 35% scored less than 60 points from 34 questionaires. The mean score was 61.3 points. (2) The level of education, career experience, and work places did not make any statistical difference on total scores about drug knowledge at α≤ .05. (3) The mean scores of five parts are: drug dosage 65; method of drug administration 65; drug action 64; side effect 64; education 45 points . There was no statistically significant difference among each department. But when the work place was subdivided into mixed ward and single department ward, scores about drug education (t=-3.22 p=.00l) and administration method (t=-2.08, p=.039) side effect (t=2.33, p=.021) were statistically significant at α≤.05. The above results suggest that personal efforts by nurses to improve drug knowledge and also systemetic continueing education by hospitals are urgently needed to provide the safest medication administration. Exploratory researches to find the relationships between nurses' drug knowledge and such factors as medication error rate, performance measure, and the level of job satisfaction are needed in the near future.;간호사의 업무에서 많은 비중을 차지하고 있는 투약업무가 최근 새로운 약의 개발과 사용의 증가로 투약사고의 위험이 높아짐에 따라, 간호사는 투약업무를 수행함에 있어서 새로운 약물에 대한 지식을 계속 습득해야 할 필요가 있다. 현재 대부분의 투약업무를 간호사가 수행하고 있으나, 약물지식의 증진에 대한 교육은 부족한 실정이므로 이 연구는 간호사의 약물지식을 조사하여 환자에게 투약업무를 안전하게 실시하고, 투약사고를 예방하기 위함이며, 투약과 관련된 간호에 도움이 되고자 실시하였다. 1990년 10월 10일부터 10월 13일까지 서울시내 K대 의료원 산하2개 종합병원에서 투약업무를 담당하고 있는 간호사 199명을 대상으로 하였다. 이 조사 내용은 임상에서 사용 빈도가 높은 약물들을 선정하여 약리작용, 부작용, 투여방법,약의 용량, 교육측면의 다섯 가지 내용을 34문항의 질문지로 작성하여 연구의 도구로 사용하였다. 간호사의 약물 지식정도와 일반적 배경에 따른 지식정도의 차이를 조사하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 간호사의 약물지식 정도는 80점 이상의 우수집단은 2%, 60∼79점의 보통집단은 63%였고, 60점 미만의 불량집단은 35%였으며 간호사의 약물지식의 평균은 61.3점으로 나타났다. 2. 간호사의 약물지식 정도는 교육정도, 경력별, 근무장소 간에는 유의한 차이가 없었다. 3. 영역별 내용에서의 지식정도는 약의 용량에서는 평균 65점. 투여방법은 65점, 약리작용은 64점, 부작용 64점, 교육측면은 45점이었다. 영역별 약물지식의 정도를 근무장소를 각 과로 구분했을 때는 차이가 없었으나 단과, 혼합병실로 구분했을 때는 교육측면(t=-3.22, P=0.001)과 투여방법(t=-2.08, P=0.039)에서 혼합병실이 단과병실에 비해 성적에서 유의한 차이가 나타났다. 부작용 영역에서는 단과병실이 혼합병실보다 유의한 차이가 나타났다(t=2.33, P=0.021). 이상의 결과로 간호사의 약물에 관한 지식정도를 조사하여 환자에게 보다 안전한 투약업무 수행과, 약물지식을 향상시키기 위한 개인의 꾸준한 노력과 각 기관의 체계적인 계속교육의 필요가 요구되고 간호사의 약물 지식정도가 투약사고율과 근무성적, 직업만족도와의 관계를 조사하는 탐색적 연구가 이루어져야 할 것이다.
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교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
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