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한국 유선방송의 기본육성정책에 관한 고찰

Title
한국 유선방송의 기본육성정책에 관한 고찰
Other Titles
(A) Study on the Basic Policy of Cable Television in Korea
Authors
이유숙
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
한국 유선방송기본육성정책유선방송정책유선방송
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안광식
Abstract
유선방송은 현대 뉴미디어중에서도 그 파급효과가 가장 큰 매체로서 많은 국가들에 의해 적극적으로 추진되고 있다. 우리나라도 기존방송의 재전송을 위한 유선방송은 일찍 시작되었으나 체계적인 법적, 제도적 장치의 미비로 낙후한 시설을 지닌 영세한 사업자의 난립을 초래하였다. 오래전부터 종합유선방송의 설립은 그 시기가 문제일 뿐 기정사실로 받아들여지는 분위기속에서 1980년대에 들어서면서 이 분야에 대한 활발한 연구와 논의가 진행되어 왔는데, 최근 체신부가 강남지역을 대상으로 시험운영할 방침이라고 밝혀 본격적인 유선방송의 도래는 보다 구체화되고 있다. 따라서 본격적인 유선방송의 도입을 눈앞에 두고 있는 현시점에서 이에 따른 사회충격의 감소와 적합한 수용을 위해서 충분한 정책수립에 따른 연구가 선행되어야 한다. 그러므로 본 연구는 한국 유선방송정책의 방향을 모색해 볼 목적으로 언론자유의 기본이념하에서 규제완화정책을 통해 유선방송의 기본정책을 설정, 이를 적극적으로 추진하고 있는 선진국들의 사례를 살펴보고, 우리나라의 수용여건을 평가하기 위해 국내 유선방송현황 및 그 관계법규인 유선방송관리법을 살펴 보았다. 또한 지방자치제를 앞두고 지방매체로서의 가능성을 타진해 보기위해 비교적 지역적 특성을 살린 유선방송사업이 행해지는 온양지역의 실태를 분석해 보앞다. 그리고 국내 유선방송의 육성정책방향을 설정해 봄으로써 유선방송의 특성을 잘 살리면서 우리나라에 적합한 제도적 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구가 제시한 한국 유선방송의 육성정책방안은 다음과 같다. 첫째, 전기통신공사를 포함한 민간기업들이 자유롭게 참여하는 공민영합작체제의 유선망 사업구조가 바람직하다. 둘째, 유선방송사업의 허가 및 규제는 기존의 정부에서 벗어나 지방자치단체 및 각종 집단들의 참여가 보장되는 유선방송위원회와 같은 기구를 설립하여 그 업무를 전담시킨다. 셋째, 정부의 세제·재정상의 특혜가 주어져야 하며 지역광고의 효율성을 살린 광고방송이 허용되어야 한다. 넷째, 유선방송관리법이 조속히 개정되어 종합유선방송이 채택되고 다양한 내용의 전문채널화가 이루어져야 한다. 또한 공중의 이익을 보장할 수 있는 공중의 접근권이 정착할 수 있도록 악세스채널을 의무적으로 규정해야 한다.;Being one of the most effective new media, cable television is driven aggressively by many countries of the western world. Although cable television in Korea began relatively early in order to rerun to existing programs, the lack of the institutionalized and legal system unfortunately yielded numerous poorly equipped companies. Now that the introduction of the mordern version of the cable television is close at hand based on the recent announcement of the Ministry of Communication, there should be a sufficient study about the organizing policy in order to minimize the social shock and to accomodate a better system. Therefore in this study, the author has tried postulate the plausible supporting policy of cable television under the significant change in the freedom of the press and the liberation of various restrictions to seek for the right direction of improving Korean cable television. For this, the author has observed some examples of several advanced contries, and also examined the current status of Korean cable television in order to estimate it's possible capacity. And the author has tried to propose an institutionalized device which fits the Korean situation by establishing a fundamental direction for Korean cable television. The author would like to suggest a fundamental policy for the Korean cable television concerning the financial and factual aspect, and the structure of the cable company and management of the cable television. The following can be summarized as several aspect; Firstly, in the structure of the cable television, it is desirable to have a public-private joint venture enterprise, where private companies including electrics and telecommunication authority can join freely. Secondly, the license and supervision of cable television business should free itself from the governmental monopoly to establish a cable television committee which will guarantee the participation of various private organizations. Thirdly, the author would suggest special financial and taxational privilege from the government, and it should be allowed to has a advertisement broadcast which can effectively support the local commercial. Fourthly, the cable television's administrative law should be established at the earlest possible moment, and the proper cable television system should be chosen for the variety of the specialized channel. Also the access channel should be guarranteed in order to establish the public right to access which can support public benefit.
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