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鄕校의 敎育的 機能에 관한 一硏究

Title
鄕校의 敎育的 機能에 관한 一硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE EDUCATIONAL FUNCTION OF HYANGKYO
Authors
신묘현
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
향교교육기능교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정세화
Abstract
향교는 고려중기로부터 설립되기 시작하여 조선초기에 전국에 확대, 보급되었던 官學을 의미하며, 중앙의 성균관의 축소형으로 文廟 와 明倫堂및 兩齊를 두어 敎育과 祭享의 두 가지 기능을 수행하였고, 오늘날까지 지방에 잔존하고 있는 지방교육기관을 의미한다. 조선초기의 향교는 중앙집권체제의 강화를 위해 지방의 인재육성과 지방민의 교화 및 民風의 순화라는 두 가지 목적을 가지고 장려되었다. 그러나 조선중엽이후 지방의 인재육성이라는 목적은 사실상 무의미해지고 지방민의 교화 및 민풍순화의 역할만 담당해 왔다. 본 연구의 목적은 지방의 인재육성을 형식교육적 기능으로, 지방민의 교화 및 민풍의 순화를 사회교육적 기능으로 연결시켜서 그 성격과 역사적 추이를 살펴보고자 하며, 역사가 오래되고 향교의 규모가 크며 유교의식이 강한 진주향교를 중심으로 오늘날까지 계속되고 있는 사회교육적 기능을 고찰해 보고자 하는 것이다. 이를 위한 방법은 문헌연구와 참여관찰에 의해 이루어졌다, 연구의 내용 및 과정은 다음과 같다. 제 2장에서는 향교의 성립으로부터 그 전개과정을 살펴보고, 향교가 교육적인 기능을 했던 고려, 조선의 學制 속에서 어떠한 위치를 차지하고 있었는가를 살펴보았다. 제 3장에서는 형식교육적 의미의 교육적 기능을 살펴보고, 조선 중엽이후 이러한 교육적 기능이 쇠퇴하게 된 배경을 고찰해 보았다. 제 4장에서는 사회교육적 의미의 교육적 기능을 살펴보고, 현재에까지 사회교육적 기능을 하고 있는 하나의 예로서 진주향교를 구체적으로 고찰해 보았다. 제 5장에서는 본문의 내용을 요약하면서 우리나라 교육사 속에서의 향교의 위상과 의의를 찾아보고자 하였다. 향교의 교육적 기능이 조선중엽이후 쇠퇴해졌다고는 하나 유교문화의 보편화에 기여했고, 祭享 을 중심으로 한 사회 교육적인 기능은 조선후기를 거쳐 오늘날에 이르기까지 부분적으로 지속되어 오면서 전통문화의 보존, 소개, 보급 및 발전에 일익을 담당하고 있다. 특히 진주향교에 대한 참여관찰을 통하여 영남지방에 뿌리깊게 보존되어 있는 儒敎的 價値觀과 生活意識이 향교를 구심점으로 한 지방민들의 공동체적 삶의 터전에서 연유하고 있음이 밝혀졌다. 이러한 의미에서도 향교는 전통사회의 소멸된 교육제도의 무의미한 흔적만은 아닌 현대교육사적 의의를 갖는 것으로 보인다. 다만 儒敎祭享 의 형태로 남아있는 향교의 사회교육적 위상이 전통문화와 가치의 보존 및 계승이라는 측면에서는 긍정적이나, 진보 발전하는 사회변화에 역기능적 작용을 할 수도 있다는 측면에서는 부정적이라는 점에서 앞으로 향교의 존재 의의가 새롭게 모색되고 정립되어야 할 것으로 생각되며, 향교의 현재적 기능의 활용방안도 연구되어야 할 것이다.;Hyangkyo is the government school which was established in the middle of Koryo Dynasty and spread throughout the country in the beginning of Chosun Dynasty. It was the provincial educational sy-stem which was abridged form of SungKyunKwan of the central gove-rnment, and performed the two functions, the function of formal education and that of religious service. It still remains in the provinces until now. In the beginning of Chosun Dynasty, Hangkyo was recommended for the strengthening of the central government system with the purpose of upbringing the talented provincials and the purpose of enlightening the country people and refining the public morals. But after the middle of Chosun Dynasty, as a matter of fact , the former was not kept successfully and only the latter was existent The purpose of this paper is to survey the character and the historical changes of Hyangkyo by relating its purpose of upbring-ing the talented provincials to the function of formal education, and the purpose of enlightening the country people and refining the public morals to that of social education ; to survey its social educational function, which is still going on, by taking Chinju Hyangkyo a s an example, which is famous for the strong confuci-anism and its large scale and its long tradition. And for the method of this survey the study of documents and the participation in observation were selected. The content and the process of this survey is as followings ; In chapter 2 , the establishment and development of Hyangkyo and its status in the educational system of Koryo and Chosun Dynasty were treated. In chapter 3 , the educational function of Hyangkyo in the aspect of formal education and the backgrounds of its weakening were studied. In chapter 4 , the educational function of Hyangkyo in the aspect of social education was dealt with and Chinju Hyangkyo was Chosun as a concrete example for performing the social educational function till now. In chapter 5 , with the summarizing of this survey, Itried to find out the meaning and the status of Hyangkyo in the history of Education in Korea. It is said that the educational function of Hyangkyo is now weakening, but the fact must be acknowledged that it contributed to the spreading of Confucian culture and has played an important part in the preservation, introduction, spreading and development of the traditional culture through its social educational function which is performed mainly by religious services. Especially through the observation of Chinju Hyangkyo, it was found out that the deep-rooted Confucian ideas and Confucian way of life in Young-nam Province still remains in the comnunal life of the provin-cials where Hyangkyo takes up the center. In this sense, Hyangkyo seems to take an improtant position in the history of modern education, not to be a mear meaningless rema-ins of the disappeared educational system of the traditional soc-iety. In the aspect of the contribution to the preservation and succession of the traditional culture, the social educational fun-ction of Hyangkyo which remains in the form of the Confucian religious services can be evaluated positively, but it has also negative aspects in its possibility of being an obstacle in the repidly progressing and developing society. Therefore the meaning of Hyangkyo should be looked over and established, and the way to make the most of its present function must be studied.
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