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정신지체아동과 정상아동의 공간관계용어 발달에 관한 비교연구

Title
정신지체아동과 정상아동의 공간관계용어 발달에 관한 비교연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY ON THE DEVELOPMENT OF SPATIAL RELATIONAL TERMS BETWEEN NORMAL AND MENTALLY RETARDED CHILDREN : 'TOP' 'BOTTOM' 'FRONT', AND 'BACK'
Authors
전현수
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
정신지체아동정상아동공간관계용어발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승환
Abstract
This study is a comparative research on the development of spatial relational terms in Korean between normal and educable mentally retarded children (EMR). The purpose of the study was to compare the patterns of differences shown in the developmental 'spatial relational term between the two groups. Four spatial terms were studied: 'top,' 'bottom,' 'front,' for each mental age of three, four, and five years. The statistical tests of ANOVA with repeated measures and t-test at the significance level of .05 were used for the interpretations of the results. The results of the present study can be summarized as follows : 1. The order of development of the spatial terms was found to be 'top,' 'botton,' 'back,' and 'front.' 2. Mental age (MA) was significantly related with the acquired score for EMR children. 3. Significant differences were found in the production and comprehension of spatial terms for both groups, that is, the comprehension level was closely correlated with the production level. 4. Significant differences were also found between the featured reference condition arid non-featured reference condition in both groups. 5. EMR's were retarded a year or two in cognitive-language ability compared with the normal children. 6. EMR's showed a far more variety of error types than did the normal children.;공간관계용어에 대한 연구는 아동이 공간 속에서 지각한 것을 언어를 통하여 어떻게 이해하고 표출하는가를 밝히는 데에 기여하고 있다. 본 연구는 정상아동과 정신지체아동의 공간관계용어 발달에 대한 비교를 통하여, 정상아동과 정신지체아동 두 집단 간에 공간관계용어 습득 유형 및 차이점을 밝히려고 하였다. 아울러 밝혀진 사실을 토대로 정신지체아동을 위한 언어교육의 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구에서 선택한 공간관계용어는 ‘위’ 와 ‘아래’, ‘앞’과‘뒤’의 네 낱말이다. 연구의 대상 아동은 정신연령이 3, 4 및 5세인 정상아동 30명과 정신지체아동 30명이다. 검사도구는 위치가 분명히 나타나 있는 (Featured) I조건의 실물 5개와 위치가 분명히 나타나 있지 않는 (Non-featured) Ⅱ조건의 실물5개로, 모두 10개의 실물을 사용하였다. 검사방법은 이해와 산출로 나누어 개별적으로 실시하였다. 결과에 대한 통계처리는 반복 측정 ANOVA와 t검증 및 상관 관계 분석을 이용하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 정상아동과 정신지체아동의 공간관계용어 발달순서에는 유의한 상관이 있었다. 두 집단 모두 이해와 산출에서 ‘위’, ‘아래’, ‘뒤’와‘앞’의 순으로 나타났다. 2. 정신연령에 따른 공간관계용어 습득정도는 정상아동과 정신지체아동에 있어서 차이가 있었다. 이해와 산출에서 정상아동은 정신연령에 따라 공간관계용어 습득이 증가하지 않았으나, 정신지체아동은 정신연령에 따라 증가하였다. 3. 이해 및 산출에 따른 공간관계용어의 습득정도는 정상아동과 정신지체아동에게 있어서 차이가 있었는데, 두 집단 모두 이해의 수준이 높을수록 산출의 수준도 높았다. 4. 참조조건에 따른 공간관계용어의 습득정도에서는 정상아동의 이해와 정신지체아동의 산출에서 차이가 있었다. 5. 정신지체아동의 인지와 언어차이는 1년에서 2년 정도로 나타났다. 6. 정상아동과 정신지체아동의 공간관계용어 산출에 있어서 오류유형에 차이가 있었는데, 정신지체아동의 오류유형이 정상아동에 비해 다양하게 나타났다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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