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어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도와 놀이활동성 관계 연구

Title
어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도와 놀이활동성 관계 연구
Authors
김윤숙
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
어머니놀이활동성놀이중요성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 취학전 유아를 가진 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도와 유아의 놀이활동성 간에 어떠한 차이점과 관련성이 있는가를 분석하여 놀이에 대한 어머니의 바람직한 태도를 살펴보는데 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 신체적 활동성은 차이가 있을 것인가? 2. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 놀이중 만족도는 차이가 있을 것인가? 3. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 집단 상호작용은 차이가 있을 것인가? 4. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 놀이 참여도는 차이가 있을 것인가? 5. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 사고적인 행동에는 차이가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 인천시에 소재한 3개 사립 유치원의 만 6세의 어머니 250명중 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 선발된 147명과 그들의 자녀 147명 등 모두 294명이다. 연구방법은 질문지법과 관찰법을 함께 사용하였다. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도는 질문지법으로 조사하였고 유아의 놀이 활동성은 관찰방법을 사용하였다. 관찰된 자료는 수량화하여 t검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 신체적 활동성은 유의한 차이가 있었다. 인식도가 높은 어머니의 자녀가 신체적 활동성이 높게 나타났다. 2. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 놀이중 만족도는 유의한 차이가 있었다. 인식도가 높은 어머니의 자녀가 놀이중 만족도가 높은 것으로 나타났다. 3. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따른 놀이중 집단간 상호작용은 유의한 차이가 없었다. 4. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 놀이 참여도에는 유의한 차이가 있었다. 인식도가 높은 어머니의 자녀가 참여 행동이 높았다. 5. 어머니의 놀이의 중요성에 대한 인식도에 따라 유아의 사고적 행동에는 유의한 차이가 있었다.;The purpose of this study is to see whether there are differences relationsip the mothers perception about the thinking of the importance of play and childrens play activities in kindergarten classroom. The specipic issues for this study are as follows: 1. Is there any differences in the physical activity according to morthers perceptions about importance of play? 2. Is there any differences in the play satisfaction according mothers perceptions about importance of play? 3. Is there any differences in the group correlation according mothers perceptions about importance of play? 4. Is there any differences in the play participation according to mothers perception about importance of play? 5. Is there any differences in the concederative behavior according to mothers perception about importances of play? The suject of this study consisted 147 select mother draw from three private kindergartens for 6 years of age, and select 147 mothers in the 250 mothers of private kindergartens in Inchon. The questionnaires by auther and playfulness scale by Jung Kum Ja and lieberman were used, and the data were analyzed by t-test. The conclusions of this study are summarised as follows: 1. There was differences in the physical activities. High grade mother's children showed high grade in the play. 2. There was differences in the play saticefaction. High grade mother's children showed high grade in the play. 3. There was no differences in the group correlation. 4. There was differences in the play partipation. High grade mother's children showed highh grade. 5. There was differences in the condederative behavior. High grade mother's children showed high grade in the play.
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