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Wolfgang Amadeus Mozart의 합창음악에 관한 고찰

Title
Wolfgang Amadeus Mozart의 합창음악에 관한 고찰
Other Titles
(A) STUDY ON THE CHORAL MUSIC OF MOZART : Focused on Comparison-Analysis of C minor mass and Davidde Penitente
Authors
이신옥
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
AmadeusMozart합창음악C minor mass
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원성희
Abstract
The Choral music of Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) are not well known to the public except for a few examples. His activities in choral music, from an historical church music standpoint, are divided into two periods, i.e. Salzburg period and Wien Period. In Salzburg, where he was born, a lot of choral music was composed for the traditional service of the Roman Catholic church, but after moving to Wien they showed a big change into pure and personal religious music. In Mozart's choral works, Masses occupy the greater part of them and Litanies, Cantatas, Vespers, Requiem and short church works belong to them. In the keys of these works, C Major appears very frequently and the four-part chorus is most often used. Melodically, the harmonic technique was used in the first period, but in the later ported, contrapuntal technique is frequently visible. This study was aimed at considering the general characteristics of Mozait's Choral music. The writer analyzed and compared his C minor mass (K427) which is one of the greatest works of the Wien period, and Davidde Penitente (K469) composed by using mainly the music of that mass. C minor mass largely consists of 5 movements, and Davidde Penitente is composed of 10 movements, including 8 movements which utilized the music of the "Kyrie" and the "Gloria" from the mass, plus two arias to new melodies. These two works present different aspects to the early choral music of the Salzburg period, that is. the largeness of their scope and the shift to the minor key which is predominant ,in these eight-part choruses. These two works are a little different from eachother in rhythm because of using a different language. But through out the works, the overall melody is very similar. As a result of comparing the C minor mass with Davidde Penitente, even though they have non-church factors, they have religious aspects which give a sufficient meaning in understanding Mozart's choral music.;wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791)의 합창음악은 몇 곡을 제외하고는 일반인에게 널리 알려져 있지 않다. 그의 합창작품 활동은 교회음악사적으로 짤즈부르그 (Salzburg) 시대와 빈(Wien) 시대로 크게 나뉜다. 그의 출생지인 짤즈부르그에서는 전통 카톨릭 전례를 목적으로 한 음악을 많이 작곡하였고, 빈으로 이주하여서는 순수하고도 주관적인 종교음악 형태로 변화하고 있다. Mozart의 합창작품은 Mass가 가장 많은 수를 차지하고, Litaniae, Cantata, Vesperae, Requiem, 짧은 교회음악 작품들이 있다. 이들 작품은 조성에 있어서 C Major가 많이 나타나며, 성부구성에 있어서는 4성부 합창이 주류를 이룬다. 선율에 있어서는 전반기의 화성적 기법으로 부터 후반기에 와서는 대위법적 기법이 많이 나타나고 있다. 본 연구에서는 Mozart 합창음악의 전반적인 특징을 고찰하려는 의도에서 빈 시대의 대표작중 하나인 C minor mass(K427)와 그 선율을 유용해 작곡되어진 Davidde Penitente(K469)를 비교분석 하였다. C minor mass는 크게 5곡으로 이루어져 있고. Davidde Penitente는 그 mass로부터 제1곡 Kyrie와 제2곡 Gloria의 선율을 이용한 8곡과 새로운 선율로 작곡되어진 2곡의 Aria를 포함하여 10곡으로 되어있다. 두 작품은 짤즈부르그에서 작곡되어진 이전의 합창음악과는 다른 양상을 보이고 있는데, 8성부 합창이라는 방대한 규모와 조성에 있어서 주류를 이루는 minor의 움직임이 바로 그것을 설명해 주고 있다. 양식에 있어서는 Homophonic Style과 Polyphonic Style이 함께 나타나고 있다. 두 작품은 선율을 유용한 부분에 있어서 각기 다른 언어의 사용으로 근소한 리듬의 차이를 보이고 있지만, 전체적 선율선은 서로 다를 바가 없다고 본다. C minor mass와 Davidde Penitente를 비교분석한 결과, 비교회적 요소를 갖고 있기는 하지만 종교적인 내용을 포함하고 있다는 측면에서 볼 때에 Mozart 합창음악의 세계를 이해하는데 충분한 의미를 주고 있다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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