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국민학교 교과전담제 운영실태 및 운영방안에 대한 의견조사

Title
국민학교 교과전담제 운영실태 및 운영방안에 대한 의견조사
Other Titles
(A) RESEARCH ON THE DEPARTMENTAL SYSTEM OF CURRICULUM IN ELEMENTARY SCHOOL
Authors
정재은
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교교과전담제운영실태
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
본 연구의 목적은 국민학교의 교과전담제 운영실태 그리고 바람직한 교과전담제 운영에 관한 교사들의 의견을 조사하여 분석함으로써 국민학교 현장에서 실천가능한 교과전담제 운영방안을 수립하기위한 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 본 연구자가 제작한 질문지를 사용하여 서울, 경기, 인천, 총11개교 323명의 교사를 대상으로 조사하여 성별, 교육경력간, 교과전담제 운영 경험 有無간 경향을 빈도수와 백분율로 환산하여 분석하였다. 조사결과는 다음과 같다. 1. 교과전담제 운영실태 : a. 전체응답교사중 교과전담제를 운영하고 있는 교사가 48.3% 운영하고 있지 않는 교사가 51.7%를 차지하고 있었으며 운영하는 이유가 '학교 방침이기에' 에 높게 나타나 교과전담제 운영에 대한 인식이 낮게 나타났다. 그러나 교과전담제 운영 필요성에 대해서는 운영되어져야 한다에 84.3%의 높은 반응을 보였다. b. 현 교과전담교사에 대한 생각은 증치교사에서 명칭만 바뀌었을 뿐이라고 반응하였다. c. 교과전담제 운영형태는 주로 4학년이상에서 예체능교과에 한해 동학년 교사들끼리 팀을 구성하거나 현 교과전담교사를 활용하는 형태로 운영되었다. d. 교과전담제 운영상의 장단점은 수업면에서 수업의 질, 교재교구준비율, 평가의 객관성등에 긍정적인 답이 높았고, 아동지도면, 교과내용의 연계성면에서 큰 차이는 없었으나 단점으로 지적되었다. 조직운영면에서는 교과운영 정상화, 학교교구활용 등 다방면에서 긍정적인 답이 높았다. 2. 바람직한 교과전담제 운영방안에 대한 의견 : a. 교과전담제 운영시기는 '예체능 우수교사를 확보한 후에'와 '교육환경이 갖추어진 후'에를 원하고 있었다. b. 교과전담제 운영가능학년으로는 4학년이상이 가장 높게 나타났다. c. 교과전담제 운영교과는 예체능교과를 요구하고 있었으며, 운영형태는 동학년끼리 팀구성이 50.9% , 교과전담교사활용이 32.8%의 반응을 보였다. d. 정부차원의 지원에서는 특정교과의 우수교사확보와 학교별 고른 배치뿐만 아니라 현 교사의 교과별 재교육실시를 요구하고 있었다. e. 현 교과전담교사는 본래 배치의도대로 특정과목을 배정받아 운영되어지기를 요구하고 있었다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 국민학교에 교과전담제는 조속히 운영되어져야 하겠으며, 4학년이상의 고학년에 예체능교과에 한해 동학년끼리 팀을 구성하거나 교과전담교사를 활용하는 차원에서 운영되어져야 하겠고, 중등교사를 국민학교에 파견하는 것보다는 현 교과전담교사 활용을 통한 교과전담제 운영시도가 시급함을 시사하고 있다.;The purpose of this study is to survey and analyze the degree of recognition on the departmental system curriculum, it's managerial forms, and opinions about it among teachers of the elementary school, to provide with some basic material for constructing managerial guidelines for it practicable. Total 323 teachers from 11 schools in Seoul, Kyoungki and Incheon have been subjected for the questionnaire survey, and their trends in considerations according to variables their sex distinction, educational career experience of the system were analyzed upon frequency and percentage. The results are as follows: 1. The degree of recognition on the system: a. Of the total teachers who responded, those who are managing the system take 48.3% and those who are in the case take 51.7%, Larger part of answers upon the reason why they engage in it appeared 'because it is the policy of the school'-it means poor recognition of them upon the system, with regard to the necessity of the system, however, 84.3% of them responded as it should be operated-high recognition on the necessity of operating it. b. Recognitons upon the teachers who are taking the deparmental system of curriculum responded as it is only as alteration in the title, that is, from 'promoted status teacher.' c. it is operated, chiefly in the levels over 4th school year, in such a manner that teachers at the same school year organize a team within the limits of art and physical education curricula, or that present leachers of departmental system of curriculum are made use of. d. As for the merits or demerits in the operation of the system, in the aspect of class, positive answers took higher rates in the points such as the quality of class, the rate of preparation of tile taching instruments and the objectivity of assessment, while there appeared no significant difference in the aspects of children guridance and the connectivity among curriculum contents, but indicated as defects. 2. Opinions about desirable operational ways of the system: a. It is expected that the system will be instrumented after superior teachers in art and physical education are sucured and educational environments are equipped well enought. b. As for the school year where the system can be possibly and desirably managed, 'over 4th school year' appeared most highly expected. c. The curricula of art music and physical education are demanded to be managed by the system, and, as for the form of management, 50.9% responded to organizing teams among the same school year teachers and 32.8% appered to be in favor of making use of the teacher of departmental system of curriculum. d. In respect to the assistance from the level of the government, securing superior teachers in specific curricula, even distributing of them among schools, and also executing re-education classified by curricula of the present teachers are demanded. e. Present teachers of departmental system of curriculum are demanding to the assigned to any specific curriculum in accordance with the original purport of the system. To sum up about findings, followings are suggested the system of departmental system of curriculum in elementary school should be operated as soon as possible: it has to be managed in the level that some teamwork is conducted among the same school year teachers within the limits of art music and physical education curricula at the higher school years over 4th school rear or departmental teachers are made use of; trial of management of the ststem through making use of present departmental teachers rather then frunishing the elementary school with middle school teachers is urgently needed.
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