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수학교육에서 브라운웰(W.A.Brownell)의 유의미학습의 적용

Title
수학교육에서 브라운웰(W.A.Brownell)의 유의미학습의 적용
Other Titles
Application of Meaningful Learning of W.A. Brownell in the Mathematics Education
Authors
이문은
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
수학교육브라운웰Brownell유의미학습
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신현성
Abstract
현재 수학교육이 당면하고 있는 문제점은 대부분의 학생들이 수학을 어렵고 지루한 과목이라고 느끼고 있는 점이라 할 수 있다. 이러한 원인은 교과의 논리와 학생의 직관 또는 심리상태의 괴리에서 오는 것으로 보고 논리와 심리사이의 융합을 위한 하나의 아이디어를 제공하고 이러한 문제점을 타개할 하나의 방법론을 고찰해 보고자 하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구에서 밝히려는 문제는 수학적 개념, 알고리즘 지도에서 어떻게 하면 학생들의 인지표현 능력을 향상시킬 수 있는가? 하는 점과 활발한 교재연구를 바탕으로 한 교사들의 학습의미성 확보 방안을 탐구하는 것이다. 이러한 연구문제에 접근하기 위한 기본적인 틀로서 지식의 계통성과 체계성 그리고 교과의 성격을 반영하여 교과내용상의 관계를 중시하고 짜임새있는 계획을 강조하는 유의미학습을 통하여 살펴보고자 한다. 이상과 같은 연구목적의 달성을 위해서 본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하여 분석해 보았다. 1) 알고리즘을 강조한 기능학습에서 유의미학습을 위한 표현수단은 무엇인가? 2) 개념에서 유의미학습은 어떤 형태로 제시되는가? 3) 문제해결에서 유의미학습은 어떻게 나타내어 지는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 제2장에서는 브라운웰(W.A.Brownell)의 이론을 중심으로 유의미학습 이론을 소개하며, 제3장에서는 수학적 기능을 통한 유의미학습 이론을 분석해 보며, 제4장에서는 수학적 개념과 유의미학습, 발전학습 이론들을 살펴보며, 제5장에서는 문제해결을 통한 개념의 의미화를 조명하고, 제6장에서는 브리너(J.S.Bruner)의 구조주의 이론에 따라 수학적인 구조를 살펴보고 구조의 실제적인 모델을 제시해 보았다.;Nowadays, the problems of mathematics education is pointed that the most of the students think mathematics as boring subject. These causes were due to detach between logic of subject and student intuition or psychological situations. Therefore this study provides ideas for integrating between logic and psychology. The purpose of study researches methodology for solving problems. The problem-solving of this study is below. How does develope the student cognitive expression capacity in mathematical concept and algorithm also research the alternatives of teacher's learning meaningfulness based on subject study. The framework of this study is the meaningful learning. It reflects systematization of knowledge, characteristics of subjects, relation of subject contents and serious plan. To accomplish this study, I will analyze as follows: 1) What is instruments for meaningful learning in functional learning to emphasize algorithm? 2) How does provide meaningful learning in concept? 3) How does provide meaningful learning in problem solving. To solve above problems, chapter 2 introduce W. A. Brownell's meaningful learning theory, chapter 3 analyzes meaningful leaning theory centered mathematical functions. Chapter 4 research mathematical concepts, meaningful learning and discovery learning, chapter 5 illustrate meaningfulness of concept based on problem solving. And finally chapter 6 research mathematical structure based on functionalism theory of J. S . Bruner and represent practical models.
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