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교회학교 유아교육 프로그램의 비교분석

Title
교회학교 유아교육 프로그램의 비교분석
Other Titles
(A) Comparative analysis of the program of early childhood education in the church school
Authors
이선경
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
교회학교유아교육프로그램교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
본 연구는 1990년을 전후하여 개정된 교회학교 유아교육 프로그램중 다섯개 프로그램 (거듭난 생활, 말씀과 삶 , 유치부 공과, 성결한 삶, 어린이들을 자라게 하시는 하나님)을 비교분석한 것으로 각 프로그램의 강조하는 이론적 근거와 구성요소를 밝혀봄으로서 이들이 강조하려는 입장을 이해하며, 유아의 발달적 특징을 어느정도 고려하여 프로그램을 구성하였는지 살펴보려는데 그 목적을 두고 있다. 연구 내용은 다음과 같다. 1. 교회학교 유아교육 프로그램들의 이론적 근거 2. 교회학교 유아교육 프로그램들의 목적 및 목표 (명백성·범위·강조점), 그리고 내용에 있어서 유사점과 차이점 3. 교회학교 유아교육 프로그램들의 방법 (교수형식·교사역할·상호작용·일과·부모참여 및 환경)에 있어서 유사점과 차이점 연구결과는 다음과 갈다. 1. 이론적 근거에 있어서 「주일학교 사다리 공과: 거듭난 생활. 유치부」와 「주일학교 계단공과: 어린이들을 자라게 하시는 하나님. 유치부」는 정통주의 신학이론의 입장이며, 「교회학교 계단공과: 말씀과 삶. 유치부」는 신정통주의 신학이론의 입장에 근거하며, 「유치부 공과」는 사회문화 이론의 입장에 근거한다. 「교회학교 계단공과 Ⅱ: 성결한 삶. 유치부」는 어느 특정한 이론의 입장을 취하지 않는다. 2. 목적 및 목표에 있어서의 명백성은 「유치부 공과」를 제외한 4개의 프로그램이 모두 행동적 목표를 설정하며, 특히 「말씀과 삶」은 매과마다 구체적으로 행동적 목표를 설정한다. 목표의 범위는 5개 프로그램 모두 영적, 인격적, 사회적 영역을 포함한다. 강조점은 「거듭난 생활」과 「어린이들을 자라게 하시는 하나님」이 내용을 강조하고 나머지 3개는 경험을 강조한다. 프로그램 내용의 근원은 「거듭난 생활」과 「어린이들을 자라게 하시는 하나님」이 성경을 근원으로 하며, 나머지 3개는 일상생활 및 경험을 근원으로 한다. 내용의 배열은 「거듭난 생활」과 「어린이들을 자라게 하시는 하나님」이 성경을 기초로 논리적 배열을 하여 나머지 3개는 경험과 흥미를 기초로 심리적 배열을 하고 있다. 3. 프로그램의 방법에 있어서는 「유치부 공과」는 직접적 교수형식을 취하며 나머지 4개는 직접교수형식과 탐구학습 형식을 병행한다. 교사의 역할로는 학습진행자, 활동참여자가 모두 공통적이며 「말씀과 삶」은 환경조성의 역할이 주어지며 , 「성결한 삶」은 평가의 역할이 있다. 상호작용은 「말씀과 삶」, 「성결한 삶」이 어린이-어린이, 어린이-교사, 어린이-성령의 역할을 강조하며 , 「거듭난 생활」 「어린이들을 자라게 하시는 하나님 」은 어린이-교사, 어린이-성령을 강조하며, 「유치부 공과」는 어린이-어린이, 어린이-교사의 상호작용을 강조한다. 일과표는 「말씀과 삶」만이 명확한 일과와 시간비율을 함께 제시하며 나머지 4개는 구체적 일과를 제시하지 않으며 교사의 계획에 따라 융통성을 허용한다. 부모 참여는 「말씀과 삶」, 「어린이들을 자라게 하시는 하나님」만이 제시되어 있으며, 나머지 3개는 언급이 없으며, 환경조성은 「말씀과 삶」만이 제시되어 있으며, 나머지 4개는 환경조성에 대한 언급이 없다.;This study is a comparative analysis of the five program- the recalled life, the Bible and life, the kindergarten curriculum the holy life, and our God who cultures the children - among the church school kindergarten courses of it which were revised around the year of 1990 aims to see the points where they stand and pay emphases by revealing the theoretical bases and structual elements that the courses emphasize, and to understand to what extent regarding of developmental characters of children the courses were organized. The contents of study are as follows: 1. Theoretical bases of the program of early childhood education in the church school. 2. Points of similiarity or difference in their aim and end- obviousness, range and emphasizing point -, and content. 3 . Points of similiarity or difference in their methods - teaching mode, role of the teacher, interaction, daily schedule, parental participation and environment. Results from the study are as follows: 1. In theoretical basis, 'the Sunday school ladder course of study: recalled life. Kindergarten' and 'the Sunday school stair-course of study: our God who cultures the children. Kindergarten' stand on the theological theory of orthodoxy; 'the church school stair-course of study: Bible and Life. kindergarten' stands on the theological theory of neo-orthodoxy; 'the kindergarten course of study' stands on the theological theory of liberalism; and 'the church school stair course of study II holy life. Kindergarten' stands on no specific theory. 2. As for obviousness in the end and aim, all the four programs, except for 'the kindergarten course of study,' establish behavioral aims, and, especially, 'Bible and life' establishes the required aims concretly in every lesson. As for the range of aims, all the five programs include spiritual, personal and social dimensions. As for points of emphasis, 'the recalled life', and 'our God who cultures the children' emphasize content and the three remainder emphasize experience. As for the sourse of content of the curricula, 'the recalled life' and 'our God who cultures the children' takes it from the Bible, and the three remainder do it from everyday life and experience. As for arrangement of contents, 'the reclled life' and 'our God who cultures the children' take on some logical arrangement based on the Bible, and the three remainder show psychological arrangements based on experience and interest. 3 . In the method of the curricular, 'the kindergarten course of study'takes on a direct teaching method and the four remainder employ both direct teaching method and quest learning method in parallel. As for the role of the teacher, those as master of study and participator in activities are in common; in 'Bible and life,' that of environment construction is given; and, there is that of assessment in 'the holy life'. In interaction, 'Bible and life' and 'the holy life' emphasize the roles of child to child, child to teacher and child to Holy Spirit; 'the recalled life' and 'our God who cultures the children' emphasize those of child to teacher and child to Holy spirit; and, 'the kindergarten course of study' emphasizes those of child to child and child to teacher. As for the daily schedule, only 'Bible and life' suggests and obvious daily schedule and time ratios together, and the four remainder present no concrete schedule allowing of some flexibility in accordance to the teacher's planning. Parental participation is given only in 'Bible and life' and 'our God who cultures the children', and the three remainder show no statement upon it. And, as for environment construction, it is presented only in 'Bible and life,' and the four remainder have no remark upon it.
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