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기독교 교육 방법론의 해석학적 접근 연구

Title
기독교 교육 방법론의 해석학적 접근 연구
Other Titles
(A) Study on the Hermeneutical approach of methodology of christian education : centering around the theory analysis of (Doing the word) curriculum
Authors
朴喜美
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
기독교교육J.E.D.커리클럼교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
고용수
Abstract
Now, Korean church education separate from teaching-learning paradigm centered on intrusion or persuation, it needs to teaching methods and Curriculum in the context of hermeneutic Christian education. This study suggested the 「Doing the Word」, one of J.E.D Curriculum as response to above needs. J.E.D Curriculum is developed coperatedly by fifty denomination of American and Canadian church. This curriculum theory seems to be an usuable source to try hermeneutical approach in the context of church education. The purpose of this study that explore hermeneutical approach of Christian education methology centered on 「Doing the Word」 curriculum theory as follows; First purpose of the study to solve trouble between the curriculum centered on knowledge - centents and the curiculum centered on experience which is the issue of curriculum theory recent y. Second of that to solve methological approach principle of Christian education curriculum which integrated theory and pratice, faith and life, past and present, future in connection with the reformation of life style. This study, first of all, considered to hemeneutical approach theory of Christian education. The reason why that Doing the Word curriculum theory basis on the hermeneutical approach theory, by then, this study considered to Doing the Word curriculum. Finally, this study analysis centered on AAAR methology, Doing the Word curriculum as hermeneutical process. As a result this study, it appeared that the hermeneutical approach theory of christian education methology-Doing the Word curriculum has feature in some kinds of points. Thus, though the hermeneutical approach of methology of Christian education is the limited model which can not satisfy the goal of all ranges, it is considered that it must be applied effectively for the problem of Korean Christian education and church education. The problem of Korean Christian education and church education as follows: First, trouble tetween teaching methology centered on intrusic contents and teaching methology centered on process. Second, the curriculum that have problem and limitation stems from theological presupposition of each denomination. Third, separation between theory and practice, faith and life, past and present, future in Christian education methology. Finally, separation of faith as belief, faith as trust, faith as doing in faith style of Korean church.;한국의 교회교육은 주입이나 설득 위주의 교수학습 형태에서 탈피하여 이제는 해석학적 기독교교육의 맥락에서 그 교수방법과 교육과정을 재고해야 할 필요성이 요구되고 있다. 본 연구자는 이러한 요구에 응답하기 위한 하나의 시도로서 지난 1970∼80년대 미국교회와 캐나다교회 15개 교단이 공동으로 작업해서 만든 J.E.D(Joint Educational Development) 커리큘럼의 하나인 「Doing the word」이론을 제시하였다. 본 논문에서 「Doing the word」커리큘럼 이론 분석을 중심으로 기독교교육 방법론의 해석학적 접근을 연구하고자 하는 목적은 다음과 같다. 첫째, 최근 커리큘럼 이론의 논쟁점인 지식-내용 중심의 교육과정과 경험중심 교육과정 사이의 갈등을 극복해 보려는데 있다. 둘째, 삶의 스타일의 재형성과 관련하여서 이론과 실제 또는 신앙과 삶, 과거와 현재 미래를 함께 통합시키는 기독교교육과정의 방법적 접근 원리를 모색해 보는 데 있다. 본 논문에서는 이 연구 목적을 위해 먼저 기독교 교육의 해석학적 접근 이론을 살펴보았다. 왜냐하면 해석학적 접근 이론이 「Doing the word」커리큘럼 이론의 방법론적 기초가 되고 있기 때문이다. 그런 후 「Doing the word」 커리큘럼을 살펴보았고, 끝으로 해석과정으로 본 「Doing the word」커리큘럼을 AAAR(Awareness, Analysis, Action, Re-flection)방법론을 중심으로 분석해 보았다. 이렇게 크게 세가지로 연구한 결과 "기독교 교육 방법론의 해석학적 접근 연구-「Doing the word」커리큘럼 중심" 이론은 다음과 같은 특징을 갖고 있음을 알 수 있다. 첫째, 이 이론은 학습자들이 현대 사회의 복잡한 현실문제를 해석, 해결할 수 있도록 한다. 둘째, 여기서 요구되는 교육과정은 내용과 방법, 이론과 실제, 신앙과 삶, 과거, 현재, 미래를 통합시키는 교육과정이다. 세째, 기독교 교육의 장을 교회와 가정과 학교뿐 아니라 신앙공동체와 세계 속의 문제들에 이르기까지 확대하여 보고 있다는 점이다. 그러기에 이 연구가 모든 영역의 목표를 충족시킬 수 없는 제한된 교육 모델임은 분명하나 이것은 다음과 같은 문제들을 안고 있는 한국기독교교육과 교회교육을 위해서 유효하게 적용되어져야 하리라고 생각된다. 첫째, 주입식 내용 전달의 교육방법과 과정중심 교육방법 사이의 갈등이 현저한 공과들의 문제를 위해서이다. 둘째, 각 교단의 신학적 입장에 영향을 받아 문제점과 제한성을 지니고 있는 커리큘럼을 위해서이다. 세째, 이론과 실제, 신앙과 삶, 과거, 현재, 미래가 분리된 한국 기독교교육의 방법적 접근 원리 사용을 위해서이다. 네째, 지적신앙(belief), 신뢰적 신앙(trust) 그리고 행동적 차원의 신앙(doing)으로 분리된 한국교회 현재의 신앙형태를 위해서 이 연구의 적용이 필요하다.
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교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
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