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특수학교 교사와 일반학교 교사의 조직 헌신도에 관한 비교연구

Title
특수학교 교사와 일반학교 교사의 조직 헌신도에 관한 비교연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ORGANIZATIONAL COMMITMENT OF TEACHERS IN GENERAL AND SPECIAL SCHOOL
Authors
이가원
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
특수학교교사일반학교조직 헌신도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
한 국가의 발전은 교육에 달려있고, 교육의 성패는 직접 교수-학습 과정에 참여하고 있는 교사들에 의하여 좌우된다. 그러므로 학교교육의 목표를 효율적으로 달성하기 위해서는 학교조직의 구성원인 교사들로 하여금 자기 직무에 충실하고 학교에 매력을 느끼게 하여 보다 적극적인 자세로 교육에 임하게 하는 것이 매우 중요하다. 본 연구는 학교 구성원인 교사들이 학교조직의 목표달성에 협조적으로 참여하는 태도를 표현하는 '헌신성'에 촛점을 두고 일반학교와 특수학교 교사들의 조직헌신도를 파악하여 학교경영의 효율성을 높이는데 목적이 있다. 이러한 목적을 가지고 국내외의 참고문헌을 통하여 학교 조직의 특성과 유형, 학교 조직의 효과성, 조직 헌신성등에 관한 이론적 배경을 살펴보았으며, 일반학교와 특수학교 교사의 학교 조직에 헌신의 정도를 측정하기 위하여 Porter 등이 제작한 조직에 대한 헌신도 측정 설문지인 O.C.Q.(Organizational Commitment Questionaire)를 사용하였다. 질문지 문항은 모두 15문항이며 일반학교와 특수학교 교사들의 경력별 및 직위별로 학교 특성에 따른 헌신도를 측정하고 학교별, 경력별, 그리고 직위별로 비교하였다. 조사연구는 시도별 일반학교 또는 특수학교에 근무하고 있는 현직교사 500명씩 (계 1,000명)을 대상으로 실시하였으며 회수된 질문지는 817부 (일반학교 415부, 특수학교 402부)였다. 수집된 자료는 각변인간 평균점을 산출하여 점수차를 비교하였고, F테스트 (F-test)를 통해 유의성을 살펴보았다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수학교 교사가 일반학교 교사에 비해 학교 조직에 대한 헌신도가 높게 나타났다. 둘째, 일반학교에 있어서 장기경력자가 단기경력자에 비해 헌신도가 높고, 주임교사가 평교사보다 헌신도가 높게 나타났다. 세째, 특수학교에 있어서는 경력이나 직위별에 따른 헌신도에는 유의한 차이가 없었다. 네째, 일반학교와 특수학교에 있어서 경력차이를 비교해보면, 장기 경력 교사간에는 차이가 없었으나, 단기경력 교사인 경우 특수학교 교사가 일반학교 교사에 비해 헌신도가 높게 나타났다. 다섯째, 일반학교와 특수학교에 있어서 직위차이를 비교해보면, 특수학교 주임교사가 일반학교 주임교사에 비해 높게 나타났으나, 평교사들의 학교조직 헌신도는 차이가 없었다.;The Success of failure of education depend on teachers who directly take part in education. Attempt to achieve the goal of school organization efficiently, it is important for teachers who are members of schools to be charmed by school and their work harder. This study emphasized on organizational commitment which is an attitude to participate cooperatively in achieving goal of school. The purpose of this study is to fine out the degree of organizational commitment of teachers in general and special school. Through the literature survey, characteristics of organizational school, the effectiveness of organization, the concept of commitments, the influential factors of organizational commitment were reviewed for establishing theoritical background. To measure the organizational commitment of teachers in general and special school O.C.Q (Organizational Commitment Questionnaire) which has designed by Porter was used for this study. A Questionnaire has 15 items, position, foundation of school, characteristics of organizational school were considered. Questionnaires were distributed to 1,000 teachers of 500 general school teachers and 500 special school teachers and 817 them were responded significantly. For the collected data, their mean values are calculated by variables and factors to compare their points one another. Their significance also are statistically looked into on 0.01-.05 of the significance degree through T-test and F-test. Results of the study were as follows: Frist, the organizational commitment of special school teachers who higher than that of general school teachers. Second, the organizational commitment of long career teachers was higher than that of short career teachers in general school. And the organizational commitment of chief teachers was higher than that of general teachers. Third, in special school, the organizational commitment was no significant difference in career and status. Fourth, between the general and the special school in long career teachers was no significant difference in the organizational commitment. But the organizational commitment in short career special teachers who higher than of general school teachers. Fifth, the organizational commitment of chief teachers in special school was higher than of that in general school. But the organizational commitment of general teachers was no significant difference.
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