View : 14 Download: 0

John Dewey의 예술론과 교육적 신념이 음악 교육 방법에 미친 영향

Title
John Dewey의 예술론과 교육적 신념이 음악 교육 방법에 미친 영향
Other Titles
Influences of John Dewey's Aesthethics and Educational Ideas on the Method of Music Education
Authors
이영
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
John Dewey예술론음악 교육 방법교육적 신념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
방금주
Abstract
John Dewey's philosophical and educational contributions stem from the new prospect on human expericences and its application to education. His theory of experience is being ultimately completed through the aesthethics. Since the middle of the 20th century, the studies for the improvement of music education method have actively progressed along with the problem of justification and necessity of such education which have been discussed previously. Under the foregoing circumstances, the objectives of this thesis are to examine the artistic views, pedagogical belief of John Dewey who is one of the most influential education philosophers in the 20th century, and their influences on the method of music education. The present study is based on the documents of aesthetics among John Dewey's writings and other materials closely related to the current theme, and is also based on the papers published in the Journal of Aesthetics and Art Criticism concerning his aesthetics. The contents of the study can then be categorized as follows: In the first place, John Dewey's aesthetics. Secondly, the progressive educational philosophy, the interest and appreciation closely associated with the music education, which belong to John Dewey's educational concept. Thirdly, influence of John Dewey's ideas on music education. John Dewey's salient and unique views on the art imply that various feelings and recognition in relation to human life are contained within the art. In addition, the reason that the art is valuable to human beings lies in the fact that the feelings of human beings, in general, can be expressed and communicated with the aid of the art. As a result, he insisted that the language of art should surely be acquired. John Dewey's educational philosophy can be regarded as the child-centered progressive one, meaning that the education should respect children's individualities in conjunction with their abilities and interest. Simultaneously, his philosophy signifies that the education should lead the students to get in touch with the creative and qualitative experiences in their own, not through the simple transfer of knowledge. The various studies in efforts to better the music education method were influenced by his ideas. Specifically, in this study, John Dewey's influence on music education infiltrated in the CMP, MMCP, and views of B.Reimer were examined. CMP and MMCP are much influenced by John Dewey"s education concept, on the other hand, the views of B.Reimer are remarkedly affected by John Dewey's aesthetics itself. The reality of music education in Korea has tended to make much of the technical aspect rather than the aesthetic values of the art itself. Under the present circumstances, it is considered that the introspection of our music education and the suggestion of the efforts to resolve the ensuing problem are available through the examination of the esthetics and educational ideas of John Dewey's influence on the studies to better the music education method in America. Consequently, it is expected that diverse studios be conducted to establish the direction in the systematic and substantial music education and to set the model in its education methodology. These are based on the aesthetics and educational thoughts of John Dewey.;J. Dewey의 철학적, 교육적 공헌은 인간 경험에 대한 새로운 조명과 그것의 교육적 적용에서 비롯되며, 그러한 그의 경험 이론은 최종적으로 예술론을 통해 완성되고 있다. 20세기 중반 이후로 음악 교육 방법의 개선을 위한 연구들은 이미 그 이전부터 논의되어 왔던 음악 교육의 필요성과 당위성에 관한 문제와 더불어 활발히 진행되어 오고 있다. 이러한 상황에서 본 논문의 목적은 20세기의 가장 영향력 있는 교육 사상가 중 한 사람인 Dewey의 예술에 대한 견해와 교육적인 신념을 고찰하고, 그것으로부터 음악 교육의 방법에 미친 영향이 무엇인지를 살펴보는 것이다. 연구의 방법은 Dewey의 저서 가운데에서 예술론에 관해 언급한 문헌 및 본 논문의 주제와 관련성이 깊은 그 외 다른 몇몇 교육 저서들을 토대로 한 문헌 연구 방법에 기초한다. 동시에 Journal of Aesthetics and Art Criticism에 수록된 그의 예술론과 관련있는 논문의 연구를 병행한 것이다. 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, Dewey의 예술론 둘째, Dewey의 교육적 개념 중에서 중심적인 내용인 전보주의 교육 철학, 그리고 음악 교육과 관련성이 큰 흥미 및 감상에 대란 내용 셋째, 이러한 Dewey의 사상이 음악 교육의 방법에 미친 영향 예술에 대한 Dewey의 독특한 견해는 예술 속에 인간의 삶과 관련된 다양한 느낌이 내재되어 있다는 것이다. 또한 예술이 인간에게 가치있는 이유는 인간의 보편적인 느낌을 예술이 표현하고, 그것을 통한 의사 전달에 있다는 것이다. 그러한 이유로 그는 예술의 언어가 반드시 습득되어야 한다고 주장한다. 그리고 Dewey의 교육 철학은 아동 중심의 진보주의 교육 철학이라 할 수 있다. 이는 교육이 아동들의 개성을 존중하고 그들의 능력과 흥미를 고려해야 한다는 것이다. 동시에 지식의 기계적인 전달이 아닌 창의적이고 질적인 경험을 모든 피교육자들이 직접적으로 체험할 수 있도록 이끌어야 함을 의미한다. 이러한 Dewey의 사상은 음악 교육 방법을 개선하고자 노력한 다양한 연구에 직·간접적으로 많은 영향을 미쳤다. 그 중에서 본 논문에서는 CMP와 MMCP, 그러고 B.Reimer의 견해에 융해된 Dewey의 영향을 살펴보았다. CMP와 MMCP는 Dewey의 교육적인 개념들의 영향이 강하다면, Reimer의 견해는 Dewey의 예술론 자체의 영향이 두드러지게 나타난다고 하겠다. 우리나라의 음악 교육 현실은 음악 자체의 미적 가치를 위한 측면보다는 기능적인 부분에만 치중하는 경향이 오래 지속되어 왔다. 이러한 상황에서 미국의 음악 교육 방법을 개선하기 위한 연구들 중 Dewey의 예술론과 교육적인 개념들의 영향에 대한 고찰은 우리의 음악 교육에 대한 문제점을 반성하고, 그것의 해결을 위한 노력들에 시사하는 바가 있으리라 생각된다. 그러므로 이러한 Dewey의 예술론과 그의 교육적인 사고를 기초로 하여 체계적이며 구체적인 음악 교육의 방향 정립과 그 방법론에 지표가 될 수 있는 다양한 연구들이 이루어지기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE