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고등학교 학생들의 초견시창능력 향상을 위한 실험연구

Title
고등학교 학생들의 초견시창능력 향상을 위한 실험연구
Other Titles
(An) Experimental Research for the Improvement of High School Students' Sight Singing Ability
Authors
임계순
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
초견시창능력고등학교학생향상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이홍수
Abstract
The purpose of this thesis was to find out the more desirable and effective teaching method of sight singing through the experimental research for the improvement of high school students' sight singing ability. The main content of this research was to determine which group is better in sight singing ability between a group taught on the basis of the materials provided systematically and a group taught in other way-not by systematical materials but by only a text book. In order to conduct this experiment, 228 students of the 1st grade of C High School were chosen as a research group and were pretested right after being entered the school in March. The content of the pretest consisted of rhythm sight singing, melody sight singing, melody ear training, and singing test. In the test method, rhythm sight singing and melody sight singing were tested individually in a separate room for the reliability of the test but melody ear training and singing test were done collectively in a classroom. The research group was unconditionally divided into two parts: one was the experimental grout and the other was the control group. These groups have been under the experimental treatment for 16 weeks in which they have been taught respectively with a difference in learning materials and teaching methods through regular classes twice a week. Next the research group was post-tested in the same content and method as those of pretest. T.Test method and Pearson Correlation Test were applied in order to examine whether or not the average gap regarding the development rate of each variable in each group was meaningful and what the relationship between each variable was like. As the result, conclusions were drawn as follows: First, the sight singing ability of the experimental group attaching importance to the logical thinking process of music on the basis of essential pulse and tonic in sight singing was higher than that of the control group depending on only a text-book. Second, the ear training ability of the experimental group attaching importance to the logical thinking process of music on the basis of essential pulse and tonic in sight singing was higher than that of the control group depending on only a text-book. Third, as the sight singing ability of the experimental group improved, the singing ability of the experimental group was much higher than that of the control group. Fourth, in interrelationship of sight singing ability, ear training ability, and singing ability of each group, the coefficient of correlation in each variable of the experimental group was higher than that of the control group. And the same in both groups, sight singing ability and ear training ability showed the highest relationship, next was the relationship of sight singing ability and singing ability, and the relationship of ear training ability and singing ability showed the lowest. In conclusion, in order to improve sight singing ability, students should be taught systematically and sequentially by Solffeggio learning method from elementary school and should be made to approach music gradually through the logical thinking process of music. For the purpose of this, systematic and sequential musical notations for sight singing should be included in the text-book form elementary school to high school. In teaching method, it is necessary that students should be taught pitch recall practice and ear training practice according to the degree of interval on the basis of rhythm learning, putting great emphasis on the concept of pulse.;본 연구는 고등학교 학생들의 초견시창능력의 향상을 위한 실험연구를 통하여 보다 바람직하고 효율적인 시창지도 방법을 모색 하려는 데에 그 목적이 있었다. 연구의 주된 내용은 고등학생들이 시창을 체계적으로 마련된 자료와 지도방법으로 학습할 경우에 그렇게 하지않은(기존의 교과서에만 의존한 학습)학생들보다 시창력이 크게 향상될것인가 하는 것이었다. 따라서 본 연구를 수행하기 위해 본 연구자가 근무하고 있는 서울 시내 C여자고등학교 1학년 학생 228명을 연구대상으로 3월입학후 곧 Pretest를 실시 하였다. 평가내용은 초견리듬시창 및 초견선율시창과 선율청음 및 가창평가를 실시 하였으며 평가방법은 리듬시창 및 선율시창은 평가의 신뢰도를 위해 개인별로 밀실에서 실시하였고 선율청음 및 가창평가는 집단별로 공개적으로 실시 하였다. 이어서 이들 연구대상을 아무런 조건없이 실험집단과 통제집단으로 나누어서 주2회 정규수업을 통해 집단별로 학습자료와 지도방법을 달리하여 16주간 시험처치 하였다. 그후 다시 Pretest와 같은 내용과 방법으로 Posttest하여 집단별로 각 변인의 향상률에 관한 평균차의 의미가 유의한가 또는 각변인간의 상관관계가 어떠한가를 T검증 방법과 Pearson Correlation검증으로 각각 통계처리하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 시창시에 악보를 보고 기본박과 으뜸음을 바탕으로 하는 음악 논리적 사고과정을 거친 실험집단의 시창능력이 그렇게하지 않은 (기존 교과서에만 의존한 학습) 통제집단 보다 시창능력이 높았다. 2. 시창시에 기본박과 으뜸음을 바탕으로 하는 음악논리적 사고과정을 거친 실험집단의 청음능력이 그렇게 하지않은 통계집단 보다 청음능력이 높았다. 3. 실험집단의 시창능력이 향상함에 따라 가창능력도 향상되어 통제집단의 가창능력보다 윌등히 향상되었다. 4. 집단별 시창능력 청음능력 가창능력의 상관관계 산출에서 실험집단이 통제집단보다 각 변인간의 상관계수가 높았다. 두 집단 공히 시창능력과 청음능력이 가장 높은 상관관계를 나타냈고 다음으로 높은 것이 시창능력과 가창능력의 관계이었으며 가장 낮은 것은 청음능력과 가창능력의 상관관계로 나타났다. 이와같이 초견시창능력 향상을 위해서는 초등교육에서부터 체계적이며 단계적인 솔페즈 학습이 실시되야하며 이러한 음악논리적 사고의 과정을 통해서 점차 음악에 접근시켜야 할 것이다. 이를 위해서는 초등교과서에서부터 단계적이며 체계적인 시창용 악보가 삽입되야 한다. 지도방법은 일정한 박의개념을 강조하는 리듬학습을 기초로하고 그위에 단계적인 음정의 도수에 따르는 음정훈련과 함께 청음훈련을 하는 것이 필요하다고 믿어진다.
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