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韓國ㆍ中國의 高等學校 地球科學領域 敎科書 內容의 比較 分析

Title
韓國ㆍ中國의 高等學校 地球科學領域 敎科書 內容의 比較 分析
Other Titles
(A) Comparative Analysis of High School Earth Science Text Books and Their Education Objects Between Korea and China
Authors
曺寶允
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야
Keywords
한국중국고등학교지구과학영역 교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김규한
Abstract
본 연구에서는 제5차 교육과정을 통해 개정된 우리나라의 고등학교 지구과학영역 교과서 「과학Ⅰ (하), 「지구과학」과 중국 연변 조선족이 번역하여 교재로 사용하고 있는 중국 고급중학교 「지리(상)」 「지리(하)」의 지구과학 영역 부분을 비교하였다. 이런 비교분석을 통해 중국의 지구과학교육의 내용을 조사하고 우리나라 지구과학 교육의 내용과 비교해 보려는데 이 연구의 목적이 있으며, 그 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 한국은 지구과학 영역을 하나의 독립된 과목으로 다루고 있으나, 중국은 지구과학 영역을 인문지리와 통합된 지리과의 일부로써 다루고 있어 중등교육과정에서 지구과학 분야를 독립시키지 않고 있다. 2. 지구과학 영역의 교육목표를 비교 해보면 개념과 기본원리의 체계적 이해, 문제 해결력 신장 이라는 내용은 양국이 공통되게 다루고 있으나 실험·실습기능 증진, 과학의 개방성이해에 대한 내용은 한국의 교육목표에서만 다루고, 중국의 교육목표에는 포함되지 않았다. 3. 한국에서 지구과학을 다루는 2개의 교과서 「과학Ⅰ (하)」와 「지구과학」의 내용은 「과학Ⅰ (하)」의 내용이 심화되면서 연계되어 「지구과학」 교과서가 구성되어 있다. 중국의 경우 「지리(상)」에서는 지구과학 영역 내용이 「지리(하)」에서는 인문지리의 내용이 다루어지고 있으므로 두 교과서 사이의 연계성이 없다 4. 교과서의 구성내용을 분석해 보면 지구과학 영역에 대한 지면수, 시각자료 제시정도, 문제수, 읽을거리수등이 모두 중국 보다 한국이 높다. 문제의 내용별 유형 분석에서도 한국은 설명·증명문제 > 계산문제 > 실험·분석문제 순이었으며 중국은 설명·증명문제 > 실험·분석문제 > 계산문제 순이고 계산문제가 거의 없었다. 이는 과학과목으로 지구과학을 교과내용으로 인정하지 않고 인문과목 교과내용에 다루고 있기 때문으로 생각된다. 5. 지면수에 따른지구과학 분야별 강조도는 한국이 지질학 분야 > 천문학 분야 > 대기·해양학 분야 > 기타의 순이고 중국은 대기·해양학 분야 > 지질학 분야 > 천문학 분야 > 기타의 순이었다. 6. 한국은 지구과학 개념을 지식구조에 맞게 체계적으로 제시하고 있는데 반하여 중국은 지구과학 개념을 서술적으로 나열하고 있었다.;Comparative analysis of the curriculum, subject, contents and experiments for the earth science textbooks between Korea and China were carried out to understand the present status of earth science education in China, and to suggest better earth science curriculum in our country, The analytical results are as follows : 1. In Korea, the earth science is regarded as one of the independently separate science subjects. While it is included as the part of geography in China. 2. The goals of the earth science education in Korea and in China have some similarities, for instance, concepts, the systematical understanding of basic principles and the growth of problem-solving ability. However the growth of the ability in experimental program and the understanding of scientific openness are not included in chinese earth science textbooks. 3. 「Earth Science」, one of the earth science textbooks in Korea, describes the contents more detail another earth science textbooks 「ScienceⅠ(the second)」. The contents of the above two textbooks, are closely related with each other. In Chinese textbooks, however there is no relationship in contents between 「geography(the upper grade)」 and 「geography(the lower grade)」. 4. The number of pages, problems, scientific commonsense stories and presentation of visual aids are higher in Korean text books than in Chinese ones. The rank of various kind of problems by their percentage is from 「the problems about certification and explanation」, through 「the problem about calculation」, to 「the problems about analysis」 in Korean text books. On the other hand, the first in chinese textbooks is 「the problems about certification and explanation」, the second 「the problems about experiments and analysis」and the third is 「the problems about calculation」. In addition, 「the problems about calculation」 are very few. 5. The Korean textbooks place emphasis on the geology, astronomy, and meteorology and oceanology in descending order. While the Chinese ones, on meteorology and oceannology, geology, and astronomy. 6. Earth science concepts are systematically presented in Korean earth science text book. However, they are descriptively discussed in Chinese ones.
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교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
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