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社會科 統合敎育課程의 構成原理에 대한 考察

Title
社會科 統合敎育課程의 構成原理에 대한 考察
Other Titles
Studies on the basic principles of integrated curriculum in Social Studies
Authors
沈惠淑
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
사회과통합교육과정구성원리역사교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
권오정
Abstract
Integrated social studies are available for coping with progress of science and sudden change of society. Explosive increase of knowledge demands that social studies have to prepare a curriculum which integrate fundamental concepts, principle, and method of social science. Thus, we'd better look into the curriculum in order to settle the integrated curriculum of social studies in educational spots. This study is intended to prefect integration of social studies and to select contenets carefully. Therefore one of objects in this study is to confirm the necessity of integration by surveying results of the studies related to integration. And the other is to understand the present condition of integration by presenting integration models of social studies. We found the following from analysis of materials based on the objects. First, aim of social studies is to build civic qualities through correct understanding of society. We are living in very complicated and various organization and function. And then we have to choose integrate approach to understand them. Secondly, today's social studies are searching for integration through the muti-discriplinary or inter-disciplinary ways based on the products of studying the social science. Lastly, the social studies of middle school in Korea have seceded from original structure and characteristics and continued process of divisive dismantlement. They may have integration externally, but they follow divisive approach in terms of the scope. In sequences, there are lack of basic in theory. Also, in sequences, there are lack of basic in theory and not suitable for the interests of students and enlargement of experiences and intellectual developments.;科學의 발달, 社會의 급격한 變化에 대처하는데 統合 社會科는 보다 큰 成功의 가능성을 내포하고 있다. 知識의 폭발에 대응하기 위해 社會科에서는 社會科學의 基本的 槪念, 原理, 方法을 중심으로 統合的인 敎育過程의 준비가 요청되고 있다. 따라서 社會科 統合敎育過程을 우리의 敎育 現場에 정착화시키기 위한 새로운 통찰이 필요하다. 本 硏究는 불완전한 社會科 統合을 개선, 敎育內容의 정선을 기하려는 필요에 따라 社會科 統合에 관련된 연구결과를 검토함으로써 統合의 正當性을 확인하고, 先行 統合敎育過程의 諸 模型의 構成原理를 고찰함으로써 統合의 현주소를 파악하려는데 그 목적을 두었다. 이러한 목적에 입각하여 자료를 分析한 결과 다음과 같은 점들을 확인해 볼 수 있었다. 첫째, 社會科 敎育이란 올바른 社會認識을 통해 바람직한 市民的 資質 함양하는데 目的이 있다. 이때 우리가 삶을 영위하고 있는 사회는 複雜하고 다양한 構造와 機能을 가지고 있어 이를 科學的으로 認識하기 위해서는 單一 學問의 成果에 의존하기 보다는 統合的 接近을 必要로 한다. 둘째, 여러 다양한 統合方式 중에서 오늘날의 社會科에서는 社會科學의 硏究成果를 토대로 한 多學問的 또는 間學問的 방법으로 統合化를 모색하고 있다. 마지막으로, 한국의 中學校 社會科는 사회과의 統合的 特性과 무관하게 分科的 過程을 걸어왔음을 지적할 수 있다. 外形上으로는 統合을 指向하고 있으나, 실제의 내용구성에서는 종래의 分離的 接近法을 답습하고 있다. 내용의 배열에서도 이론적 근거가 부족하고 학생들의 관심 및 經驗의 확대와 지적 발달 수준에서 그 정당성을 찾기 힘들다.
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교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
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