View : 66 Download: 0

중학교 문법지도방법의 한 연구

Title
중학교 문법지도방법의 한 연구
Other Titles
(A) study of Middle School Grammar Teaching Method : In the middle of the Character of Words Class in the Language Sphere
Authors
신진순
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
중학교문법지도품사지도한국어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 문법 교육의 역사와 중요성 인식에 비하여 지금까지의 문법 교육이 방법론에 미약했음을 깨닫고, 국어 교육 중에서 학생들이 국어 문법을 이해하고 실제 언어 생활에 활용할 수 있는 문법 지도 방법을 모색한다는데 목적을 두고 한 것이다. 본 연구의 대상은 중학교 교과서 총 5권에 들어 있는 언어 영역인데, 이와 관련하여 국어과 교육과정(5차)을 함께 분석 검토하고 품사의 특성을 중심으로 문법 지도 방법을 모색해 보았다. 이 연구를 통해서 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 5차 국어과 교육 과정의 연어 영역을 살펴본 결과는 다음과 같다. (가) 교과 목표에서는 언어 지식의 실제 활용성을 중시했다. (나) 학년 목표는 1, 2학년 같아서 변별성이 없었고, 3학년에 와서는 배약이 심했다. (다) 내용은 12항목으로 되었다. 그 중 가~사항(7개항)은 문법 지식에 관한 것인데, 교과서에서 분리된 내용을 1~3학년 공통으로 묶었기 때문에 학년간 변별성이 드러나지 않았다. (라) 내용의 배열 순서는 단어→문장→음운→국어일반의 순으로 전개되었다. (마) 교육과정 목표에서 언어 사용면을 강조했으면서도 실제 내용 진술에서는 충분히 반영되지 못했다. (바) 문법 지식을 종합할 수 있는 능력을 길러 주는 내용이 부족했다. 2. 개편된(5차) 교과서 언어 영역을 살펴본 결과는 다음과 같다. (가) 교과서 체제는 영역별로 조직되었는데 총 96단원으로 그중에서 14단원이 언어영역으로 전체에 대한 비율은 14.58%에 해당한다. (나) 문법 요소 조직은 단어-문장-소리(음운)순으로 배열 구성되었다. (다) 교과서의 설명체계는 예문제시→질문, 답→원리 설명으로 귀납적이었다. (라) 4차에서는 문법을 각 단원의 끝에 산재, 배분되어 문법 요소 지도에 연계성이 없었는데, 개편된 교과서에서는 언어 영역이 따로 설정되어 문법학습이 지속적으로 연결될 수 있다는 점에서 발전적이었다. (마) 교과서에서 다루는 예문이 단문 중심으로 단편적이었다. (바) 내용에서는 언어 사용면을 다루지 않아서 국어 교육 목표와의 연계성이 부족했다. 3. 중학교 문법 지도 방법을 중학교 2학년 1학기 품사의 특성 중심으로 국어 교육 목표와 관련시켜 몇가지를 제시해 보았다. (가) 지도 원리 측면에서 문법 요소간 국어 타 영역간에 연계성있게, 탐구학습 방법과 귀납적인 방식으로 실제 언어 생활과 관련있는 자료를 가지고 지도한다는 원리적 방법을 제시했다. (나) 지도 형태 측면에서 다양하고 적절한 예문을 제시하면서 지식 체계화 단계에서 그 문법 지식을 응용 활용하는 단계로 나아가는 방법을 여덟 가지 제시했다. (다) 지도 기술 측면에서 카아드 이용, 융판 이용, 발문 이용, 판서를 이용, 프린트 이용 방법등을 제시했다. 여기서 제시한 방법은 문법 지도 전반에서 보면 극히 부분적인 범위이다. 그러나 이것이 하나의 모형이 되어 전 문법 요소 지도에 응용될 수 있다는데 그 의의를 둔다.;This research was done to search the Grammar Teaching Method that helps students understand and apply the system of Korean grammar in the practical language activities after realizing the insufficiency of Korean Grammar Education Method considering the history and importance of it. The subject of this reseach is the language field contained in a total of 6 middle school texts and related to this, the Korean Education Curriculum (the 5th) is analized and examined and Grammar Teaching Method based on teaching experiences is searched in priority of the characteristics of syntax. The results of this research are as follows; (1) The practical use of the language knowledge in the aim of the school curriculum is emphasized. (2) The aim of the school year is alike between the first grade and the second grade. It has no distinction and makes rapid progress in the third grade. (3) The contents consist of 12 items. 7 items are about grammar knowledge. The distinction among school year doesn't show its true colors because 1-3 school courses put together contray to the text. (4) The arrangement of the contents consist of the sequence of words, sentences, phonemes and language. (5) The use of practical language is emphasized in the aim of Education Curriculum but the statement of the practical contents isn't reflected perfectly. (6) The contents that promote the abilities synthesizing the grammar knowledge are insufficient. Secondly the results obtained by studying the language field of the new text (the 5th) are as follows; (1) The system of the text consist of each language field and 14 units out the whole 96 are about the language field and this rate to 14.58%. (2) The system of grammar elements is arranged and composed of the sequence of words, sentences and phonemes. (3) The explaining method is inductive by means of the sequence of suggesting example sentences, questions-answers and explaining the principles. (4) The 4th curriculum has no relationship in grammar teaching owing to grammar scattered and arranged in the end of each unit, but the reorganized text putting the language field apart is more desirable in view of the close connection with continuous learning. (5) The example sentences in the text are fragmentary in the middle of short sentences. (6) There is no relationship in grammar terms between elementary school and middle school and example sentences are fragmentary and mainly composed of simple sentences. Besides there is the lack of connection with the aim of Korean Education because the side of language usage is not dealt with in the contents. Lastly, some Grammar Teaching Methods for middle school students are suggested by means of the text of the first term in 2nd grade of middle school. (1) In the teaching principle aspect, the fundemental principle that makes use of the materials related with practical language activities by researching learning method and inductive method has been shown. (2) In the teaching form aspect, the method that suggests various and pertinent example sentences has been shown. This method also means to reach the practical applied stage from the knowledge systematic stage. (3) In the teaching technique aspect, the uses of cards, cotton flannel board, talk, writing on the blackboard and print have been shown. These methods suggested in this thesis are very partial extent in reference to the whole Grammar Teaching Method. However these are significant in view of the fact that they can be teaching model and can be applied in the general Grammar Element guidance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE