View : 699 Download: 0

슈만의 현악4중주곡 op. 41, No.1 에 대한 연구

Title
슈만의 현악4중주곡 op. 41, No.1 에 대한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON STRING QUARTET, Op. 41, NO. 1 BY SCHUMANN
Authors
한규영
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
슈만현악4중주곡음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Robert Alexander Schumann(1810~1856)은 19세기 전반 까지에 걸쳐서 활약한 독일의 대표적인 작곡가로서, 낭만주의 실내악발전에 공헌 하였다. 낭만주의 시대의 실내악 양식은 슈만을 비롯한 슈베르트(1979~1828), 멘델스죤(1809~1847), 브라암스(1833~1897)와 같은 고전적 전통에 가까웠던 작곡가들에 의해 작곡됨으로써 발전되어 나갔다. 본 논문에서는 낭만주의 실내악 작품인 슈만의 현악4중중곡 op41, No 1을 분석 연구하여 이 곡에 나타난 슈만의 자곡기법의 특징과 그의 실내악 일반의 특징을 살펴보았다. 슈만의 현악4중주곡 op.41, No.1의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전 곡은 4악장으로 되어 있으며, 제1악장은 소나타 형식, 제2악장은 스케르쪼(론도형식), 제 3악장은 A A' A"의 3분형식 제 4악장은 A B A' coda로 이루어지는 3부형식이다. 이 곡에서는 제2장악장인 스케르쪼 복합 3부형식이 아닌 론도 형식으로 쓰여졌고 또 제4악장이 소나타 형식이 아닌 3분형식으로 되어 있는 점이 특이하다. 둘째, 전 곡을 통하여 낭만주의적인 요소와 고전주의전인 요소가 함께 나타나고 있다. 낭만주의적인 요소로써는 조성 구조에 있어 제4장악이 조에서 시작하여 장조로 끝나고 있다는 점과 Cyclic form(순환형식) 다양한 변화화음, 장조와 단조의 급격한 조성 대비등이 나타난다. 고전주의전인 요소로써는 각 성부간에 대위법적인 진행, 모방기법(canon)등이 악곡 전반에 나타나있다. 이외에도 일정한 선율형의 반복진행, 동행진행 등이 전 악장을 통해 두드러지게 나타나고, 이러한 반복 형태는 리듬에서도 적용되어 분산화음, 당김음등이 중요하게 사용되면서 계속 변형, 반복된다. 또한 조성에 있어서는 3도나 5도 관계조의 전조가 많이 나타난다. 이상의 같은 특징들은 슈만의 고전과 낭만의 모습을 나타내주고 있다.;Robert Alexander Schumann (1810-1856) is a major German composer who contributed to Romantic chamber music with Mendelssohn, Schubert and Brahms. This thesis is an analytical study on String Quartet, Op. 41, No.1 to understand the classic and romantic in Schumann. The procedure of study is to describe characteristics of Schumann's chamber music works first, and then to analyse Op. 41 No.1 in detail, and to compare it with general characteristics of his chamber music works. String Quartet, Op. 41 No.1, is the only Schumann's string quartet and shows his classic-romantic features. It consists of four movements, the first is in, sonata form, the second is in scherzo form, the third is AA'A'' ternary form and the fourth is ABA' coda ternary form. Special features in regard to forms are as follows. First, Rondo form instead of ternary form is used in the second movement, and the fourth movement is ternary form instead of sonata form. Second, the idea of cyclic form characteristic of romantic period is utilized in this work, and the final movement starts with a minor key, finishes with a major key. Third, through out the whole piece chromatic harmony, frequent modulations, uncertain keys, nonharmonic tones are used freely. Forth, on the whole, dominant 7th, diminished 7th, 9th, altered chords are often used, and in the development of the first movement modulation to dominant key appears many times. In conclusion, afore mentioned special features show Schumann's classic-romantic characteristics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE