View : 20 Download: 0

小集團 指導를 通한 學習習慣과 學業成就度에 關한 一硏究

Title
小集團 指導를 通한 學習習慣과 學業成就度에 關한 一硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE STUDY HABIT AND STUDY ACHIVEMENT THROUGH COUNSELING OF SMALL GROUP
Authors
金玉九
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
학습습관학업성취도소집단교육심리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
전찬화
Abstract
The principal subject of students is learning. There are several factors in the student's success of studies. Among them, the study skill and the study habit are factors that can be changed easily. In this study, we intend to develop the learning counseling program which is suitable for high school student's level through the preceding study. We try to investigate the effects of study habit and study achivement as the developed program is practiced to students. For this study, we take the study object the fresh-men, wanted the study counseling voluntarily, at "s" high school located in seoul, Korea. The experimental group and the control group consist of five students each among the students at random. Experimental group students received 90-minute-counseling once a week, which lasted for ten weeks. Experimental group had tested the study habits survey before and after the counseling. But at the same time, the control group tested only the study habits survey instead of counseling. In order to investigate the change of study achivement, we referred the records of first and second intermediate examination. The results of this study are as follows : (1) Students who participated in study counseling showed the positive change in their study habits. (2) Students who participated in study counseling showed somewhat positive change in their records of examinations. (3) The small group counseling is regarded as an effective method helping the desirable study habit formation.;擧生의 주요과제는 學習이며,學生의 學業成就에는 여러가지 要因이 있다. 그 중에서 學習技術 및 學習習慣은 무엇보다 비교적 쉽게 변화 시킬 수 있는 요인이다. 本硏究는 先行硏究를 토대로해서 高等學生들의 수준에 적절한 學習相談프로그램을 개발하는데 있다. 또 개발한 프로그램을 학생들에게 실시했을때 學習習慣과 學業成就에 미치는 효과를 알아보려는 것이다. 本硏究의 實驗대상은 서울시내의 S고등학교 1학년 학생들로서 學習相談에 자진해서 희망한 學生들중 무작위로 實驗集團5명 統制集團5명으로 구성했다. 實驗集團에 대해서 매주 1회씩 10회의 學習相談을 실시했으며, 1회의 상담시간은 90분으로 하였다. 實驗集團은 學習相談 실시前後에 學習習慣檢査를 실시하고, 統制集團에 대해서는 學習相談을 하지 않고 實驗集團과 동일한 시기에 學習習慣檢査를 실시하였다. 學業成就의 변화를 알아보기 위해서 實驗前後에 실시한 1학기 중간고사와 2학기중간고사의 성적을 참고하였다. 위와 같은 절차와 방법으로 이루어진 본연구에서 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 學習相談에 참가한 학생은 學習習慣과 學業成就에서 의미있는 변화가 나타났다. 2. 바람직한 學習習慣形成과 學業成就를 돕는 방법으로 小集團 지도가 유효하다고 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE