View : 18 Download: 0

자연교과 내용과 아동의 인지발달 수준간의 적합성 고찰

Title
자연교과 내용과 아동의 인지발달 수준간의 적합성 고찰
Other Titles
(A) STUDY ON THE RELEVANCE OF SCIENCE TEXTBOOK TO CHILDREN'S COGNITIVE LEVEL
Authors
한영신
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
자연교과아동인지발달수준
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
본 연구의 목적은 현행 국민학교 4학년 자연교과 내용수준이 국민학교 4학년 아동의 인지발달수준에 적합하게 구성되었는지의 여부를 고찰하려는데 있다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 국민학교 4학년 자연교과에서 다루고 있는 과학개념은 어떠한 과학기초개념형성을 요구하는가? 2. 국민학교 4학년 자연교과에서 과학개념형성을 위해 어떠한 학습방법으로 접근하고 있는가? 3. 자연교과에서 다루고 있는 과학개념과 학습방법은 국민학교 4학년 아동의 인지발달수준에 적합한가? 본 연구에서는 아동의 발달수준 및 발달개념과 현행자연과의 개요에 대해서 국내외 문헌을 통해 고찰하였다. 또 국민학교 4학년 자연교과 내용과 4학년 아동의 인지발달수준과의 적합성을 살펴보기 위해 Good이 제시한 「구체적·형식적 조작기에 습득되는 논리적 사고 유형의 개념 및 원리들」을 준거로 자연교과에서 주요 개념 형성을 위해 필요한 과학 기초개념을 추출하여, 이것을 개념획득 연령과 비교하였고, Piaget와 Inhelder의 논리적 사고유형 및 특징들을 토대로 과학교과 내용을 분석한 이원식, 이상온의 방법을 참고로 「구체적·형식적 형태의 접근 양식」을 만들어 학습접근 방법을 분석하였으며, 과학의 기초개념획득 연령과 학습접근양식에 따라 교과 내용수준을 판정하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 자연교과에서 다루고 있는 과학의 개념은 4학년 아동연령(9.10세)이후에 획득되는 과학의 기초개념을 많이 요구하고 있다. 2. 학습접근방법의 양식은 구체적형태의 접근방법이 많으며 특히 구체적형태 중에서도 구체적형태의 후기 수준의 학습접근 양식이 많이 다루어지고 있다. 3. 과학의 기초개념획득 연령과 학습 접근 양식에 따라 구분해 본 자연교과내용 수준은 4학년 아동의 인지발달수준보다 높은 것으로 나타났다. 따라서 보다 효율적인 학습이 되기 위해서는 교과내용의 선정 조직에 있어서 아동들의 인지발달수준에 대한 면밀한 검토가 요구되어지며 아동의 발달수준에 맞는 과학개념의 선정과 더불어 논리적인 사고증식을 위한 구체적 활동자료와 실제경험의 기회를 보다 많이 줄 수 있는 학습방법이 개발되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to investigate whether the content of the 4th grade science textbook is appropriately constructed to the level of the cognitive development of the children. Questions in the study are as follows: 1. What kind of the basic concept is demanded by the contents dealt in the 4th grade science textbook? 2. What method of learning procedure is employed for developing the concept of science in the 4th graders? 3. Is the content in the textbook relevant to the level of cognitive development of the 4th grade children? Concepts about children's development, their developmental stages and the outline of the science curriculum of elementary level were reviewed through literatures. Basic concepts of science necessary for a construction of the major concepts in the textbook were extracted by the criterior of "concepts and principles of the logical thought modes to be learned in the period of concrete and formal operation" that suggested by Good. These basic concepts were compared to ages of concept acquisition ; "approaching modes of concrete and formal shapes" were made to analyze the approaching methods in learning, on the reference of the method by Lee Won-Sik and Lee Shang-on who analyzed the content of the science curriculum on the basis of the modes and characteristics of logical thought by Piaget and Inhelder. The level of the content of the curriculum was judged according to the ages acquiring basic scientific concepts and the modes of approaching to learning. Conclusions from the study are as follows: 1. The concepts in the science textbook demand so much concepts of basic science which are to be acquired beyond the age of the 4th graders (9 or 10 years old). 2. Most modes of learning-approaching method take the methods of concrete form, and, especially among them, the modes of the level of the later period are dealt frequently. 3. The level of the content of the curriculum which was viewed as devided according to each basic scientific concept acquiring age and learning approaching mode appeared to be higher than the degree of cognitive development of the 4th graders. Therfore, if more efficient learning is desired, detailed considerations of children's level of cognitive development are required in selecting and constituting the curriculum contents, and such a learning method that may bring to the children more materials for concrete activities and more oopportunities of practical experiences for the increase of their logical thought should be developed, besides with selecting scienticfic concepts which are fit for the level of children's delvelopment.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE