View : 71 Download: 0

중국 연변의 고급 중학 생물 교과서와 국내 고등 학교 생물 교과서의 비교 분석적 연구

Title
중국 연변의 고급 중학 생물 교과서와 국내 고등 학교 생물 교과서의 비교 분석적 연구
Other Titles
(An) Analytical Study of the High Level Biology Textbooks in Yeonbeon with Respect of the Korean High School Biology Textbooks
Authors
이수자
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
중국 연변생물교과서고등학교생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순자
Abstract
In order to get an ideal biology curriculum for Korean high school biology education, which is suitable for the present times, the high level biology textbooks used by the brethren abroad in Yeonbeon, China and the Korean high school textbooks are analyzed and compared each other. The results of this study are ; 1. In the high level biology textbooks in Yeonbeon, themes are stressed mainly on ''genetic continuity", "structure & function", "organism & environment", and the level "indivisual" is especially emphasized. 2. The Korean high school biology textbooks concentrates on "structure & function", "genetic continuity", "variety & singleness", obviously stressing the level "molecular" and "indivisdual". 3. In the comparions between the high level biology textbooks in Yeonbeon, China and the Korean high school biology textbooks, each of the book's chapters are similar. However, the chapter of "The variety of organism" is omitted in the high level biology textbooks in Yeonbeon, which is in the Korean high school biology textbooks. Compared with Korean high school biology, Yeonbeon textbooks showed a brief, conceptionalized explanation which is based upon the result, and so the content of the biology textbooks. 4. In terms of using biological words between the high level biology textbooks in Yeonbeon and the Korean high school textbooks, Chinese characters are frequently used in Yeonbeon textbooks, while foreign languages are in Korean biology textbooks. 5. In analyzing and comparing the experiment in biology of both the textbooks, Yeonbeon textbooks have lower experiments than Korean textbooks every chapter. And Yeonbeon textbooks are so outcome-centered that the research process of biology learning is excluded.;시대적 상황에 부응하는 바람직한 생물 교육 과정을 준비하기 위한 한 방법으로 중국 연변 자치주의 교포들이 학습하는 고급 중학 생물 교과서와 국내 고등 학교 생물 교과서를 상호 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 중국 연변 고급 생물 교과서의 주제는 「유전적 연속성」이 가장 강조되고 「구조와 기능」, 「생물과 환경」순으로 강조되며 수준은 「개체」 수준이 가장 강조되어 있다. 2. 국내 고등 학교 생물 교과서의 주제는 「구조와 기능」, 「유전적 연속성」, 「다양성과 단일성」 순으로 강조되며 수준은 '분자'와 '개체' 수준의 강조가 뚜렷하다. 3. 중국 연변 고급 생물 교과서와 국내 생물 교과서의 단원별 비교에서 소개된 단원들은 유사하나 국내 교과서의 「생물의 다양성」 단원은 연변 교과서에 생략되어 있고 연변 생물 교과서가 국내 교과서에 비해 내용 설명이 간결한 개념 위주의 결과적 설명으로 생물 학습이 실생활에의 응용면에 중점을 두어 설명되어 있다. 4. 중국 연변 고급 생물 교과서와 국내 생물 교과서의 생물 용어 사용면에 있어 연변 교과서는 국내 교과서에 비해 한자어의 사용 빈도가 높고 국내 교과서는 연변 교과서 보다 외래어 사용 빈도가 높다. 5. 중국 연변 고급 생물 교과서와 국내 생물 교과서의 실험 내용 비교 분석에서 연변 교과서는 국내 교과서보다 단원별 실험 빈도가 낮으며 결과 중심적이어서 과학의 한 분야인 생물 학습의 탐구 과정이 배제되어 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE