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社會階層과 學父母의 敎育的 期待와의 關聯性에 관한 硏究

Title
社會階層과 學父母의 敎育的 期待와의 關聯性에 관한 硏究
Other Titles
(AN) EMPIRICAL STUDY ON PARENTS' EDUCATIONAL EXPECTATIONS OF BY SOCIAL CLASS
Authors
金延華
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
사회계층학부모교육적 기대관련성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주요원
Abstract
現代社會의 構造的 特性은 社曾的 地位上昇에 敎育의 役割을 점점 가중시키고 있다. 그러나,敎育 특히 學校敎有을 많이 받기 위해서는 많은 경제적 투자가 필요할 뿐만 아니라 또한 父母의 關心과 激勵등이 필요하기 때문에 學校敎育은 父母가 속해 있는 家庭의 社會·經濟的 階層과 밀접한 관련을 가지고 있다. 따라서 本 硏究는 學生의 敎育的 成就에 영향을 미치는 學父母의 敎育的約 期待가 階層에 따라 어떻게 나타나는 가를 分析하고자 한다. 本 硏究의 目的을 달성하기 위하여 1) 進學에 대한 期待, 2) 學業成就에 대한 期待 3) 職業選擇에 대한 期待 4) 敎育을 통한 階層的 移動에 대한 견해 5) 學校에 대한 期待 및 關心度등 다섯가지가 구체적으로 다루어진다. 위와 같은 問題들을 分析하기 위해 本 硏究는 實證的 調査 方法을 채택하였으며, 階層別로 본 學父母의 敎育的 期待의 實態는 質問紙를 통하여 調査하였다. 硏究對象을 선정함에 있어서는 서울시내 거주 學父母의 祉會階層을 가급적 고르게 대표할 수 있도록 우선 階層地域을 3곳 선정하여 (上流地域, 中流地域, 下流地域) 그 地域에 위치한 中學校들 가운데 2개교에서 각각 1學級씩 無作爲抽出(Random Sampling) 하였다. 質問紙 345부를 學生을 통하여 學父母께 전달되어 應答토록한 結果 317부가 회수되었고, 이중에서 유효한 293부만이 本 硏究의 資料로 分析되었다. 本 硏究의 結果는 다음과 같다. 1) 社會階層이 높을수록 父母가 期待하는 子女의 進學年限이 높았고, 모든 階層이 딸보다는 아들에 대한 進學期待가 컸는데, 이러한 경향은 하층에서 더 심하게 나타났다. 이와같은 이유는 전통적인 남존여비의 思考方式과 더불어 經濟的 여건의 제한으로 인하여 딸의 進學에 差別을 하는 複數的 要因이 되고 있기 때문이다. 2) 각 階層의 學父母들은 子女의 學習不振의 원인을 學生自身의 努力 부족(學生의 成就의욕의 問題)보다는 家庭의 責任(家庭經濟의 곤란, 缺損 家庭의 間題, 家庭의 바람직하지 못한 學習環境)을 더 중요한 要因이라 보고 있으며 環境的 要因을 중요시하고 있는 것으로 나타났다. 3)社曾階層과 職業選擇에 대한 期待에서는 階層간에 뚜렷한 差異는 별로 없으나, 다소나마 알 수 있는 것은 中上層의 學父母들은 子女들이 장차 專門職, 管理職을 갖기를 顧하는 비율이 높고, 下層에서는 그 비율이 낮다. 4)大部分의 學父母들은 敎育을 통한 階層的 移動에 대해 높은 정도의 확신을 가지고 있다. 이는 오늘날과 같이 機能的으로 分化된 産業 社會에서는 敎育의 정도는 職業의 정도를 결정하게 되고 더 나아가 收入의 정도까지 결정하게 되는 까닭에 결국 얼마나 어떤 敎育을 받았는가는 어떤 종류의 어떤 社會的 地位에 머무를 것인가를 결정해 주기 때문이라고 본다. 5)學校 敎師에 대한 認識에 있어서는 中上層보다는 下層의 學父母들이 自己들 家庭이 빈곤하여 학교의 교사들이 自己 子女에게 關心을 안 보이는 것 같다고 생각하는 경향이 있으며.또한 下層 父母들은 父母가 敎師와 접촉이 없어서 학교의 교사들이 自已 子女에게 無關心하다고에 과반수 이상이 反應을 보이고 있어 그들은 自身이 속해 있는 社會·經濟的 地位와 家庭의 經濟的 사정으로 인해 형편상 學校敎師에 대한 無關心할 수 밖에 없는 상황이 그들 子女와 敎師와의 관계에 바람직하지 못한 영향을 주고 있다고 인식하는 것 같다. 實際로도 學父母의 學校 訪問의 정도는 階層에 따라 두드러진 差異를 보여, 祉會階層이 높을수록 學校 訪問의 빈도수가 대체로 높았다.;The structural characteristics of modern society are increasing gradually the role of education for rising of social status. But education, especially the school education, requires not only a lot of material investiment but also parents' concern and encouragement, it has close relation to the family condition and economic structure to which parents belong. Therefore, this study is to analyze how parents' educational expectation, which influence students' academic achievement, comes out according to their social classes. To achieve this purpose, problems as follows have been discussed in this study: 1. Entrance expectation 2. Expectation on academic achievement 3. Expectation on occupational selection 4. Expectation on transfer to another class through education 5. Expectation toward school and degree of concern To analyze such problems, in this study the positive method of research has been selected and the prerequisite general reference books looked into as the theoretical background. And finally, the actual circumstances of parents' educational expectation in social classes have been examined through questionnaires. In selecting the objects of this study, at first I chose three areas in Seoul that represent well three social strata (i.e., the upper class area, middle class area and the lower class area) and next I sampled randomly each one class a from two middle schools in those areas. And 345 questionnaires were delievered to parents through students, to which 317 parents have responded, but only available 293 responses have been analyzed in this study. And the consequences are as follows : 1. The higher the social stratum is, the longer the student's school years that parents expect. As for entrance expectation, all the classes show more expectation for a son rather than for a daughter, especially the lower classes. It is because that the limited economic condition as well as the traditional way of thinking like predominance of man over woman have consisted the plural factors for parents to discriminate daughter's entrance to a higher grade from that of a son. 2. Although children's lack of effort (students' will to achieve academic improvement) is responsible for the inactivity of their learning, family conditions (that is the economic difficulties, problems of deficient family, and the undesirable learning environment of home) are more important factors that hinder the learning. Therefore, parents think of the environmental factors are more important. 3. As for social stratum and expectation on occupational selection, there is not particular differences between the classes. But we can see at least that while the rate of parents' expectation for their children to have a professional or administrative position is high in the upper classes, that of the lower classes is relatively low. 4. Most parents have a higher degree of confidence in their being transferred into another class through education. It seems that since in such a functionally specialized society of today the occupational career of an individual is determined by his academic career that in consequence the degree and type of academic career determines what kind of social position he will acquire. 5. As for parents' understanding about school teachers, those in the lower classes rather than in the middle, upper classes tend to think that teachers don't care about their children because of their poverty and rare contact with teachers brings children's not being cared by teachers. Above the greater part of the lower classes bear this attitude toward teachers. Therefore, it can be said that they seem to think their social and economical limitation leads to undesirable relationships between their children and teachers. Actually, the frequency of parents' visit to school strikingly differs from one another in accordance with the classes, that is to say that the higher the social stratum is, the more the frequency of visit to school and the lower the fewer. Therefore, school teachers must understand well the difference of students' family conditions and show the educational concern for every students by discarding their prejudices about the class.
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