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F. J. Haydn의 에 대한 연구

Title
F. J. Haydn의 에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on 'Sieben Sonaten' by F. J. Haydn : with Emphasis on the Design of Sonata From in the 1st Movements of Hob. ⅩⅥ : 47, 19, 46, 44
Authors
이정선
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
HaydnSieben Sonaten소나타형식건반소나타하이든
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
As compared with the keyboard sonatas of other outstanding composers in the classical period such as W.A. Mozart and L. van Beethoven, the keyboard sonatas by F.J. Haydn have been assessed as being simple in form, probably in consequence of being overshadowed by his achievements in the symphonic and string quartet fields. However, Haydn conducted various experiments in his subjective and personal sonatas, not seen in either the symphony or the string quartet. In this thesis, an attempt is made to examine what kind of experiments he undertook in the sonata form through analyzing the design of his representative sonata form among his keyboard sonatas. Furthermore, with an analysis of 'Sieben Sonaten' composed in the third period when haydn was musically experienced and going through an important change in his compositional techniques, an examination was undertaken to ascertain how far the aspect of his sonata form approached the general aspect of its form, prior to his period of maturity. In this paper, by selecting Hob. ⅩⅥ : 47, 19, 46, 44 from themes, the independence of the development section, various musical devices used in the development and recapitulation sections were discerned in the design of the first movement form. Comparing the results of the analytical findings of each movement, the first movement in each of the sonatas Hob. ⅩⅥ : 47, 19, 46, 44 were revealed to be new experiments in the development and recapitulation sections, already completing the design of what is known today as sonata form. The establishment of Sonata form is also recognizable in the establishment of two themes in the exposition, and the independence of the development section. In the case of the exposition section, although still some distance from the later characteristics contrast of themes, the idea of two key; was already established. In addition, ⅩⅥ : 47 and 19 include modulatory process in the first theme, while in ⅩⅥ : 46 and 44, the transition becomes independent, as the length of the first theme is quite short. Therefore, in the exposition two different keys and the varied activity between them is seen. The development, through the use of repetition marks, fermate and rest section is distinct from the exposition and recapitulation sections, and key-wise, it ends on the dominant chord, thus establishing its independent character. However, the material used in the development always being with the work's first, beginning theme, and the material used in the exposition is almost always used in the same order in the development. The treatment of musical motifs do not show the same developmental aspect as can he seen in his latter works. however, the device of false entry and the gradual division of materials, etc., can be seen among the new directions in the development section. Among the three sections (exposition, development, recapitulation), the new attempts appear most conspicuously in the last section. here can be Seen such examples as the extension of the first theme in ⅩⅥ : 47 and 19, the omission of transition in ⅩⅥ : 46 and 44, the extension of termination in ⅩⅥ : 44, etc., in all of which cases the differences from the exposition are noticeable. Thus, Haydn's keyboard sonatas contain new features for the time in which they were composed, and in their form approach very nearly the developed sonata form of the mature classical era. The works proceed according to well-conceived planning. It is hoped that this paper might help in some small way to guide the understanding of performers for a clear interpretation of Haydn's works and a recognition of his peculiar individuality;고전시대의 대표적 작곡가인 F. J. Haydn, W. A. Mozart, L. v. Beethoven의 건반소나타를 비교해 볼 때, Haydn의 건반소나타는 교향곡이나 현악사중주분야의 업적에 가리워 구조적으로 단순한 것으로 인식되어 왔다. 그러나 Haydn은 교향곡이나 현악사중주곡에 비해 주관적·개인적인 건반소나타에서 여러가지 실험을 행하였다. 본 논문에서는 Haydn이 건반소나타에 사용한 형식들 중 대표적인 소나타형식의 구조를 분석함으로, 그가 소나타형식에서 어떠한 실험을 행하고 있었는가를 살펴보고자 하였다. 또한 Haydn이 음악적으로 큰 변화를 겪던 제3기에 작곡된 을 분석함으로서 그의 초기 소나타형식이 고전시대의 성숙된 소나타형식에 얼마나 접근했는가를 알아보고자 하였다. 본론에서는 중 Hob. ⅩⅥ : 47, 19, 46, 44를 발췌해 1악장 소나타형식에서 두 주제의 확립, 발전부의 독립과 소재의 발전기법, 재현부와 제시부의 다른점을 살펴보았다. 각 악장의 분석결과를 비교해 보면, 이들 소나타에서 Haydn은 이미 고전시대 소나타형식의 구조를 갖추고 발전부와 재현부에서 새로운 실험들을 행하고 있었다. 소나타형식의 확립은 제시부에서 두 주제의 확립, 발전부의 독립을 통해 알 수 있다. 제시부의 경우는 두 개의 조성이 이미 독립된 영역을 가지고 있으며, 후일의 '성격적 대조'와는 거리가 있으나 두 주제의 대조에 대한 시도가 발견된다. 또한 ⅩⅥ : 47, 19는 전조과정이 제1주제에 포함되어 있으나, ⅩⅥ : 64, 44는 제1주제의 길이가 짧아지면 경과구가 독립하였다. 따라서 제시부에서는 두 개의 조성영역과 그 사이를 이어주는 경과구의 구조가 확립되어가는 과정이 나타난다. 발전부는 도돌이표와, 페르마타나 휴지부에 의해 제시부, 재현부와 구분되며, 조성적으로도 V화음으로 종지해 한 부분으로 독립된다. 그러나 소재면에서는 발전부의 시작이 여전히 곡의 시작선율이며, 제시부의 소재들이 거의 순서에 따라 나타난다. 소재의 취급도 후일의 '발전적' 양상은 보이지 않으나 허위재현의 기법, 소재의 점진적 분할은 발전부에서의 새로운 시도로 볼 수 있다. 세부분(제시부, 발전부, 재현부)중 새로운 시도가 가장 두드러지게 나타난 부분은 재현부로, ⅩⅥ : 47, 19의 제1주제 확장, ⅩⅥ : 46, 44의 경과구 생략, ⅩⅥ : 44의 종결구 확대등 제시부와는 다른 양상을 띄고 있다. 이렇게 Haydn의 건반소나타는 당시로서는 새로운 시도들을 포함하고 있으며, 구조적으로도 고전시대의 성숙된 소나타형식에 거의 접근하였다. 또한 전체적으로 계획된 구조내에서 곡이 진행되고 있다. 이러한 곡의 구조를 확실하게 이해하고 연주가의 창조적인 즉흥연주를 첨가한다면, Haydn 특유의 개성이 살아나게 되리라 믿으며, 그러한 노력에 본 논문이 조금이나마 보탬이 되기를 기대한다.
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