View : 749 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이정환-
dc.contributor.author김인영-
dc.creator김인영-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:55Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017204-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197019-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017204-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to present desirable direction and type of organizational climate of kindergarten on the basis of analasis of organizational climate, commitment of teachers in kindergarten and relationships between two factors. The contents of this study are as follows: 1. How about organizational climate and commitment of teachers in kindergarten as a whole? 2. Are there differences in organizational climate of kindergarten according to establishment? 3. Are there differences in commitment of teachers according to variables? 4. Are there relationships between organizational climate and commitment of teachers in a kindergarten? A theoretical background was established in this study by reviewing the literatures related to characteristics and management of kindergarten according to establishment, concepts of organizational climate and commitment of teachers. The research method of this study was survey of questionnaire composed of two parts and generally called O.C.D.Q.(Organizational Climate Description Questionnaire) and O.C.Q.(Organizational Commitment Questionnaire). The original form of those questionnaires were designed by Halpin and Croft, and those questionnaires were modified considering Korean kindergarten in this study. The sampling size of this study was 234 kindergarten teachers from public, attached to schools and private kindergarten. Questionnaires were distributed to each kindergarten teachers by mail, and which collected were 165 (70.5%). The type of rating scale was Likert's type, and statistical method of this study was ANOVA. To get this statistical method, row data were analyzed by computer (SW:SAS). The results of analysis were as follows: 1. There were various types of organizational climate of kindergarten, and the degree of commitment of teachers in kindergarten was generally high. 2. There were significant differences in organizational climate of kindergarten according to establishment; The public kindergarten had all types of organizational climate and the degree of open organizational climate was high in attached to schools kindergarten whereas the degree of closed organizational climate was high in private kindergarten. 3. There were significant differences in commitment of teachers of kindergarten according to variables (establishment and size of kindergarten, and age, marriage, academic background, career, and position of teachers). 4. There were significant differences between organizational climate and commitment of teachers in kindergarten, especially the degree of commitment of teachers was high in open organizational climate than closed organizational climate.;1970년대 중반기에 들어서면서 유아교육의 필요성에 대한 관심이 급격히 증대되었고, 정부는 유아 교육 진흥책을 수립, 유아교육의 확대정책을 펴 왔다. 이로 인해 유치원의 양적 증대를 가져왔고, 여기에서 유아교육의 질적 관리문제가 대두되게 되었다. 이러한 질적 관리문제 중의 하나가 유치원의 분위기라고 할 수 있는 유치원 조직풍토와 교사의 헌신도 문제이다. 그러므로 본 연구는 유치원 고유의 성격인 유치원 조직풍토와 교사들이 얼마만큼 직무에 충실하며, 적극적인 자세를 취하고 있는가를 진단하는 교사의 헌신도 간의 관계가 어떠한 지를 알아봄으로써, 바람직한 유치원 조직풍토 형성과 그 방향을 알아보려는데 연구목적이 있다. 연구목적을 위한 내용으로는 첫째, 전체적으로 유치원 조직풍토 및 교사의 헌신도는 어떠한가? 둘째, 설립별로 유치원 조직풍토에서 차이가 있는가? 셋째, 교사의 헌신도는 변인별로 차이가 있는가? 넷째, 유치원 조직풍토와 교사의 헌신도 간에는 어떠한 관련이 있는가? 등이 포함되고 있다. 이러한 연구목적과 내용을 위하여, 본 연구에서는 국내외 참고문헌을 통하여 설립별 유치원의 특징과 운영방법, 조직풍토 및 헌신도 등에 대한 이론적 배경을 서술하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 Halpin과 Croft의 조직풍토측정설문지(O.C.D,Q.)와, 헌신도측정설문지(O.C.Q.)이며, 조사대상은 병설유치원과 부속유치원 및 사립유치원 69곳에 근무하고 있는 현직교사 234명으로, 이들에게 설문지를 우편으로 우송하였는데, 회수율은 57개원 165부로(70.5%) 그 중 150부만을 통계처리 하였다. 수집된 자료는 각 유치원 별로 평균점수를 내어 유치원 조직풍토를 진단한 후, 변인별 집단간 평균점을 산출하여 점수차를 비교하고 각 변인별로 F검증을 실시하였다. 이상의 조사연구에 의한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 조직풍토는 여러 유형으로 나왔으며, 교사의 헌신도는 높은 편이었다. 둘째, 설립에 따른 유치원 조직풍토는 유의한 차이가 있었는데, 부속유치원은 개방적 풍토가, 병설유치원과 사립유치원은 폐쇄적 풍토가 많은 것으로 나타났다. 셋째, 교사의 헌신도는 설립별, 규모, 연령, 결혼여부, 경력, 직급과는 유의한 차이가 있었고, 학력에서만 유의한 차이가 없었다. 넷째, 유치원 조직풍토와 교사의 헌신도 간에는 유의한 차이가 있었는데, 개방적인 풍토일 때 헌신도가 높은 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구문제 = 4 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 설립별 유치원의 특징 및 운영방법 = 6 B. 조직풍토 = 9 C. 헌신도 = 20 D. 선행연구 = 28 Ⅲ. 연구방법 = 30 A. 연구대상 = 30 B. 조사도구 = 31 C. 통계자료처리 = 34 Ⅳ. 연구결과 및 고찰 = 37 Ⅴ. 요약 및 결론 = 45 참고문헌 = 48 부록 = 52 ABSTRACT = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1866346 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유치원-
dc.subject조직풍토-
dc.subject교사-
dc.subject헌신도-
dc.subject유아교육-
dc.title유치원 조직풍토와 교사의 헌신도에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Organizational Climate and Commitment of Teachers in Kindergarten-
dc.format.page69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE