View : 15 Download: 0

국민학교 아동의 진로의식에 관한 연구

Title
국민학교 아동의 진로의식에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Children's Consciousness of Their Career
Authors
김미옥
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교 아동진로의식Children's Consciousness
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
본 연구는 아동들의 진로의식에 대한 자아인식, 일(직업)의 세계, 장래계획, 일(직업)에 대한 태도 및 가치관을 조사하는데 목적이 있다. 본 연구는 연구자가 제작한 "진로의식에 관한 질문지"를 사용하여 인천시내 국민학교 중 사회경제적 수준이 높은 상집단(A) 3개교, 수준이 낮은 하집단(B) 3개교씩 6개교의 4,6학년 아동 총 635명을 대상으로 각 문항에 따라 지역별, 학년별, 성별 반응빈도와 백분율을 산출하고, x^(2)검사에 의해 유의도를 검증하였다. 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동 자신의 적성, 흥미, 능력 등의 자아인식은 대체로 긍정적인 반응을 보였다. 자기의 적성과 홍미에 따라 체육, 음악, 산수를 가장 좋아했고 산수, 사회과목을 가장 싫어했다. 또한, 적성과 취미, 특기에 대한 인식이 활발하고 자기의 성격에 대하여 긍정적인 면으로 인식하고 있었다. 그러나 심리검사는 지능검사 외에는 거의 받은 적이 없는 것으로 나타났다. 둘째, 일(직업)의 세계에 관한 인식을 보면 학교에서 일(직업)에 대한 공부는 약간 하고 있으며 주로 사회, 도덕, 실과를 통해서 한다고 반응하였다. 아동들은 가족들이 하는 일(직업)에 대체적으로 관심이 있으며 직업의 종류(수)는 많이 알고 있지 않으나 주로 가정변인(가족·신문이나 TV)의 영향으로 직업에 대한 인식을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 장래 계획에 관한 인식을 보면 장래 직업 인식의 시기는 국민학교 3~4학년 때로 부모의 영향을 가장 많이 받는 것으로 나타났다. 장래 희망하는 직업으로는 교육직, 의료직, 예능인, 운동선수, 과학기술직 등을 선정했는데 현재의 자신감은 약간 있으며, 부모님의 의견과는 매우 일치한다고 반응하였다. 넷째, 일(직업)에 대한 태도 및 가치관을 보면 아동들은 일하는 가장 큰 이유로 취미와 소질을 살릴 수 있기 때문이라고 했고 직업 선택에서 자신의 적성과 능력을 가장 중요한 기준으로 생각하고 있다. 그리고 '직업에는 귀천이 없다'에 대한 견해는 대체적으로 긍정적인 가치관이 형성되었고, 부모의 직업을 좋은 직업이라고 생각하며 여자도 남자와 같이 직업을 갖는 것에 대해 매우 긍정적이며 개방적인 태도를 보이고 있다.;The purpose of this study is to investigate children's attitudes and values about work, self-consciousness, as to career, and their own job in the future. 635 children of 4th and 6th grades from 3 schools are participated in this study. Children are divided into three groups in terms of their socioeconomic status. The questionaire was distributed to the students and their responses for every item are calculated in terms of districts, grades, and sexes. Their significance degrees are examined and verified through χ^(2) test. The results of the study are as follows: First, most children's responses for their own self-consciousness about their aptitudes, interests, and capabilities are discovered to be affirmative. In accordance with their aptitudes and interests, they either like gymnastics, music, and mathematis best and their least favorite are mathematics and society. And they are positively conscious of their hobbies and specialties, thinking of their characters affirmatively. But it is revealed that they hardly have taken any psychlogical test except I.Q. test. Second, for their consciousness about a line of work in society, they respond that they are conscious of it a little, but only through the subjects such as society, morality, or practical course. Children are interested in their family members's jobs. Though they don't know much about the types of jobs, they respond that they are conscious of jobs mostly through the family concerned factors (newspaper or TV at home). Third, as to their future plan, children respond that they begin to be conscious of their jobs in the future when they are in third or fourth grade. And their parents turn out to be most influential in shaping their consciousness. For the jobs they want to take in the future, teacher, doctor, entertainer, athlet, and scientist are pointed out. They say that now they are a little confident of their would-be jobs and that they agree to their parents opinions. Fourth, for their attitudes and values about job, they think the most important reason to get a job is to realize their hobbies and capabilities. They also think much of their aptitude and abilities in choosing jobs. Most children have an affirmative attitude about job value responding that 'All legitimate trades are equally honorabble'. And most of them consider their parents' jobs as honorable and show a very desirable and open attitude for womaen's getting job as equally as man.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE