View : 647 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金惠英-
dc.creator金惠英-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017857-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197118-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017857-
dc.description.abstract제5차 국어과 교육과정에서는 학생들의 언어 사용 기능 신장을 최대의 목표로 하고 국어과 교육에서 말하기/듣기 영역을 하나의 독립된 단원으로 설정하여 지도하게 되었다. 본 연구에서는 제5차 국어과 교육과정과 교과서, 교사용 지도서에서의 말하기/듣기 지도 체제를 분석한 후 그 결과를 조명 검토해 봄으로써 말하기/듣기 지도의 체계화를 이루어 보고자 하였다. 연구 결과 다음과 같은 사실을 추출해 낼 수 있었다. (1) 현행 국어과 교육과정에서 말하기/듣기 영역의 지도 목표 및 내용 체제는 반복 순환적 위계를 띠고 있으며 말하기 영역과 듣기 영역을 분리하여 지도 목표 및 내용을 제시하였다. 그 결과 말하기 영역의 경우 교육과정의 지도 내용이 교과서의 단원 학급 목표를 통해 비교적 충실히 반영되어 있으나 듣기 영역의 경우 잘 반영되어 있지 않았다. (2) 교과서의 단원 체제는 다섯 영역으로 구분하여 설정되어 있으며 총 96개 단원 중 언어 기능 영역이 58개 단원으로 절반이상을 차지하고 있었다. 그 중 말하기/듣기 단원은 14개이며 학년간에 큰 차이 없이 비슷한 내용과 활동이 반복되어 있었다. 또한 주요 지도 요소는 자신의 생각을 논리적으로 정확하게 표현하도록 하는 내용면으로 나타났다. (3) 교사용 지도서는 구체적인 지도 방법과 평가 체제가 갖추어지지 않아 효율적으로 활용하기에 미흡하며 참고 자료의 제시도 부족하였다. 따라서 다양한 지도 모형과 평가 예문, 풍부한 자료제공이 요망되며 더불어 시청각 자료의 개발 보급이 필요하다. (4) 교사들의 설문조사 결과 교사들은 말하기/듣기 교육의 중요성을 충분히 인식하고 있었으나 가장 지도하기 어려운 영역으로 꼽았다. 그 이유로는 지도 시간의 절대적인 부족, 과밀 학급과 학생들간의 능력 차이, 지도 자료의 미비, 평가사의 문제, 입시제도 등을 들었다.;The 5th Korean Education Course puts the extentional capabilities of language usages by students as its prime goal. It has also established the 'Speaking and Listening' branch as a singular independent field within the Korean Language Education Guidance. This research was done to attain a systematization of the Korean Language teaching process by analizing the 5th Korean Education Course, the text and the teacher's guidebook, and also by closely examining the results of the actual conditions in the educational field. The results of this research is as follows; First of all, the goal of guidance and the contents structure of the Language Education Course had been shown to have had a repeated cyclic hierarchy characteristic. It had also sepearted the speaking and listening section and had presented guidance aims and contents for these separate sections. The result was that: although the speaking section had relatively good results in reflecting the educational contents through the purpose of unit studies, the results for the listening section had been shown to have done quite poorly. Secondly, the unit structure of the text had been divided into five seperate fields while fifty-eight units out of the whole ninety-six, which is more than half, were of language capability units. Fourteen units consisted of 'Speaking and Listening' and, regardless of the grade differences, most of the contents and activities were similar and repeated. Also, the key element of guidance within the contents was for the students to express their thoughts logically and accurately. Third, the teachers' guidebook was lacking in tangible ways of teaching, and was not efficient for use, because it had no concrete evaluation structure. The guidebook also had an insufficient supply of reference data. Therefore various guidance models, examples of evaluation articles and abundant supply of material and data is desired. To add to this, the development and popularization of audio-visual materials is necessary. Lastly, refering to the teachers' questionaire results, teachers said that, although they absolutely knew the importance of 'Speaking and Listening' education, it was also the hardest section to teach. The reason for this, they said, were the time shortage in teaching, overpopulations of students and difference in individual capabilities, the deficiency of teaching references, problems concerning evaluations and, last but not least, the Enterance Examination System itself.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 3 C. 연구 방법 = 4 D. 선행 연구 분석 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 9 A. 말하기/듣기 지도의 개념 및 의의 = 9 B. 말하기/듣기 지도 요소 = 11 C. 말하기/듣기 지도 방법상의 원리 = 13 Ⅲ. 말하기/듣기 지도 체제 분석 = 15 A. 교육과정에서의 지도 체제 = 15 B. 교과서의 지도 체제 = 20 C. 교사용 지도서에서의 지도 체제 = 26 Ⅳ. 말하기/듣기 지도 실태 분석 = 31 Ⅴ. 말하기/듣기 지도 체제 및 실태 조명 = 55 A. 교육과정·교과서·교사용 지도서간의 조명 = 55 B. 교육과정·교과서·교사용 지도서와 교사들의 인식과의 조명 = 58 C. 교사들의 지도 실태에 대한 조명 = 61 Ⅵ. 결론 및 제언 = 63 참고문헌 = 67 부록 = 69 ABSTRACT = 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2807260 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중학교-
dc.subject국어과-
dc.subject말하기-
dc.subject듣기 지도-
dc.title중학교 국어과 말하기/듣기 지도의 체계화를 위한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Research on the Systematical Approch to Middle School Guidance in Teaching Korean Speaking and Listening Methods-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공한국어교육분야-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE