View : 144 Download: 0

CAI에 대한 국제동향과 수학지도에서의 개발연구

Title
CAI에 대한 국제동향과 수학지도에서의 개발연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE INTERNATIONAL TENDENCY AND THE DEVELOPING MATHEMATICS INSTRUCTION IN CAI : COMPUTER ASSISTED INSTRUCTION
Authors
최분
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
국제동향수학지도CAI확률통계
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이영하
Abstract
The necessity of computer education is rapidly increased since the computer is going to be used in the society. As the use of computers in education is also enlarged, the development of education program for individual learning and group learning is more interested to many people. The purpose of this study was to review the educational programs which was done before and was to find for teaching the Mathematical Concepts and Problem Solving. The summary of this study was as follows : 1. It is studied that the definition of Problems and Problem Solving, the concept of CAI and the role of computers in Mathematics Education. 2. It is studied that the international tendency of CAI. 3. It is studied that the educational program for the group learning. The concept instruction models were given to Probability and Statistics as the example of Concepts and Problem Solving. For that, GW-BASIC language was used for computer Programming and IBN PC/AT as a computer.;앞으로 다가올 미래사회의 모든 분야에서 컴퓨터가 폭넓게 이용될 것이기 때문에 학교의 학습현장에서 컴퓨터 교육의 필요성이 더욱 절실히 요구 된다. 또한 컴퓨터가 교육에 있어서 보조 학습 도구로 이용 가능하게 받아 들여지면서 개별학습과 집단학습에 이용될 교육 프로그램 개발에 관심이 높아졌다. 본 연구에서는 다음과 같은 내용에 중점을 두었다. 1. 수학교육에서의 문제와 문제해결의 정의, C A I (Computer Assisted Instruction)에 대한 이론적 고찰과 수학교육에 있어서의 컴퓨터외 역할을 문헌연구를 통해 제시하였다. 2. 외국과 국내의 C A I 연구현황을 제시하였다. 3. 집단학습 모형으로 수학시간에 교사가 설명하고 보조적인 역할로 교육 프로그램을 제시하여 학생들의 이해를 돕는 모델을 개발 연구 하였다. 확률, 통계 단원을 중심으로 개념과 문제해결의 학습모델을 제시하였다. 본 연구에서는 컴퓨터 프로그램 언어로 GW-BASIC을 사용하였고, 컴퓨터로는 IBM PC/AT 호환기종을 선택하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE